Novinky

Kalifornie je o krok blíže k taxíkům bez řidiče. Ambiciózní plán získal požehnání od úřadů

V ulicích měst amerického státu Kalifornie budou možná už brzy vozit občany auta bez řidiče. Slunný stát se v posledních letech stal Mekkou vývoje autonomních technologií. Svá robotická auta zde vyvíjejí a čile testují neznámé startupy, stejně jako největší technologičtí hráči. Doposud ovšem kalifornská vláda nikdy nevydala povolení k provozu aut bez řidiče za účelem taxislužby. Zatím šlo vždy jen o testování. To se teď může změnit. Nejlidnatější americký stát totiž schválil dva programy, které rozjezd taxíků nové generace umožní.

Zdroj: Uber

Ambiciózní plán je součástí plánovaného zákazu prodeje aut se spalovacím motorem do roku 2035. Počítá se samozřejmě s tím, že robotická vozidla taxislužba budou elektrická. Programy se také primárně týkají takzvaných spolujízd, které provozují společnosti jako je Uber nebo Lyft. V praxi tak povolení znamená, že Uber a spol. jsou opět o krok blíže k vypuštění robotických aut do ulic. Mimo fakt, že vývoj autonomního vozidla je mimořádně složitou technologickou výzvou, se kterou se i velcí hráči už roky potýkají, představuje další zásadní překážku také legislativa.

Pitva do posledního šroubku: iPhone 12 Pro Max má přímo obří modul fotoaparátu

Kalifornie patří mezi státy, které technologické startupy dusí poměrně často. Firmy, které zde testují robotická auta, musí speciální komisi dokládat kvanta informací o zkušebním provozu. To pro společnosti představuje nepříjemnou zátěž. Vzhledem k tomu, že většina z nich v Kalifornii sídlí, nezbývá jim nic jiného než se přísným pravidlům přizpůsobit. Tato dvojice nových programů o provozování robotické taxislužby vejde v platnost nejdříve za několik měsíců. V současné době testuje v Kalifornii svá vozítka 60 společností. Pět z nich – Cruise, Waymo, Nuro, Zoox a AutoX, pak získalo povolení k provozu autonomních vozidel i bez řidičů jistících bezpečnost provozu.

Zdroj: waymo

Kalifornie není prvním americkým státem, který podobný právní předpis připravil. Autonomní taxíky už může provozovat například Arizona. Zde testuje Waymo, které spadá pod společnost Alphabet, respektive Google. V Arizoně uskuteční až 2 tisíce jízd týdně. Právě v Arizoně potkalo před dvěma lety konkurenční Uber neštěstí. Řidič autonomního vozidla totiž zahynul při nehodě. Vyšetřovatelé posléze doložili, že vinu na neštěstí nesla i společnosti Uber. Šlo o zatím nejzásadnější problém v sérii potíží, které Uber při vývoji autonomních vozidel provází prakticky od počátku. Nyní se mluví o tom, že Uber hodlá divizi vývoje robotických aut prodat konkurenční společnosti Aurora.

Zdroj
TechCrunch

Michal Benatzky

Vystudovaný novinář, který uvízl ve sféře marketingu. Kromě toho i hrdý redaktor ceskymac.cz. Nejraději píše o technologiích, chytrých vychytávkách a občas i o ekonomice a kryptoměnách. V létě kolo, v zimě lyže.

Doporučené články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button