NovinkyZ historie Apple

1977 – Apple II

Během prezentace Apple I na prvním Veletrhu osobních počítačů pořádaném v roce 1976 na nábřeží Atlantic City ve státě New Jersey si Jobs s Wozniakem v záplavě ostatních výrobců uvědomili, že osobní počítače by měli být konstruovány nejen pro nadšence, ale i pro širší okruh zákazníků. To znamenalo dodávat počítač kompletní, tedy základní desku, skříň, klávesnici, software a obrazovku pěkně pohromadě. Wozniak v té době již pracoval na prototypu počítače Apple II, který se zanedlouho stal masově vyráběným skutečně osobním počítačem. Aby však mohli vyrábět počítač v takovém provedení bylo zapotřebí nemalého kapitálu. Výnos získaný prodejem Apple I ani zdaleka nestačil a tak bylo nutné poohlédnout se jinde. Zpočátku chtěli svůj prototyp prodat nějaké větší společnosti, a tak se Jobs sešel s prezidentem společnosti Atari Joem Keenanem. Toto jednání, ale ztroskotalo díky Jobsově neurvalému vystupování a zhýralému vzhledu. Jobse to nijak nerozhodilo a navázal jednání s další společností. Sešel se v garáží svých rodičů s Chuckem Peddlem z Comodore, který byl prototypem nadšen. I toto jednání dopadlo velmi podobně jako s Atari. Jobs si cenil prototyp na několik stovek tisíc dolarů, ale vedení z Comodore usoudilo, že bude levnější, když si postaví počítač vlastní. Jobs se zanedlouho setkal s Donem Valentinem, který dříve zastával funkci obchodního ředitele National Semiconductor. Od Valentina požadoval investici, ale ten jej odmítl s tím, že nerozumí marketingu a nemá vypracován obchodní plán. Valentino přeci jen pro Apple něco udělal, přivedl k Jobsovi Mika Markkulu a ten se pro něj záhy stal otcovským vzorem a blízkým spolupracovníkem, který jej naučil obchodní praktiky. Markkula viděl v Apple II obrovský potenciál a chtěl jej přivést mezi obyčejné lidi v obyčejných domácnostech tak, aby se stal běžnou součástí jejich života. Výsledkem jejich společné několika týdení práce byl opravdový podnikatelský plán. Markkula nakonec investoval sám $250 000 výměnou za třetinový podíl ve společnosti Apple Computer. 3.1.1977 vznikla nová akciová společnost Apple Computer Co., která koupila původní partnerskou společnost. Markkula dále přispěl sepsáním “Marketingové filozofie Applu” obsahující mimo jiné tři významné body: empatie vůči zákazníkům, ohnisko zájmu na skutečně důležité věci, prezentovat image výrobku profesionální a kreativní formou. Tento poslední bod Jobs přivedl během své budoucí kariéry v naprostou posedlost, která ovšem dala vzniknout špičkovým výrobkům v perfektních obalech. Nikdo z ostatních výrobců neinvestuje tolik například do systému jakým bude výrobek balen, jak bude uložen či jak “to” bude na zákazníka působit. Příchodem Markkuly se podařilo získat potřebný kapitál pro produkci Apple II. Steve požádal bývalého partnera Rona Wayna, aby navrhl počítačovou skříň. Jeho nápad s konstrukcí z plexiskla spojeného kovovými pásky a stahovací roletou přes klávesnici Jobs odmítl. Chtěl lehkou plastovou skříňku. Tvorbu jejího návrhu zadal Jerrymu Manockovi z místní firmy na plasty. Za několik týdnů Manock předvedl Jobsovi lehkou, elegantní, jednoduchovu plastovou skříňku, ze které byl Jobs nadšen. Dalším čím se zabýval byl přívod energie v takovém provedení, který by nevyžadoval chlazení – větrák. Oříšek mu pomohl rozlousknout specialista Rod Holt, který nepoužil konvenční lineární zdroj napětí, ale spínací zdroj, který byl schopen spínat tisíckrát za sekundu, čímž ukládal elektřinu na velmi malý časový úsek. Toto řešení vedlo k mnohem menší produkci tepla. Další osudovou postavou se pro Apple stal Regis McKenna, uznávaný novinář, který později provozoval firmu zabývající se marketingem a PR. McKenna byl pověřen zhotovením brožury o Apple II, jejíž součástí se stalo nové logo, které mělo nahradit původní viktoriánské. Novou verzi zhotovil Rob Janoff – více v tomto článku.

Apple II byl poprvé veřejnosti představen v dubnu 1977 v San Francisku na prvním veletrhu počítačů West Coast Computer Faire. Jobs byl tak posedlý prezentací nového počítače, že zaplatil $5000 za místo v přední části výstavní haly. Stánek Applu se od ostatních výrobců, kteří vystavovali na dřevotřískových stolech s nápisy na kartonech, velmi lišil. Tři jediné prototypy Apple II byly vystaveny na černém sametu, kolem kterých byly vyskládané prázdné krabice, aby vyvolali dojem, že počítačů je mnohem více. Nové logo bylo umístěné na velké desce z plexiskla a osvíceno zezadu. To se přesně ztotožňovalo s třetím bodem shora zmiňované Marketingové filizofie Applu. Jak Markkula předpověděl, Apple II se stal velmi žádaným produktem. Výroba se tak musela přesunout do pronajatých větších prostor na bulváru Stevensena Creeka v Cupertinu. Apple II se stal velmi oblíbený i v podnikatelské sféře díky prvnímu tabulkovému procesoru VisiCalc. Celkem se za dobu šestnácti let prodalo necelých šest milionů počítačů Apple II v různých modelech, o kterých si povíme v jednom z příštích článků. Zajímavostí jistě je, že poslední model Apple II se ještě využíval v roce 2000! Za zmínku jistě také stojí fakt, že za základní deskou a softwarem Apple II stojí jeden jediný člověk – geniální Steve Wozniak. Ovšem bez Steva Jobse, který jej navlékl do slušivého kabátku a prodal milionům zákazníkům, by Apple II skončil v obchodě pouze pro počítačové nadšence.

Technické specifikace prvního modelu:

  • mikroprocesor MOS Technology 6502 s pracovní frekvencí 1 MHz
  • 4 KB RAM paměti
  • kazetový přehrávač s podporou programovacího jazyka Integer BASIC
  • video ovladač zobrazující textový režim do 24 řádků a 40 sloupců
  • ukládání a nahrávání dat probíhalo přes kazetové pásky
  • cena $1289

    [youtube FxZ_Z-_j71I]

Štítky

Marian Kadlec

grafik na volné noze, web designer - mariankadlec.cz, manžel, Martínkův tatínek, pošetilec posedlý minimalismem, pojitel bodů, skorobloger - blog.mariankadlec.cz, gastrosexuál, skorofrutarián, Apple user, think different

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Close
Close