Novinky

Apple drží ziskovost, o které jiní ani nesní. Co ale s trhem udělá nedostatek čipů?

Cenová politika Applu byla vždy sebevědomá. O tom nemůže být pochyb. V posledních letech je však patrný trend, kdy ostatní technologické společnosti ceny svých vlajkových produktů takřka srovnávají s Applem. Sledovat to můžeme například u smartphonů. V jednom ohledu je však Apple stále nepřekonatelný. Ceny totiž dokáže převádět na zisky způsobem, o kterém si ostatní velcí hráči mohou nechat jen zdát. Podle posledního průzkumu generuje americká společnost 75 % zisků, které z celého segmentu prodeje chytrých telefonů plynou.

iPhone 13 Pro Max
Foto: Richard Streit (CeskyMac.cz)

Tohoto podílu Apple dosahuje i přes to, že jednotlivých telefonů prodává méně než třeba Samsung nebo Xiaomi. Ve skutečnosti má kalifornská firma tržní podíl jen 13 procent. Dlouhá léta byl Apple v absolutních prodejích jasnou dvojkou za Samsungem. Letos však značku přeskočilo čínské Xiaomi. Průměrná cena prodaného iPhonu je samozřejmě mnohem vyšší než v případě asijských konkurentů. Apple však také jistě těží z uzavřenosti svého systému. Například procesory si vyvíjí sám.

Apple se chystá uvést nový iMac Pro s 30“ displejem, čipsetem M1X a masivní bradou

Ziskovost je do očí bijící. Stačí jen srovnání dvou zásadních ukazatelů. Nejrůznější modely iPhonů mají na svědomí 40 procent tržeb uskutečněných v tomto segmentu, ale zároveň 75 procent zisků. Nad následujícími měsíci se však snáší nejistota. Ještě totiž není úplně jasné, jak se přední světoví výrobci čipů popasují s jejich celosvětovým nedostatkem. Dodavatelský řetězec také jistě v posledních měsících navyšuje cenu materiálů a součástek, zatímco cenovky smartphonů zůstávají stejné. Ziskovost nejen Applu je tedy v ohrožení.

Zdroj
CultofMac

Michal Benatzky

Vystudovaný novinář, který uvízl ve sféře marketingu. Kromě toho i hrdý redaktor ceskymac.cz. Nejraději píše o technologiích, chytrých vychytávkách a občas i o ekonomice a kryptoměnách. V létě kolo, v zimě lyže.

Doporučené články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button