Novinky

Na papíře to vypadá skvěle, ale dokáže se tahač od Tesly prosadit i v reálném světě?

Před několika dny představil Elon Musk s velkou slávou dva nové přírůstky do portfolia jeho automobilky Tesla. Vlnu nadšení sklidil zejména sportovní Tesla Roadster, který bude dosahovat skutečně ohromujících výkonů. Z hlediska budoucího směrování společnosti je ovšem možná důležitějším produktem další nově představený model, kterým je elektrický kamion. Ten totiž ukáže, jestli se Tesle podaří udělat v profesionálních kamionové přepravě průvan.

Elon Musk během představovaní Semi Trucku například sdělil, že jeho kamion bude mít oproti klasickému dieselovému tahači až o pětinu nižší provozní náklady. To má však jeden háček. Muskova vize totiž spočívá v tom, že elektrické tahače Tesla budou silnice brázdit v konvojích, přičemž řidič bude sedět jen ve vedoucím voze a ostatní jej budou sledovat v režimu autopilota. Tím by se ušetřily nemalé personální náklady. Odborníci z Carnegieho univerzity ovšem spočítali, že aby byl provoz opravdu o pětinu efektivnější, muselo by náklaďáků v konvoji jet za sebou sedm.

Při přejezdu rozlehlými Spojenými státy nebo australskou pustinou si lze podobný vlak poskládaný z kamionů představit. V případě Evropy nebo hustě obydlené Asie už ale takový způsob transportu představuje problém. Aby vše fungovalo jak má, nesměly by se totiž vozidla rozdělit. Dalším problémem, tedy alespoň dočasným, je nedostatečná infrastruktura dobíjecích stanic a to zejména těch rychlonabíjecích. Aby byla jejich síť postačující pro prosazení nového modelu Tesly, musí jím být hustě pokryt celý kontinent tak, aby se mohly Semi Trucky dobíjet ve stejné době, kdy budou řidiči dodržovat povinné pauzy. Další zastavování jen kvůli dobíjení by zbytečně znevýhodňovalo ekonomickou stránku provozu elektrických tahačů.

Další otázka ohledně Semi Trucku visí nad samotným prosazením nového konceptu. Osobní vozy Tesla jsou do jisté míry záležitostí prestiže a výrazu společenského postavení a proto jsou její majitelé ochotni akceptovat vyšší pořizovací cenu. Ve světě profesionálů se však ze všeho nejvíce hledí na čísla a pokud provoz nebude dostatečně výhodný, nemá, alespoň prozatím, Tesla v tomto odvětví šanci. Základní cenovka tahače se bude pohybovat kolem 200 tisíc dolarů. Spekuluje se ovšem i tom, že baterie bude společnost pronajímat zvlášť.

Michal Benatzky

Vystudovaný novinář, který uvízl ve sféře marketingu. Kromě toho i hrdý redaktor ceskymac.cz. Nejraději píše o technologiích, chytrých vychytávkách a občas i o ekonomice a kryptoměnách. V létě kolo, v zimě lyže.

Doporučené články

Jeden komentář

  1. Je to absolutní nesmysl, protože takhle kamionová doprava vůbec nefunguje. Navíc řidič by byl v kabině jak v kleci.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button