Seriály

Očima redakce Český Mac: zvoní iPhonu umíráček? Úsvit Robocopa. Tesla vyrobila elektromobil pro každého

Novinek, spekulací nebo zaručených zpráv se v technologickém světě během několika dnů objeví nespočet. Kromě čerstvých informací Český Mac již delší dobu produkuje také vlastní obsah, který je pro nás stále důležitější. Z tohoto důvodu vám představujeme zcela nový seriál „Očima redakce Český Mac“. Pravidelně budeme publikovat naše názory a úvahy na současná, respektive budoucí technologická témata.

První díl Očima redakce Český Mac se budeme věnovat iOS a pokusíme se odhadnout jeho budoucnost. Dále se podíváme na, v posledních měsících hodně diskutovaná témata, ohledně společnosti Tesla a jejich elektromobilech. A v poslední řadě se zaměříme na roboty. V některých zemích se už objevili první robotičtí policisté a bude zajímavé sledovat další rozvoj těchto novodobých „hrdinů“.


Richard Streit: Kde vidím Apple a platformu iOS za 10 let?

iPhone a potažmo celá mobilní platforma iOS Applu letos slaví desáté výročí. V tomto kontextu se zraky příznivců i trollů obrací k chystanému iPhone 8. Podle dosavadních úniků to vypadá, že Apple po třech letech vsadí na nový designový jazyk a poprvé naplno roztočí kolotoč s rozšířenou realitou. Ať už to v září dopadne jakkoli, osobně stále více nabývám dojmu, že v horizontu několika let se dočkáme obecného ústupu chytrých telefonů. Jakkoli to může v tuto chvíli znít šíleně, přirozený vývoj k tomu dříve či později musí dospět.

Apple si tento fakt velmi dobře uvědomuje a bez větší pozornosti se začíná rozkračovat. Stačí se podívat, v kolika projektech už Apple odstartoval vývoj a bude vám okamžitě jasné, že vidí mnohem dál, než si většina z nás dokáže představit. Z podstaty věci není jednoduché predikovat, jaká technologie převezme žezlo chytrým telefonům. Možná se iPhone jednoho dne přetransformuje do něčeho zcela jiného, čemu už nebudeme říkat iPhone. Ze hry není ani scénář, kdy se iPhone nastěhuje do brýlí a posléze do jediného čipu, který nám do mozku nasadí rovnou v Apple Storu. Zpět ale k meritu věci, kterou je má vize Applu a platformy iOS za 10 let. Nebudu chodit okolo horké kaše a rovnou prozradím, že nemám sebemenšího tušení. Přestože mi dar vidění do budoucnosti nebyl souzen, jednu věc vím naprosto přesně. Nikdo a nic nemůže být na světě věčně, což u technologií platí minimálně dvojnásob.


David Pravda: Úsvit Robocopa

Robot jako strážník nebo autonomní vozítko, které dohlíží na pořádek ve městě? Ne, není to jen další vědeckofantastický film, který teď dávají v kinech. V posledních měsících se čím dál častěji objevují informace o zařazení robotů do policejní sféry. S novou ochranou obyvatel přichází jako první Dubaj. Arabské město, ležící na pobřeží Perského zálivu, je známo svou technologickou vyspělostí, kterou by mu mohly ostatní metropole jen závidět. Je ale moudré používat roboty v takto důležitých funkcích?

Ano, i ne. Jak je známo, stroje zatím dělají jen to, co mají předprogramováno. Roboti jako ochránci zákona by, oproti lidem, mohli přispět například lepší fyzickou zdatností nebo odolností při nebezpečných akcích. Většina okamžitých rozhodnutí a celkové zodpovědnosti by ale opět stála na člověku. Proč? Protože máme přístup k emocím. Z psychologie a kognitivní vědy vyplývá, že jsou to právě emoce, které nám pomáhají dospět k rychlému rozhodnutí. Kdybychom měli logicky zvážit každé pro a proti, tak jako to provádí současné stroje, dospěli bychom k rozhodnutí za mnohem delší časový úsek.

Nehledě na situaci, kdyby počet pro a proti byl vyvážený. Pak bychom se nerozhodli nikdy a prostě se „zacyklili“. Stejně tak by robotické duše nepodléhali korupci, tedy pokud by nešlo o takto naprogramované nebo hacknuté přístroje. Právě vniknutí do informačního systému robota zvenčí je asi největší hrozbou. Pokud by se to nějakému programátorovi podařilo, mohl by si později sestavit například celou armádu policejních Robocopů, kteří by dělali přesně to, co chce. Z mírumilovného pomocníka by se tak rázem mohl stát například zloděj nebo vrah bez mrknutí oka.

Dubaj už hlídá první robotický policista

Další hrozbou je umělá inteligence. I když jsme teprve na samém začátku teoretických kvantových počítačů, jejich potenciál je obrovský. Myslím, že postačí, když vám uvedu jeden příklad z dosavadní praxe mého kamaráda. Ten zkoušel dron založený na neuronové síti. Tedy, dron neměl určen žádný současně používány algoritmus, podle kterého by uměl létat. Musel se to zkrátka naučit přímo za letu a sám. A jak dlouho mu tento proces trval?

Necelých dvacet sekund, poté se z rozevlátého plastového cosi stal stabilní a letu schopný dron, tak jak ho známe všichni. Neuronová síť ale potřebuje ke svému učení obrovskou výpočetní kapacitu, kterou aktuálně používané technologie fungující na empirickém pravidle Moorova zákona nejsou schopny poskytnout v požadovaném miniaturním provedení. Zatím tedy jde jen o malou část odvětví, na kterou se kvantové čipy používají, jak dlouho však může trvat, než se objeví v prvním robotovi? Jsme připraveni na daleko chytřejší mozek, než máme my sami?


Michal Benatzky: Tesla Model 3. Elektromobil pro každého?

Elon Musk může slavit. Jeho Tesla totiž včera vyrobila první sériový exemplář dlouho očekávaného modelu 3, jenž se má stát vozidlem pro masy. Ačkoliv by se jeho cena měla pohybovat okolo 35 tisíc dolarů, v přepočtu tedy něco kolem 800 tisíc korun, skutečně se jedná o poměrné zásadní zpřístupnění elektromobilu širším masám zákazníků. Vždyť cena Modelu S, jenž je vlajkovou lodí značky, se počítá v milionových částkách. Nebyla by to však Tesla, aby se i v případě nejmenšího modelu značky neobjevilo několik komplikací. Ty zapříčinily konečné posunutí náběhu sériové výroby. Ten je prozatím pozvolný. První exempláře horké novinky se nedostanou k nedočkavým zákazníkům, ale prozatím je budou testovat zaměstnanci automobilky.

A jak je to vlastně s Teslou a jejím hlavním prodejním tahákem? Atraktivní, výkonné a moderními technologiemi nabušené vozidlo má být totiž hlavně o ekologii. A v tom je právě ten problém. Alespoň tedy prozatím. Jak všichni dobře víme, většina elektřiny totiž stále pochází z uhelných elektráren. Ke znečištění vlivem automobilového průmyslu tak tím pádem jen dochází v jiných místech. O Tesle jako ekologickém autě budeme tedy moci mluvit až v době, kdy drtivou část elektřiny budou generovat elektrárny využívající obnovitelné zdroje.

Přesto zde ale přetrvává problém extrémní energetické náročnosti pro výrobu elektromobilu, která si sama o sobě vyžádá tolik emisí jako několikaletý provoz benzínového auta. To té doby bude Tesla spíše módní záležitostí a jakýmsi planým stanoviskem světu: Mě osud planety zajímá. Ostatně tento post přebrala Tesla Toyotě Prius, která byla dlouhá léta jen symbolem pozérství.

Štítky

Redakce

Internetový magazín věnující se platformě Mac a iOS. Každý měsíc návody, recenze, tipy a triky pro Váš Mac, iPhone, iPad a Apple Watch.

Doporučené články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Close