Půjde to i bez nafty. V Jižní Africe chystají testy 290tunové sklápěčky na alternativní pohon
Elektrická mánie postihla celý automobilový průmysl. Na zodpovězení otázky, zda se jedná o správnou cestu, která vyřeší všechny klimatické starosti, anebo jen o slepou uličku, si budeme muset ještě počkat. Jedno ovšem musí uznat snad i ten poslední odpůrce aut bez spalovacích motorů – výrobci dopravních prostředků občas na alternativní pohon dokazují, že i s elektřinou se dají dělat divy. Toho chtějí docílit i strojírenské společnosti ENGIE a Williams Advanced Engineering, které společně pracují na elektrickém obřím sklápěči.
Jedná se o ikonické stroje monstrózních rozměrů, které bychom v českých končinách nenašli. Nejčastěji pracují v povrchových dolech v Austrálii nebo třeba v Jižní Africe. Obě zúčastněné firmy říkají, že nový typ pohonu nabídne stejnou sílu a výkon jako dieselový ekvivalent. Monstrum by mělo vážit 290 tun. Bude také mnohem tišší a jeho provoz bude ekonomicky výhodnější. Na vývoji se podílí i těžební společnost Anglo American. Obří elektrický sklápěč má být jedním ze způsobů, kterým chce společnost dosáhnout snížení produkce emisí.
Výtvor by měl být už brzy připraven k testování. Nejprve bude nasazen v jihoafrickém dole Mogalakwena, kde se těží platina. Dosud měl největší elektrický nákladní automobil v této kategorii 45 tun. Chystané vozidlo jej tak se svými 290 tunami výrazně překoná. Kromě baterie budou v útrobách náklaďáku umístěny také palivové články. Inženýři tak mají zároveň v plánu použít i vodíkový pohon.
Pokud mě technické znalosti nešálí, je u těchto těžkých dumperů běžný pohon dieselelektrický, tedy v podstatě dieselelektrická lokomotiva, kde kola roztáčejí elektromotory elektřinou produkovanou dieselgenerátorem. Takže jde jen o to, kam nacpat baterii akumulátorů a tiše doufat, že vydrží co nejdýl. Stále tiše žasnu, co tzv. novináři dokáží postit do světa bez ověření a přitom se zaklínat, že na internetu je vše.