Novinky

Elon Musk přiznal, že výrobu Tesla Model 3 zpomaluje pokročilá robotizace

Tesla Model 3 měl pro americkou automobilku znamenat zásadní průlom v její historii. Elon Musk v době představení nešetřil optimismem a širokému publiku odhalil smělé plány o masové produkci. Tesla měla podle původních plánů postavit zbrusu novou továrnu, jejíž smyslem bylo nastartovat sériovou výrobu v pravém slova smyslu. Postupem času se ovšem ukázalo, že optimální nastavení linek je mnohem tvrdším oříškem, než se původně očekávalo. Tesla okamžitě začala nabírat obrovské zpoždění, z něhož se doposud nedostala.

Elon Musk to několikrát označil za výrobní peklo, což kromě čekajících zákazníků nepotěšilo ani štědré investory. V nedávném rozhovoru pro CBS se Musk rozhodl redaktorku přizvat přímo do továrny v kalifornském Freemontu, kde se rozpovídal o svém pohledu na věc. Duchovní otec automobilky přiznal, že nedokázal ze začátku plně pochopit složitost továrního procesu a zdůraznil jednu konkrétní chybu. Část výrobní linky používali zbytečně složitou síť dopravních pásů, což zásadně protahovalo průběh montáže.

Tesla se rozhodla spoléhat na vysoce automatizované procesy, což se ukázalo jako nepříliš šťastné řešení. Během schůze akcionářů v roce 2016 se Musk nechal slyšet, že továrna je sama o sobě úžasným produktem s potenciálem vytvářet průlomy v daném odvětví. Byla to ovšem zmíněná automatizace, která zadělala vedení Tesly na neklidné spaní. Elon Musk musel přehodnotit své prvotní vize a znovu vytvořit rovnováhu mezi počtem nasazeným robotů a lidských dělníků.

Sázka na pokročilou automatizaci se Tesle nevyplatila

Nahrazení člověka strojem zní z pohledu optimalizace výrobu opravdu lákavě. Praxe však ukázala, že schopnosti strojů nejsou na potřebné úrovni. Na zpožděné výrobě Modelu 3 se negativně podepsala také produkce továrny Gigafactory v Nevadě, která nestíhala včas dodávat bateriové moduly. Do komplexního řešení problémů se proto naplno obul samotný Elon Musk, který dohlíží na dění kolem výrobních linek z první osoby. Přes veškeré nezdary neztratil nic ze svého optimismu a stále věří, že brzy jeho automobilka začne plnit produkční plány.

Provětrali jsme Tesla Model X 100D. První SUV, co vám dá křídla

Názory veřejnosti na Teslu se značně liší, ovšem jednu věc ji nelze za žádnou cenu upřít. Z počáteční pozice naprostého outsidera se jí podařilo doslova nakopnout zbytek automobilového průmyslu. Ten začal mnohem dynamičtěji reagovat na potřeby trhu a spotřebitelů. Dnes už v podstatě neexistuje automobilka, která by neohlásila vlastní elektromobil či alespoň jeho studii.

Zdroj

Richard Streit

Pisálek, fanoušek mobilní a výpočetní techniky. Vyznává a aktivně provozuje adrenalinové sporty. Mezi další zájmy patří cestování, rodina, elektronická hudba, příroda a moderní technologie.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Back to top button