Novinky

Revoluce v létání je stále v nedohlednu. Co chybí elektrickým letadlům?

Samotná myšlenka letadel poháněných bateriemi je celkem stará. A i když se dnes elektrickými letadly zabývá stále více firem z celého světa (Boeing, Airbus nebo Uber – tedy největší hráči na poli leteckého cestování, respektive cestování jako takového), pořád ještě nemáme k dispozici technologie, které by tuto vizi dokázaly naplnit. Za posledních 50 let jsme se sice posunuli o značný kus dopředu směrem k miniaturizaci, stále je tady však jedna součást, která nám v tom brání. Ti z vás, kteří se alespoň okrajově zajímáte o svět technologií, už jistě víte. Ano, jde o akumulátory.

Zařízení, které umožňuje hromadění energie a její následné využití se totiž za poslední desítky let příliš nezměnilo. Tedy, abychom byli přesnější, změnilo se, a relativně hodně. Jen v porovnání s ostatními komponenty jako je například velikost tranzistorů, s tím spojená miniaturizace a celkový výkon mikroprocesorů, není změna tak zásadní. Přestože se americký podnikatel a vizionář Elon Musk zhostil problematiky okolo akumulátorů velmi dobře, když v roce 2006 představil svůj první prototyp vozu na elektrický pohon (Tesla Roadster) a poté jej dokázal i masově prodávat, pro létání je tento princip použití akumulátorů nedostatečný.

První elektická letadla už existují, vždy jde ale jen o prototyp pro pilota, případně kopilota (Solar Impulse 2)

Opravdová letadla na elektrický pohon až v roce 2030

Akumulátor, který například stačí nejnovějšímu vozu Tesla 3 k dosažení rychlosti 250 km/h a dojezdu do vzdálenosti 500 km by novému typu letadla vystačil jen na pár kilometrů ve dvojčlenné posádce. O nějakém komerčním letu se tedy nedá ani hovořit. Jen pro představu, běžné letecké palivo dokáže vyprodukovat cca 43krát více energie, než aktuálně nejlepší akumulátory na světě. Zkrátka, pořád ještě chybí akumulátory s větší hustotou energie, než nabízí současná technologie. Očekává se, že při současném trendu, kdy hustota energie v akumulátoru roste o přibližně 5-8 % ročně, uvidíme letadla na elektrický pohon až v roce 2030. Do té doby se alespoň zdokonalí systém hybridních letadel, které jsou podle leteckého experta Richarda Aboulafiaho v současné době prioritou číslo jedna.

V jednotě je síla. Airbus, Rolls-Royce a Siemens spolupracují na hybridním letadle

David Pravda

Blázen do veškeré mobilní techniky, fanoušek Applu, deskových her a dobrého fotbalu. Rád se věnuje urbex fotografii a geocachingu.

Doporučené články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button