Recenze elektrokoloběžky Xiaomi Mi Scooter 2: dokonalé snoubení osobní dopravy a zábavy
Není to zase tak dávno, kdy jsem se po dětském hřišti proháněl na klasické koloběžce. Kdyby mi tehdy někdo řekl, že se ani ne za patnáct let budu projíždět na koloběžce poháněné elektřinou, v tom lepším případě bych nejspíš přemýšlel, kolika metrový kabel by byl asi zapotřebí na jízdu do školy a zpátky. Doba však pokročila a dopravní prostředky na elektřinu jsou čím dál běžnější. My se dnes zaměříme na jednu z prvních globálně a hlavně cenově dostupných vlaštovek – elektrickou koloběžku Xiaomi Mi Scooter 2.
Obsah balení: překvapivě bohatý
Ani u koloběžky nemůžeme vynechat obsah balení. Zvlášť, když není tak skromné jak je v dnešní době zvykem. V balení tedy najdeme samotnou koloběžku Xiaomi Mi Scooter 2, napájecí adaptér, sadu šroubů s klíčem pro prvotní montáž řídítek, uživatelskou příručku a dvě náhradní pneumatiky (velikost kol činí 8,5 palce – 21,59 cm). Obzvláště za náhradní pneumatiky patří výrobci palec nahoru. Při každodenním ježdění je totiž pravděpodobnost píchnutí vcelku vysoká a náhradní obutí tak rozhodně není od věci.
Technické specifikace a jízdní vlastnosti
Xiaomi Mi Scooter 2 je se svými rozměry 108 x 43 cm (délka x šířka) zařazena do segmentu takzvaných městských koloběžek, což ostatně proklamuje i sám výrobce. Výška řídítek se fixně zastavila na 114 cm a je trochu škoda, že uživatel nemá žádnou možnost přizpůsobení, přeci jen, všichni nejsme stejně vysocí. Přestože je rám koloběžky vyroben z leteckého hliníku a konstrukce umožňuje snadné složení, na dlouhé přenášení Xiaomi MI Scooter 2 zrovna stavěná není. Pokud nejste profesionální vzpěrač, bude 12,5 kilogramů v ruce po chvíli zkrátka znát. Při krátkém přenášení například mezi autem a domovem nebo rychlém nákupu v obchodě nebude ale vyšší hmotnost výrazným problémem.
Xiaomi Mi Scooter 2 disponuje předním i zadním LED světlem, které můžete aktivovat buď krátkým stisknutím středového tlačítka nebo nastavit stálé svícení v aplikaci. Co mě osobně opravdu zaujalo a trochu překvapilo, je reakce zadního světla. To při brždění funguje totiž i jako světlo brzdové, tedy přesně tak, jak to známe u aut. Co naopak trochu zamrzí, je absence displeje, který by zobrazoval veškeré funkce a informace, jež koloběžka poskytuje. Displej je ale až součástí modelu Pro, s Xiaomi Mi Scooter 2 si člověk musí vystačit pouze se čtveřicí informačních diod o kapacitě baterie (každá tečka představuje 25% kapacity).
Displej u Xiaomi Mi Scooter 2 nenajdeme. K dispozici je pouze čtveřice diod, které zobrazují stav baterie
Xiaomi Mi Scooter 2: výkon a dojezd
Pokud jste dočetli až sem, určitě si říkáte, proč jsem zatím nezmínil výkon elektromotoru a maximální dojezd koloběžky. Je to hlavně proto, že si tyto informace zasluhují zvláštní odstavec, navíc obohacený o subjektivní pocity z jízdy. Jmenovitý výkon koloběžky se podle výrobce zastavil na 250 W, přičemž je Xiaomi Mi Scooter 2 schopna na jedno nabití ujet vzdálenost až 30 km. Celková kapacita baterie pak činí 7800 mAh (doba nabíjení z 0-100% trvá přibližně 5 hodin). To jsou ale jenom čísla, jak vypadá skutečnost?
Překvapivě dobře, respektive o dost lépe, než jsem s mou váhou atakující 85 Kg čekal (koloběžka má hmotnostní omezení stanovené na 100 Kg). Při jízdě po cyklistických stezkách bez výraznějšího stoupání jsem byl schopen najet 20 km na jedno nabití. A to mluvím o standardním módu. Po rovince Xiaomi Mi Scooter 2 rovněž dokázala držet slibovanou maximální rychlost 25 km/h, která je s ohledem na bezpečnost jezdce optimální.
Byť se to na první pohled nemusí zdát, při této rychlosti jsem několikrát zvažoval, jestli už není bezpečnější jezdit s cyklistickou helmou. Na kole s ní totiž vyrážím pokaždé, i přesto, že se má průměrná rychlost často nepřehoupne ani právě přes oněch magických 25 km/h. To jsem ale trochu odbočil.
Xiaomi Mi Scooter 2 mě mile překvapila i při jízdě do mírného kopce (chápejte městské táhlé „rovinky“, obvykle do 5% stoupání), kde už samozřejmě pocítíte ztrátu rychlosti, ale těch 15-20 km/h není pořád žádný problém. V takovém terénu je ale úbytek baterie trochu vyšší a dojezd logicky trochu menší. Palec nahoru zaslouží Xiaomi i za jednoduchý tempomat, který po 5-10 sekundách stálé rychlosti na sebe upozorní jemným pípnutím a uživatel tak může pustit „palec z plynu“ a užívat si jízdu. K deaktivaci tempomatu dojde buď znovu zmáčknutím zmiňované páčky nebo brzdy. Tímto jsme se dostali k brzdění.
Palec nahoru patří Xiaomi za zpracování ovládače rychlosti i tempomat
Xiaomi Mi Scooter 2 má osazenou zadní kotoučovou brzdu. Brzda je dostatečná, zvlášť v kombinaci se střední nebo vysokou rekuperací, kdy motor po puštění páčky plynu začne sám brzdit a koloběžka se zároveň dobíjí. Hlavně při jízdě z kopce se tak brzda méně opotřebovává, což jistě ocení nejeden majitel tohoto gadgetu. Při jízdě s nastavenou nejslabší rekuperací a tedy minimálním brzděním pomocí motoru je dobré mít na paměti delší brzdnou dráhu koloběžky. Zvláště po neustálém jezdění na střední rekuperaci je to trochu nezvyk, ostatně, moje odřené koleno a část pravé ruky by mohly vyprávět.
Aplikace Mi Home: podrobné statistiky a další nastavení na dosah ruky
Dnešní gadgety a téměř všechny věci, které tak nějak spadají to kategorie IT si zakládají na propojení se smartphonem. Výjimkou samozřejmě není ani Xiaomi Mi Scooter 2, která k propojení využívá Bluetooth 4.1 a aplikaci Mi Home. Aplikace je přehledná, zobrazuje aktuální rychlost, vzdálenost ujetou na jedno nabití a celkovou ujetou vzdálenost. K dispozici je také detailní zobrazení nabití baterie a aktuální kapacita.
Lze rovněž nastavit intenzitu rekuperace (nízká, střední, vysoká) nebo zamknout motor koloběžky – v praxi to funguje tak, že motor zvýší odpor vůči pohybu a potenciální zloděj by tak měl více práce koloběžku odvést. Schválně píšu jen odvést, protože odnést ji může každý tak či tak, koloběžka svou hmotnost zkrátka nikterak nezvýší. Aplikace tak určitě nezklame, zároveň ale nevidím nutnost používat ji denně. Veškeré dostupné funkce jsou dobře ovladatelné i na samotné koloběžce a Mi Home tak slouží spíše pro zjištění statistických podrobností.
Elektrokoloběžka je zábavný a užitečný gadget zároveň
Kombinace přirozené lidské lenosti a moderní technologie nám v dnešní době umožňuje zkoušet věci, které jsme dříve vídávali jen ve filmech. Xiaomi Mi Scooter 2 byla rozhodně jedním z nejzajímavějších „gadgetů,“ které jsem doposud testoval.
Než ale začnu pět chválu, mám v zásobě i pár nedostatků, na které jsem během testování přišel. Jedním z nich je určitě hmotnost koloběžky. Přestože se váha 12,5 kilogramů nemusí zdát nikterak výrazná, na delší přenášení to zkrátka není. Dalším drobným nedostatkem může pro někoho být absence displeje, který by přehledně zobrazoval aktuální rychlost a další základní funkce. Jasně, nabízí ho dražší model Pro, ale v dnešní době, kdy displejem disponuje i pračka, by to nemusela být zrovna tíživá položka na nákupním seznamu Xiaomi.
Řadu mých negativních osobních poznatků uzavírá malý rejd, tedy velký poloměr otáčení. Pro otočení koloběžky je tak zapotřebí vcelku velký manévrovací prostor. Nic co by uživatele schopného z koloběžky slézt a pomocí lehkého přizvednutí ji na pětníku otočit značně omezovalo, ale možnost většího zatáčení by se zkrátka hodila.
Negativa uzavřena, pojďme se podívat na pozitiva. Osobně mě překvapil především výkon motoru. Ten byl i přes mou hmotnost 85 kilogramů schopen jezdit po rovinkách 25 km/h a výkonnostně na tom koloběžka nebyla špatně ani při jízdě do mírného kopečku. Dojezdová vzdálenost kolem 20 kilometrů na plně nabitou baterii ve standardním režimu (tedy žádné ECO) mě pak plně přesvědčila, že se s tímto strojem dá jezdit i do práce a značně tak ušetřit peníze, které by jinak padly za MHD nebo benzín do auta.
Xiaomi Mi Scooter 2 vás zabaví na hodně dlouho
O ekologické stopě se aktuálně zmiňovat nechci, z mého pohledu totiž nedokážu objektivně posoudit vliv škodlivosti pohonných hmot versus likvidace všeho, co souvisí s jedním kusem lithiové baterie. Pochvala výrobci patří i za možnost snadného složení a náhradní pneumatiky přibalené v balení.
Přestože Xiaomi Mi Scooter 2 je na trhu už více než dva roky a aktuálně může být zastíněna novějším a výkonnějším sourozencem, v celkovém součtu na tom není vůbec špatně. S přihlédnutím k aktuální ceně, která se pohybuje kolem 10 000 korun (což je o cca 5 000 korun méně, než v případě nového Pro modelu), jde o velmi zajímavou koupi, jejíž návratnost může být v závislosti na využití velmi rychlá.
Rozmyslam osobne este nad Kugoo kolobezkou. Mali ste skusenost aj s nou? Je predsa len vyrazne lacnejsia a parametrovo vyzera zaujimavo
Dobrý den, bohužel s Kuggo osobní zkušenost nemáme. Osobně bych však raději vsadil na jistotu v podobě Xiaomi. Pokud by se objevil v budoucnu jakýkoli problém, člověk snáze sežene náhradní díly či využije oficiální podpory.