Seriály

SpaceX a její závod za vesmírnou temnotou: vstříc meziplanetárním cílům (3. část)

Přinášíme vám poslední část našeho seriálu, který jsme věnovali společnosti SpaceX na její cestě za objevováním a komercializaci vesmíru. Po průletu historií a rozborem současného dění se dostáváme k tomu nejpodstatnějšímu – vizi, kvůli níž byla společnost SpaceX založena.

Když se podíváme něco málo přes deset let do minulosti, kdy Steve Jobs představil první iPhone, kdo s nás si dokázal představit, jakou revoluci tím světu přinese? Lidé si to dnes moc často neuvědomují, protože nám to přijde běžné, ale to, co nám technologie přináší do našich životu, je opravdu fascinující. A rychlost vývoje je dechberoucí. Proto když jste mohli minulý týden sledovat v živém přenosu na Youtube, jak se raketa SpaceX, Block 5, vrací a přistává na Floridě, tak to, kde můžeme být za dalších deset let si lze opravdu stěží představit.

SpaceX a její závod za vesmírnou temnotou: recyklace raket, to je oč tu běží (2. část)

Věřím, že žijeme ve velice dynamické době, kdy je klidně možné, že se jednoho rána probudíme, a svět bude jiný, než když jsme večer usínali. Proto je dobré se podívat na to, co pro nás SpaceX a vesmírný průmysl chystá.

Dragon se stane vesmírným taxíkem

Dlouho očekávaným produktem SpaceX je modul Dragon, jehož primární účel bude dopravovat astronauty na ISS. První test Dragonu se očekává ještě letos a pokud bude úspěšný, vytáhne tím SpaceX Američanům velký trn z paty. Spojené státy totiž platí Rusům zhruba 70 milionů dolarů za jediné sedadlo za cestu na ISS. A tím americká pýcha pochopitelně krutě trpí. Ruské Soyuz rakety jsou dnes jediné, které vyvážejí člověka do vesmíru. Ptáte se jak je to možné, že Amerika nevyvinula vlastní raketu k dopravě astronautů do vesmíru?

Odpověď je jednoduchá, veškeré peníze šly na vývoj Space Shuttlu, který nakonec nebyl schopný naplnit své očekávání. Posledním ‘esem’ v Elonově rukávu je raketa s názvem Big Falcon Rocket (BFR). Právě tato raketa, má v budoucnosti dopravit člověka na Mars. Hlavní problém, který musel tým SpaceX vyřešit je, jakým způsobem se pokryjí náklady na vývoj rakety BFR. A vymysleli to geniálně! Část rakety BFR má v budoucnosti nahradit dnešní rakety Falcon9 a Falcon Heavy, takže místo tří raket bude SpaceX mít vlastně pouze jednu, která se dá podle aktuální potřeby upravit.

BFR bude tedy schopna vyslat astronauty na ISS, vynést potřebné satelity do orbitu, dostat člověka na Měsíc či Mars, a zároveň má také sloužit k ‘pozemskému’ cestování. Poněkud bláznivá představa, ale jsou to podobně bláznivé nápady, které mění svět. To vše má být schopna obstarat jedna univerzální raketa, BFR.

SpaceX a její konkurence

SpaceX není jedinou vesmírnou privátní firmou, ba naopak. Privatizace vesmíru nabrala v posledních pár letech vysoké obrátky. Richard Branson investuje do Virgin Galactic, která se soustředí na vesmírný turismus. Paul Allen (spoluzakladatel Microsoftu) založil firmu Stratolaunch Systems, která plánuje využít ‘dvojitý’ Boeing 747 k vynášení lehčího nákladu do vesmíru. Na křídlo mezi trupy Boeingů se horizontálně připevní menší raketa s nákladem. Letadlo následně vzletí a v maximální výšce se raketa odpojí a vystřelí mimo atmosféru.

Jeff Bezos (majitel Amazonu) má zase firmu s názvem Blue Origin, která se pokouší prakticky o to stejné, co SpaceX, akorát zatím spíše ‘pokulhávají’ ve stínu SpaceX. Pozadu nezůstávají ani hráči jako je Boeing a Airbus. Toto je ale pouze příklad nejznámějších firem, ve skutečnosti jich mnohem více a v principu mají všechny stejný cíl. Najít co nejlevnější způsob, jak překonat zemskou gravitaci a vybudovat finančně výdělečný průmysl.

SpaceX a její závod za vesmírnou temnotou: recyklace raket, to je oč tu běží (2. část)

Vesmír nabízí obrovský potenciál

Způsobů využití dostupnější cesty do vesmíru je spoustu. Nejčastějšími pasažéry raket jsou satelity. Tento sektor prochází velikou expanzí, jelikož i menší firmy mohou těžit z vlastního satelitního pokrytí. Zajímavé využití satelity nabízejí například pro pojišťovny. Detailní satelitní snímky mohou sloužit k dokumentaci škod a zároveň umožňují přístup k obrovskému objemu dat, které se pak dá analyticky zužitkovat. Na tomto modelu staví například firma SpaceKnow, založena dvojicí českých mladíků. SpaceKnow je jedním z horkých kandidátů na takzvaného ‘jednorožce’, aneb mladá firma s hodnotou přesahující jednu miliardu dolarů.

Potenciál, který vesmír nabízí je obrovský. Vesmírná turistika, hledání života a s tím související obecné prozkoumávání všech koutů vesmíru, i například těžení cenných kovů z asteroidů. To všechno se může, a nejspíše stane, realitou. 

Karel Nohejl

Student leteckého inženýrství. Fanoušek moderních technologií, cestovaní a vesmíru.

Doporučené články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button