Vliv globálního oteplování na leteckou dopravu může být větší, než se čekalo
Hlavní město Arizony, Phoenix, bylo minulý měsíc ochromeno velkou vlnou veder. Teploty zde sahaly až k hranici 49 stupňů Celsia. Letecká společnost American Airlines tak byla nucena zrušit padesát plánovaných letů. Dopravní letadla ke svému vzletu totiž vyžadují určitý vztlak. Při vysokých teplotách je ale vzduch velmi řídký a letadlo potřebuje delší dráhu pro vzlet. Jednalo by se tedy o zbytečný hazard s životy cestujících. A proč je tato informace důležitá?
Vlivem přicházející změny klimatu ani zdaleka nepůjde o poslední případ, kdy bude z důvodu extrémní teploty zrušena letecká doprava. Teplotní výkyvy mají být mnohem častější a výraznější. I proto se čím dál více hovoří o přesunu letecké dopravy do nočních hodin, kdy je teplota nižší. Noc však není nekonečně dlouhá, a tak se, chtě, nechtě, musí postupně přistupovat ke stavbě delších ranvejí nebo zdokonalení současné technologie letecké dopravy.
Změna klimatu je v posledních letech velmi diskutované téma. A není se čemu divit. Koncentrace oxidu uhličitého nekontrolovatelně stoupá, což zapříčiňuje celkové oteplování Země. Očekává se, že do roku 2100 se průměrná teplota na naší planetě zvýší o 3-5 °C. Pro širokou veřejnost toto číslo nemusí vypadat nijak hrozivě, vždyť teploty běžně kolísají o několik stupňů. Jenomže tady je řeč o průměrné teplotě, a ta je nejvyšší za posledních 12 000 let.
Podle vědců si za globální oteplování můžeme sami, když do vzduchu vypouštíme nepřiměřené množství fosilních paliv. Existují ale také názory, které tvrdí, že Země za svoji historii prodělala několik takových období, a tak jde v podstatě jen o jakýsi přirozený proces. Tak či tak v minulém roce došlo k podepsání Pařížské dohody, ve které se 151 zemí z celého světa zavázalo k omezení emisí CO2 po roce 2020. Až čas ovšem ukáže, jestli se sliby na papíře promítnou do skutečné situace životního prostředí. Pro amerického prezidenta Donalda Trumpa neznamená dohoda ale vůbec nic, USA totiž 1. 6. 2017 od smlouvy odstoupily. Pro druhého největšího znečišťovatele ovzduší by to prý znamenalo zbytečné výdaje navíc.
Pouze naivní lidé si mohou myslet, že koncentrace CO2 je jediným (a snad i rozhodujícím ?!) faktorem ovlivňujícím klima a jeho vývoj. A ještě naivnější lidé si mohou myslet, že člověk v tom sehrává jakousi podstatnou úlohu.
Nevím, kde autor sebral informaci, že posledních 12000 let se držela průměrná teplota na úrovní 15oC. Pouze jedna poznámka k tomu. Grónsko (Greenland) se tak jmenuje, že asi pře jedním tisícem let byl zelenou zemí.
Děkujeme za váš názor. V článku není přímo uvedeno, že za změnu klimatu může jen CO2. Oxid uhličitý však patří mezi hlavní znečišťovatele ovzduší vzhledem k využití v leteckém průmyslu, o kterém je i tento článek.