Naučí Apple čtenáře platit za obsah? Do své aplikace Texture láká velké americké noviny
Média po celém světě řeší problém, jak své konzumenty naučit na internetu platit za obsah. Lidé si totiž zkrátka zvykli na to, že v online prostoru je naprostá většina mediálního obsahu dostupná zcela zdarma. Financování činnosti médií skrze reklamu však dlouhodobě není příliš udržitelné. Nedostatečné příjmy z reklamy totiž vydavatele nutí k nejrůznějším škrtům, čímž často trpí zejména kvalita výsledného obsahu. Velká americká vydavatelství už svůj obsah zpoplatňují. Například měsíční poplatek za přístup k webu novin The New York Times stojí 10 dolarů měsíčně. V případě deníku Washington Post si jeho vydavatel účtuje každý měsíc 15 dolarů a ekonomicky zaměřený list Wall Street Journal dokonce 37 dolarů měsíčně. Lidé, kteří chtějí či potřebují mít přístup k placenému obsahu většího počtu zpravodajských webů si tak měsíčně musí připravit nemalé částky.
Tento stav by ovšem nemusel trvat věčně. Společnost Apple totiž vymyslela způsob, jak masy za obsah na internetu naučit platit. V Cupertinu údajně v současné době připravují rozšíření služby, která je jakousi obdobou hudební platformy Apple Music. Za jednotný měsíční paušál uživatele získají přistup ke stovkám zpravodajských webů. Princip je tak velmi podobný tomu, jak funguje například virtuální videopůjčovna Netflix. Svůj záměr chce Applu uskutečnit prostřednictvím aplikace Texture, kterou koupil letos v březnu. V současné době předplatitelé za 9,99 dolarů měsíčně získají přistup k dvěma stovkám časopisů jako například People, New Yorker nebo National Geographic. Nyní podle firma podle informací webu Macrumors přemlouvá velká novinová vydavatelství, aby na Texture také umístili svůj obsah. Je možné i to, že v případě zapojení velkých amerických novin bude určitá část obsahu dostupná zdarma a reklamou.
Do Apple konference zbývá už jen 5 dní. Na co se můžeme těšit?
Služba s globální ambicí
Je jisté, že vydavatelé se v tomto případě musí spokojit s mnohem nižšími příjmy, které se budou rozdělovat mezi všechna zapojená média. Podobná služba by však široké masy lidí naučila platit za obsah, díky čemuž by vydavatelé mohli svým čtenářům a divákům poskytovat kvalitnější servis. Vyjednávání prozatím probíhají jen v rámci amerického mediálního prostoru. Apple je ale firma s globální působností a tak je velmi pravděpodobné, že v případě úspěchu by se služba Texture postupně rozrůstala do dalších částí světa.