Články

Fototest iPhone 14 Pro vs 15 Pro Max. Vyplatí se upgrade kvůli foťáku?

Mobilní telefon se během dvaceti let stal neoddělitelnou součástí našeho každodenního života. S vývojem chytrých telefonů jde ruku v ruce také vývoj mobilní fotografie. Dnes jsme schopni snadno a rychle zachytit svět okolo nás a sdílet jej s ostatními prostřednictvím sociálních sítí. Mobilní fotografie prošla během pár let doslova revolucí a v oblasti záznamu digitálního obsahu její význam neustále roste. V tomto kontextu nelze ignorovat každoroční snahu výrobců o vylepšování mobilních fotoaparátů, vyplatí se ale kvůli tomu měnit chytrý telefon?

iPhone 14 Pro a 15 Pro Max | foto: David Pravda

Na porovnání jsem si nemohl vzít nic jiného, než aktuální vlajkovou loď kalifornského výrobce – iPhone 15 Pro Max s novým 120mm objektivem a loňský iPhone 14 Pro. A jak to dopadlo?

Noc. Největší strašák všech telefonů. Nebo snad ne?

Začneme hned zostra. Noční fotografie totiž bez jakýchkoliv příkras okamžitě ukáže, jak na tom oba telefony, respektive jejich fotoaparáty, jsou. Na fotce pořízené iPhonem 15 Pro Max je znatelně méně šumu a je taky vyhlazenější oproti staršímu iPhonu 14 Pro. Tam je šum typicky viditelný hlavně ve stínech.

Vlevo – iPhone 14 Pro | 1/9 s | f 1,78 | 24 mm | ISO 2000 || Vpravo – iPhone 15 Pro Max | 1/9 s | f 1,78 | 24 mm | ISO 2000

Na další fotce má iPhone 15 Pro viditelně nejméně šumu, za to ale znatelně vyhlazuje a fotografie je ze všech tří snímků nejméně ostrá. Fotka z iPhone 14 Pro má více šumu, ale zároveň více detailů, než iPhone 15 Pro Max. Třetí fotografie je ze zrcadlovky. Zde je vidět, že přestože byl použit nejlevnější sériový objektiv 18-55 mm od Nikonu, velikost snímače a objektivu je za minimálního osvětlení nespornou výhodou. Oproti iPhonům je sice viditelný jemný šum (citlivost snímače se vyšplhala až na ISO 6400), ale nesrovnatelně více detailů, o ostrosti ani nemluvě. Všechny fotky jsou pořízeny z ruky, přestože je to to nejhorší, čeho se můžeme při fotografování nočních snímků dopustit. V rámci zkušebních snímků to ale ničemu nevadí.

Vlevo – iPhone 14 Pro | 1/9 s | f 1,78 | 24 mm | ISO 2000 || Uprostřed – iPhone 15 Pro Max | 1/9 s | f 1,78 | 24 mm | ISO 2000 || Vpravo – Nikon D7500 (18-55 mm) | 1/10 s | f 3,5 | 27 mm | ISO 6400
Nahoře – iPhone 14 Pro | 1/9 s | f 1,78 | 24 mm | ISO 2000 || Uprostřed – iPhone 15 Pro Max | 1/9 s | f 1,78 | 24 mm | ISO 2000 || Dole – Nikon D7500 (18-55 mm) | 1/10 s | f 3,5 | 27 mm | ISO 6400

Celkově jsou noční fotky z obou iPhonů oproti Nikonu D7500 výrazně doostřovány pomocí softwaru, což je na výsledku viditelné na první dobrou.

Portrétní režim: evoluce, která sbírá ovoce

Portrétní režim 48 mm: iPhone 14 Pro má o trochu horší kresbu a ostrost. Portrétní režim, který se stará o hloubku ostrosti odvádí lepší práci u iPhonu 15 Pro Max. U květin je vidět méně výrazný přechod mezi softwarovým rozostřením a rozostřením, které přirozeně vytváří ohnisková vzdálenost mezi popředím a pozadí. Fotka tak působí značně přirozenějším dojmem. Největšího efektu přirozeného rozostření docílíme samozřejmě pomocí nové 120mm čočky, kterou disponuje právě iPhone 15 Pro Max. Ohnisková vzdálenost zde sama o sobě odvádí potřebné oddělení popředí od pozadí. Pokud k tomu připočítáme ještě strojové učení, dostáváme opravdu zajímavé výsledky, které na poli sociálního obsahu naplno konkurují běžným digitálním fotoaparátům.

Vlevo – iPhone 14 Pro | 1/7634 s | f 1,78 | 48 mm | ISO 100 || Vpravo – iPhone 15 Pro Max | 1/6410 s | f 1,78 | 48 mm | ISO 64

Portétní režim 77 mm (14 Pro) a 120 mm (15 Pro Max): Jen potvrzení již zmíněného. 120 mm pomáhá iPhonu 15 Pro Max v přirozenějším oddělení zaostřeného objektu od pozadí. Výborně to jde vidět na bundě u ramena. iPhone 14 Pro očividně váhal, jestli jde ještě o ostřený objekt nebo jestli už je žádoucí rozostření. Vrchní část bundy už je tak nesmyslně rozostřena. iPhone 15 Pro Max si s danou situací poradil o poznání lépe a přirozeně začal rozostřovat až stromy a plot v pozadí.

Vlevo – iPhone 14 Pro | 1/121 s | f 2,8 | 77 mm | ISO 125 || Vpravo – iPhone 15 Pro Max | 1/99 s | f 2,8 | 120 mm | ISO 80

Přirozenější výsledek zvládl iPhone 15 Pro Max i na další portrétovce. iPhone 14 Pro nechává ostrou jen tvář a výrazně rozostřuje krk a levé rameno, byť je to pořád součást zaostřeného objektu. 15 Pro Max nechává krk ještě relativně ostrý, mírné rozostření přichází až na levém ramenu. Za povšimnutí stojí i jednotlivé prameny vlasů, které zůstaly ostré spolu se zaostřenou osobou. V tomhle udělal nejnovější model obrovský kus práce oproti svým předchůdcům.

Vlevo – iPhone 14 Pro | 1/121 s | f 2,8 | 77 mm | ISO 40 || Vpravo – iPhone 15 Pro Max | 1/109 s | f 2,8 | 120 mm | ISO 32
Vlevo – iPhone 14 Pro | 1/121 s | f 2,8 | 77 mm | ISO 40 || Vpravo – iPhone 15 Pro Max | 1/109 s | f 2,8 | 120 mm | ISO 32

Srovnání s Nikonem D7500 a objektivem 55-200 mm pak jasně ukazuje podstatně větší detaily a přirozené rozostření jednotlivých objektů. Oba iPhony špatně vyhodnotily trny na větvích a na jejich konci je rozostřují, přestože je to hlavní fotografický objekt. Viditelné jsou i artefakty okolo větví a listí. Umělá inteligence u takto složitých a nepravidelných fotografovaných objektů zatím ještě nestačí. Oproti zrcadlovce však o dost lépe pracuje s výslednou barevností dané fotografie. Na obranu Nikonu ale nutno říct, že pořízené fotografie jsou ve formátu RAW, který je ponechává v surovém stavu.

Nahoře – iPhone 14 Pro | 1/121 s | f 2,8 | 77 mm | ISO 100 || Uprostřed – iPhone 15 Pro Max | 1/236 s | f 2,8 | 120 mm | ISO 64 || Dole – Nikon D7500 (55-200 mm) | 1/640 s | f 4,2 | 120 mm | ISO 640

iPhone 14 Pro nebo 15 Pro Max? Za ideálních podmínek těžko rozeznatelné

Ohnisko 14 a 24 mm: Přes den není mezi iPhonem 14 Pro a 15 Pro Max vidět prakticky žádný rozdíl. Možná po přiblížení na 100% velikost je u 24mm objektivu vidět jemnější doostření a trochu ostřejší kresba – to je ale s velkou pravděpodobností dáno 24MP rozlišením, které iPhony 15 Pro u hlavního objektivu za dobrého světla umožňují. Nicméně je to fotka od fotky a ne vždy platí vyšší rozlišení = kvalitnější fotka. Hovoříme tak spíše o zanedbatelných rozdílech, které 99 procent uživatelů s velkou pravděpodobností vůbec řešit nebude, respektive si jich zřejmě ani nevšimne.

Vlevo – iPhone 14 Pro | 1/175 s | f 2,2 | 13 mm | ISO 40 || Vpravo – iPhone 15 Pro Max | 1/135 s | f 2,2 | 13 mm | ISO 40
Nahoře – iPhone 14 Pro | 1/145 s | f 2,2 | 13 mm | ISO 40 || Dole – iPhone 15 Pro Max | 1/143 s | f 2,2 | 13 mm | ISO 40
Vlevo – iPhone 14 Pro | 1/5848 s | f 1,78 | 24 mm | ISO 80 || Vpravo – iPhone 15 Pro Max | 1/6410 s | f 1,78 | 24 mm | ISO 80

ohnisko 48 mm: Zde je u iPhonu 15 Pro Max vidět o trochu lepší HDR, kdy má nebe za stromy alespoň nějakou strukturu, kdežto u iPhonu 14 Pro došlo k jasnému přepalu. Co se týká detailů, u této konkrétní fotografie je na tom lépe iPhone 14 Pro, který zvládl danou scénu vykreslit v jasnějších konturách s menší zrnitostí. Přitom oba telefony volily stejnou citlivost – ISO 64 a stejný čas 1/235. Zajímavý je však objem dané fotky. V případě iPhonu 14 Pro je snímek o 0,3 MB větší, než u mladšího brášky 15 Pro Max. Jinak jsou ale obě fotky víceméně stejné a rozdíly se hledají jen těžce.

Vlevo – iPhone 14 Pro | 1/235 s | f 1,78 | 48 mm | ISO 64 || Vpravo – iPhone 15 Pro Max | 1/235 s | f 1,78 | 48 mm | ISO 64
Vlevo – iPhone 14 Pro | 1/235 s | f 1,78 | 48 mm | ISO 64 || Vpravo – iPhone 15 Pro Max | 1/235 s | f 1,78 | 48 mm | ISO 64

Trojnásobný objektiv může někomu chybět

77 mm iPhone 14 Pro vs 77 mm iPhone 15 Pro Max: Pokud, stejně jako já, přemýšlíte nad koupi iPhonu 15 Pro Max a kladete si otázku, jestli lze nahradit 77mm objektiv z loňského modelu, tak ano i ne. Samozřejmě lze použít ohniskovou vzdálenost 77 mm, ale ta se v případě iPhonu 15 Pro Max vypočítává digitálně ze základního 24mm objektivu. Kvalitou tak ani náhodou nedosahuje na loňské modely, které měly v základu právě 77mm objektiv. Na druhou stranu, za téměř měsíční testování jsem si mnohem více oblíbil 120 mm. Za mě osobně je to mnohem více užitečnější přiblížení, než právě 77 mm.

Vlevo – iPhone 14 Pro | 1/99 s | f 2,8 | 77 mm | ISO 40 || Vpravo – iPhone 15 Pro Max | 1/390 s | f 2,8 | 77 mm | ISO 64

Generační rozdíly jsou minimální

Pojďme se tedy vrátit k původní otázce našeho testu. Vyplatí se přechod z iPhonu 14 Pro na novější a větší iPhone 15 Pro Max z hlediska kvality a pokroku pořízených snímků? Pokud jste zapálený amatérský fotograf, tak nový 120mm objektiv a vylepšený portrétní režim rozhodně přijde vhod. Stejně tak možnost volby 24 – 28 – 35mm ohniska a snímání ve 24 megapixelech. Jestli se ale jen kvůli fotoaparátu vyplatí přejít…, za mě osobně spíše ne. Tedy, pokud nejste zrovna influencer, jehož přispívání na sociální sítě je něco jako denní chleba.

Recenze iPhone 15 Pro: akční král v titanové zbroji

Pokud bychom se ale bavili o telefonu jako takovém komplexně a zvažovali byste přechod právě z iPhonu 14 Pro na 15 Pro Max, tak tam už je to trochu jiné rozhodování. Spolu s úžasným displejem, výbornou výdrži baterie a právě zmiňovaným fotoaparátem už misky vah přeci jen výrazněji převažují k iPhonu 15 Pro Max. A jak hodnotíte letošní fotoaparáty vy, zlákal vás právě 120mm objektiv ke koupi nejnovějšího iPhonu 15 Pro Max?

David Pravda

Blázen do veškeré mobilní techniky, fanoušek Applu, deskových her a dobrého fotbalu. Rád se věnuje urbex fotografii a geocachingu.

Doporučené články

2 Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button