Apple není proti digitální reklamě. Má už ale dost masivního špehování a sběru osobních dat
Mnohem důležitějším parametrem je to, jak operační systém a vůbec celá platforma přistupuje k soukromí uživatele. Tento aspekt tu pochopitelně existuje mnohem déle, ovšem v kontextu dnešní doby má čím dál větší váhu. Ostatně k tomu se nedávno vyjádřil samotný Tim Cook. „Nejsme proti digitální reklamě. Myslím si, že tomuto formátu se bude dařit v jakékoli době, jelikož trávíme v online prostoru čím dál více času. Je ovšem otázkou, zda je v pořádku, aby reklamní systémy sbíraly osobní data bez našeho vědomí a takovém rozsahu,“ uvedl Tim Cook v souvislosti s chystanými novinkami, které se objeví ve všech jablečných systémech.
Apple chce dát uživatelům na výběr
Apple chce zamezit generelnímu sběru uživatelských dat, který lze bez nadsázky označit za jeden z největších problémů dnešní doby. Internetové firmy o nás sbírají tolik informací, že vás možná znají mnohem lépe, než vaše rodiče. A pokud si myslíte, že si pomůžete přelepením webkamery na notebooku, tak na to rychle zapomeňte. Ta nejbrutálnější špionáž se totiž odehrává na smartphonech, které nedáme celý den z ruky.
Apple hodlá svým uživatelům nabídnout co možná největší kontrolu nad tím, jak je nakládáno s jejich osobními daty. Zjednodušeně řečeno, pokud se webová stránka či aplikace začne chovat podezřele, iPhone, Mac, iPad a dokonce i Apple TV vás o tom okamžitě informuje. Vy pak můžete dobrovolně rozhodnout, zda se necháte sledovat či nikoli. To se pochopitelně nelíbí celé řadě společností, jako je Google a Facebook, které se logicky strachují o své příjmy.
Můj osobní názor je takový, že Facebook a další můžou být absolutně v klidu. Většina uživatelů si totiž těžkou hlavu ze svého digitálního soukromí nedělá. To je samozřejmě jejich obrovská chyba a je tedy dobře, že se Apple rozhodl jít touto cestou.