Provětrali jsme Tesla Model X 100D. První SUV, co vám dá křídla

Provětrali jsme Tesla Model X 100D. První SUV, co vám dá křídla

Když se řekne elektromobil, většině se vybaví Tesla, která bez nadsázky otevřela novou kapitolu automobilového průmyslu. Po kladně přijatém Modelu S se americká automobilka rozhodla vplout také do segmentu SUV a představila Model X, kterým si chce uloupnout vlastní díl z tržního koláče, kde stále kralují tradiční automobilky. 

Design: ve středu pozornosti

Když se poprvé postavíte vedle Modelu X, jako první vás zaujme jeho futuristický design, který začíná u typicky tvarovaných světlometů. Ten největší wow efekt se ovšem dostaví po zmáčknutí tlačítka, které vydá pokyn k otevření sokolích dveří. Nejde přitom pouze o efektní divadlo, kterým pošlete do kolen vašeho souseda. Falcon Wings si totiž v praxi vystačí s mnohem menším prostorem, než klasické dveře. Nejvíce to oceníte při pohodlném nastupování a vystupování na parkovištích či v garážových domech. Před kolizí s okolními předměty je přitom chrání armáda senzorů, která automaticky vyhodnotí jak moc a zda vůbec se mohou dveře otevřít.

Ať už se s obřím „SUVéčkem” od Tesly postavíte kdekoli, můžete si být jistí, že maximálně do pěti minuty u vás bude stát hlouček zvědavých lidí. Model X jednoduše budí pozornost, takže pokud patříte mezi drogové bosy, kontroverzní lobbisty nebo mafiány, raději se poohlédněte po něčem více konzervativním. Samo za sebe hoří už samotné nastupování, respektive dveře, které se samy otevřou a zavřou v momentě, kdy usednete a sešlápnete brzdový pedál. 

Interiér: zenová zahrada na čtyřech kolech

Když za vámi zaklapnou bezrámové dveře, okamžitě vás zaskočí absolutní ticho. Skvěle odhlučněný interiér vás separuje od okolního dění a vy máte pocit, že sedíte v dokonale izolované bublině, kde platí pouze vaše pravidla. Skoro až zenovou atmosféru dotváří panoramatické čelní okno a minimalistické pojetí přístrojové desky, které vévodí obří dotykový displej. Ten slouží jako zobrazovač infotainmentu a zároveň jako nástroj, kterým si můžete nastavit na co si jen vzpomenete – od rekuperačního účinku počínaje a výběrem playlistu ze Spotify konče.

Jedinou pihou na kráse je nepříliš dobře odladěné uživatelské rozhraní, které se projevuje občasným trháním animací a pomalejším překreslováním mapových podkladů. Protiargument majitelů Tesel vězí v pravidelných aktualizacích systému, které podobné nedostatky do jisté míry řeší. V porovnání s německou konkurencí vás Model X nezahrne okázalým luxusem ale spíše sází na sci-fi notu, nad kterou zaplesá srdce každého geeka. Nejenom Škoda je simply clever a i Tesla nabízí plejádu nejrůznějších odkládacích prostor a přihrádek. 

Do všech směrů elektricky nastavitelná sedadla jsou pohodlná a díky bočnímu vedení vás podrží i při odvážnějším průjezdu zatáčky. Námi testovaná verze se chlubila vzduchovým podvozkem, který lze přizpůsobit aktuálnímu stylu jízdy, případně upravit jeho světlou výšku.

Jízdní dojmy: vlk v rouše beránčím

Usedám za volant, voličem zařadím režim pro jízdu vpřed a s respektem polechtám plyn. Model X se rozjíždí a celá posádka žasne nad tichem na palubě. Pokud jste nikdy nejeli v žádném elektromobilu, přesně takový bude váš první dojem. Pravověrným vyznavačům klasických aut nebude po chutí téměř nulová zpětná vazba od předních kol. Díky akumulátorům uloženým v podlaze je vůz až nezvykle stabilní v zatáčkách a naklání se méně, než byste očekávali. Pro Teslu typická koncepce pomáhá mastodontímu Modelu X skvěle maskovat jeho hmotnost, která dosahuje téměř 2,5 tuny. Jako řidiči se vám dostane nečekané jistoty a pocitu absolutní kontroly. Pohyb v městském provozu vám dále usnadňují kamery a senzory kolem celého vozu, které hlídají vaše nejbližší okolí. Kromě toho výrazným způsobem pomáhají také při parkování a manévrování v úzkých prostorech.

Tesla Model X spadá do kategorie luxusních vozů, námi testovaný kus ve variantě 100D měl cenovku 111 000 Eur (bez daně)

Když už se rozhodnete vymotat z centra a vyzkoušet, co tento kolos dokáže nabídnout na prázdném pruhu dálnice, dostane se vám přímo orgasmického zážitku. Na to, co se stane po zadupnutí plynového pedálu do podlahy, se nedá připravit, to musíte nejprve zažít. To samé auto, co před chvílí působilo jako školní premiant se promění v drsného vyvrhele, který se nestydí ponížit kohokoli pohledem na jeho zadní část. Brutální akcelerace vám doslova vezme dech a zároveň rozerve úsměv od ucha k uchu. Způsob, jakým se všechna čtyři kola dokážou zahryznout do asfaltu a dvoutunové SUV katapultovat vpřed, je impozantní a troufám si tvrdit, že vás jen tak neomrzí. Sprint z 0 na 100 km/h lze za volantem Modelu X P100D zvládnout dokonce za 2,9 sekundy, což osobně považuji za dostatečně výmluvný údaj, ke kterému není třeba dalšího komentáře.

Ten nejsilnější zážitek z jízdy Teslou se ovšem ukrývá v něčem docela jiném. Jde o funkci autopilota, který je podle automobilky 2x bezpečnější než (americký) řidič. O možnosti jeho aktivace dostanete informaci prostřednictvím zobrazené ikony na displeji. Následně už stačí dvakrát poklepat na páčku tempomatu a svěřit svůj život elektronice. Pocit, kdy auto samo zatáčí, zrychluje a brzdí jde vstřebat jen velmi těžko. Ačkoli je internet plný videí, kde majitelé Tesel demonstrují jeho schopnosti v běžném provozu, současná legislativa s autonomními automobily stále nepočítá.

Jako osoba sedící za volantem nesete plnou zodpovědnost a při případné nehodě by vám argumentování autopilotem mohlo spíše uškodit. Osobně si dokážu představit, že u dálkových přeletů Evropou může jít o skvělého pomocníka. Dokud se však zákonodárci nedohodnout na ucelených pravidlech, na představy o automobilu, který vás nad ránem odveze z firemního večírku raději zapomeňte.

Jelikož se celou dobu bavíme o elektromobilu, nesmíme zapomenout na dojezd, který mají na starosti akumulátory s celkovou kapacitou 100 kWh. Dle tabulkových parametrů má Tesla Model X ve verzi 100D zvládnout až 560 kilometrů na jedno nabití. Praktické zkušenosti majitelů však hovoří o dojezdu kolem 400 až 460 kilometrů. Tam kde Tesla ztrácí na spalující rivaly, dohání bezplatným dobíjením akumulátorů na nabíječkách Supercharger. Teoreticky tak lze cestovat po starém kontinentu zcela zdarma. 

Tesla nám dává ochutnat budoucnost

Když jsem musel Model X vrátit, začal jsem přemítat nad otázkou, zda má právě takto vypadat automobil budoucnosti. Zážitek z jízdy je naprosto odlišný od toho, na co jste byli doposud zvyklí. Mozky spalující vysokooktanové výpary mě nejspíš budou považovat za kacíře, ale Tesle se podařilo nakopnout automobilový průmysl k tomu, aby začal uvažovat také o jiných, než fosilních zdrojích paliva.

Pravdou ovšem je, že když budete elektromobil dopovat elektřinou, kterou produkují uhelné elektrárny, Amazonii a tučňáky tím nezachráníme. Do ovzduší sice nevypouští žádné emise, ale ve finále budou elektromobily obecně zelené pouze tak, jako elektřina, kterou naplníme jejich akumulátory. Tesla Model X je úžasné auto, které působí jako průzor do světa, kde už nebudeme řešit žádné válce a objemy motorů. A ať se vám to líbí nebo ne, budoucnost je zkrátka elektrická: tak proč se jí bezmezně bránit?

Autor

Richard Streit
Pisálek, fanoušek mobilní a výpočetní techniky. Vyznává a aktivně provozuje adrenalinové sporty. Mezi další zájmy patří cestování, elektronická hudba, příroda a moderní vědy.

12 comments

  • Tesle a Muskovi v jeho snažení fandim. Souhlasim, že konečně někdo dokázal ostatní automobilky přimět k přemýšlení nad elektřinou jako alternativním pohonem. Snad se jim brzy podaří zkrátit dobu potřebnou k nabití. To podle mě může zásadně pomoci s rozšířením elektromobilů mezi běžný lidi.

    Odpovědět
  • Model X je krásné auto. Ta cena ale není pro normální lidi. Docela se těšim na recenze Modelu 3, ten bych si už dokázal představit 😀

    Odpovědět
  • Ta cena je dobrej úlet. Na druhou stranu všechny novinky jsou na začátku vždycky drahý. Věřim, že až se podaří najít účinnější výrobní postupy, tak cena klesna. Do tý doby to bude holt hračka pro horních 10 tisíc.

    Odpovědět
  • Cena odpovídá skutečně tisícům hodin vynaložené práce a komfortu který se nám dostává. Podstata spočívá v životnosti baterie, její ceně a v četnosti nabíjecích stanic. Pevně věřím že i to se postupně dopiluje.

    Odpovědět
  • Testovaný model X 100D má z 0 na 100 kmh lehce pod 5 sec. Teprve model X P100D to umí pod 3 sec za cenu o 20k EUR vyšší.

    A noví majitelé od příštího roku již dobíjení zdarma na Superchargerech již nemají.

    Odpovědět
  • Model X se Tesle hodně povedl a nejvic se tesim na Model 3. Jestli Muskovi nepodlomi nohy problémy s vyrobou, tak by mohl konecne zacit konkurovat VW, Bmw a dalsim. Potrebujou to jako prase drbani

    Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.