Novinky

NASA již počítá s tím, že ISS zpřístupní nové vlně vesmírných turistů

S úspěšným startem kosmické lodi Crew Dragon od společnosti SpaceX se zároveň otevřela další kapitola v dobývání vesmíru. NASA po mnoha letech opět získala schopnost vysílat své astronauty z amerického území, čímž snížila svou závislost ruské agentuře Roskosmos. Další část se týká privátní sféry, jelikož je to vůbec poprvé, kdy člověka dostala do vesmíru soukromá společnost. S tím jde ruku v ruce fakt, že dříve či později začnou do vesmíru létat také běžní smrtelníci, tedy alespoň ti, kteří na to budou mít finanční prostředky.

Zdroj: SpaceX

Od konce programu Space Shuttle v roce 2011 žila NASA a ruský Roskosmos v unikátní symbióze. NASA potřebovala Rusko, aby dostala své astronauty na ISS. Rusko naopak těžilo z financí NASA, která platila za jedno sedadlo v Sojuzu 80 milionů dolarů. Důležitost partnerství byla natolik obrovská, že ani když geopolitická situace nebyla zrovna ideální, vztah mezi mezi Roskosmos a NASA zůstával v rovnováze.

NASA se konečně zbavila závislosti na Rusku

Je tedy otázkou, jak se vztahy mezi oběma agenturami budou vyvíjet, když nyní má NASA vlastní kosmickou loď. Minimálně nějakou dobu to má fungovat tak, že Rusko bude i nadále vynášet americké astronauty na palubě Sojuzu a NASA ruské kosmonauty v Crew Dragon. Zajímavé ovšem bude sledovat, zda Roskosmos dokáže ustát odliv financí od NASA, které doposud pomáhaly udržet chod a vývoj aktivních kosmodromů. Pokud do hry nevstoupí ruská státní pokladna, respektive vláda neschválí navýšení rozpočtu pro vesmírný program, Roskosmos začne velmi brzy ztrácet svou pozici lídra na poli vesmírného průmyslu.

Zdroj: SpaceX

To může v důsledku vyústit v situaci, kdy Roskosmos značně sníží frekvenci letů Sojuzu. Rusové se sice mohou pyšnit velmi spolehlivou technikou, nicméně NASA, potažmo SpaceX ukazuje, že jejich řešení je mnohem modernější a nabízí lepší škálování možností pro další využití.

ISS se musí připravit na nezvratnou komercializaci

Další zajímavé věci se začnou dít v momentě, kdy vyletí do vesmíru kosmická loď CST-100 Starliner od společnosti Boeing. Pokud vše půjde plánu, tak v průběhu příštího roku budou na trhu již dvě soukromé společnosti, které zvládnou dopravit člověka do vesmíru. S touto změnou lze očekávat, že na nízkou oběžnou dráhu Země začne lítat čím dál více lidí, kteří už nebudou muset nutně pocházet z řad profesionálních astronautů.

Zdroj: SpaceX

Ačkoli byla NASA původně proti, nyní již počítá s tím, že ISS zpřístupní ke komerčním projektům a návštěvám z řad soukromích zákazníků SpaceX a Boeingu. Zda se tyto druhy soukromých výletů stanou rutinní záležitostí, určí pochopitelně cena. Aktuálně si SpaceX účtuje 55 milionů dolarů za sedadlo v lodi Crew Dragon. Podle Elona Muska však není tato částka konečná. S narůstajícím počtem letů bude klesat také cena. SpaceX se přitom netají tím, že významnou část pozornosti hodlá v dohledné době věnovat vesmírné turistice, v níž vidí obrovský potenciál.

Zdroj: NASA

Na světě totiž existuje poměrně početná skupina dostatečně bohatých jedinců a firem, kterým nebude vadit utratit miliony dolarů za tak unikátní zážitek, jakým je pohled na Zemi z oběžné dráhy. Přestože to NASA neříká přímo, je evidentní, že v komercializaci ISS vidí příležitost, jak získat více finančních prostředků na další výzkum i budoucí vývoj.

Štítky

Richard Streit

Pisálek, fanoušek mobilní a výpočetní techniky. Vyznává a aktivně provozuje adrenalinové sporty. Mezi další zájmy patří cestování, elektronická hudba, příroda a moderní vědy.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Close