Novinky

Apple není proti digitální reklamě. Má už ale dost masivního špehování a sběru osobních dat

Když vedle sebe postavíte nejnovější iPhone a nejmodernější smartphone s Androidem, dojdeme k zajímavému zjištění. Obě zařízení si budou v jistém ohledu velmi podobná a nabídnou takřka totožnou funkční výbavu. Když ale půjdeme víc do hloubky, tak zjistíme, že ony zásadní rozdíly se nedějí na poli hardwaru. To, jestli má telefon 12 či 108 Megapixelů už běžně zkušeného uživatele tolik nevzrušuje. Jednoduše chápe, že telefon za patnáct, dvacet nebo třicet tisíc již bude mít důstojný hardware i dostatečně kvalitní kameru.

iPhone XS Max
Zdroj: CeskyMac.cz (autor: Richard Streit)

Mnohem důležitějším parametrem je to, jak operační systém a vůbec celá platforma přistupuje k soukromí uživatele. Tento aspekt tu pochopitelně existuje mnohem déle, ovšem v kontextu dnešní doby má čím dál větší váhu. Ostatně k tomu se nedávno vyjádřil samotný Tim Cook. „Nejsme proti digitální reklamě. Myslím si, že tomuto formátu se bude dařit v jakékoli době, jelikož trávíme v online prostoru čím dál více času. Je ovšem otázkou, zda je v pořádku, aby reklamní systémy sbíraly osobní data bez našeho vědomí a takovém rozsahu,“ uvedl Tim Cook v souvislosti s chystanými novinkami, které se objeví ve všech jablečných systémech.

Apple chce dát uživatelům na výběr

Apple chce zamezit generelnímu sběru uživatelských dat, který lze bez nadsázky označit za jeden z největších problémů dnešní doby. Internetové firmy o nás sbírají tolik informací, že vás možná znají mnohem lépe, než vaše rodiče. A pokud si myslíte, že si pomůžete přelepením webkamery na notebooku, tak na to rychle zapomeňte. Ta nejbrutálnější špionáž se totiž odehrává na smartphonech, které nedáme celý den z ruky. 

Apple hodlá svým uživatelům nabídnout co možná největší kontrolu nad tím, jak je nakládáno s jejich osobními daty. Zjednodušeně řečeno, pokud se webová stránka či aplikace začne chovat podezřele, iPhone, Mac, iPad a dokonce i Apple TV vás o tom okamžitě informuje. Vy pak můžete dobrovolně rozhodnout, zda se necháte sledovat či nikoli. To se pochopitelně nelíbí celé řadě společností, jako je Google a Facebook, které se logicky strachují o své příjmy.

Můj osobní názor je takový, že Facebook a další můžou být absolutně v klidu. Většina uživatelů si totiž těžkou hlavu ze svého digitálního soukromí nedělá. To je samozřejmě jejich obrovská chyba a je tedy dobře, že se Apple rozhodl jít touto cestou.

Štítky

Richard Streit

Pisálek, fanoušek mobilní a výpočetní techniky. Vyznává a aktivně provozuje adrenalinové sporty. Mezi další zájmy patří cestování, elektronická hudba, příroda a moderní vědy.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Close