Novinky

Otesánci Google a Facebook se vymkli kontrole. Úřady opožděně vymýšlejí způsoby, jak molochy regulovat

Facebook a Google se vymkli kontrole. Z těchto dvou společností totiž postupem času vyrostli internetoví giganti, kteří virtuálnímu světu vládnou. Ač se, alespoň navenek, snaží obě firmy vystupovat velmi společensky odpovědně, skutečnost už ukázala, že jak Facebook, tak Google zatěžuje hromada skandálů. Z Facebooku se totiž vyklubal obchodník s osobními daty svých uživatelů, který pak další externí agentury zneužívají k reklamnímu cílení. Kauza spojená se společností Cambridge Analytica poté ukázala, že takto sesbíraná data mohou být využita k cílenému ovlivňování veřejného mínění. Podobně čelí kritice také Google, který je za správný objem peněz ochoten inzerovat takřka cokoliv.

Dalším problémem spojeným s internetovými molochy je daňová oblast. Díky složité struktuře sídel v různých zemích totiž obě firmy platí daně minimální daně. Vzhledem k svým obrovským tržbám tyto společnosti odvádí daně ve výši několika setin procent ze svých výdělků. Naposledy se proti americkému Googlu rozhodla zakročit Evropská komise, která jej obvinila ze zneužívání dominantního postavení svého operačního systému Android, což mohlo vést k tomu, že se na trhu nedokázal kolem roku 2011 prosadit žádný evropský výrobce. Z tohoto důvodu Evropská komise po Googlu požaduje 4,3 miliardy euro (112 miliard korun).

Vývoj akcií Facebooku po oznámení hospodářských výsledků

Lobby již přestává fungovat

Nyní to vypadá, že se k podobným krokům zaměřeným proti Googlu a Facebooku chystá také americká administrativa. Případná regulační opatření by se měla týkat hlavně ochrany osobních dat a zabránit dalším případným únikům. Konkrétní právní předpisy by měly být poprvé představeny letos na podzim. Není to ovšem poprvé, kdy se americká vláda o zavedení podobných legislativních opatření pokusila.

Už v roce 2012 však tehdejší návrh Obamovy administrativy zablokovala těžká lobby ze strany Googlu a Facebooku. Dnes je však šance pro přijetí zákonů o ochraně osobních dat vyšší. Po sérii skandálů se totiž veřejnost o tuto problematiku zajímá mnohem pozorněji. Samotné společnosti tak vědí, že bezproblémové přijetí rozumně nastavených pravidel, by jejich pošramocenou pověst mohly vylepšit.

Facebook sdílel osobní data s čínskými výrobci smartphonů. O ohrožení bezpečnosti podle něj nešlo

Jmenovitě Facebook se momentálně topí v potížích. Jen během čtvrtka hodnota jeho akcií klesla o čtvrtinu. Šéf společnosti Mark Zuckerberg tak doslova během několika hodin ztratil majetek v hodnotě 17 miliard dolarů (370 miliard korun). Důvodem razantního poklesu bylo oznámení hospodářských výsledků společnosti za uplynulé čtvrtletí, které byly nižší než analytici očekávali. Kuriózní je však fakt, že Facebook žádný propad zisku ani tržeb nezaznamenal.

Miliardy dolarů tak společnost ztratila jen díky tomu, že jeho zisky rostly pomaleji než se očekávalo. Problémem je ovšem stagnace počtu nových uživatelů. Ve vyspělém světě už si zkrátka každý, kdo měl zájem, účet na největší sociální sítí založil. Noví uživatelé tak přicházejí hlavně z regionů jako je jihovýchodní Asie nebo Pacifik. Například v Evropě pak počet uživatel Facebooku klesl o jedno procento.

Michal Benatzky

Vystudovaný novinář, který uvízl ve sféře marketingu. Kromě toho i hrdý redaktor ceskymac.cz. Nejraději píše o technologiích, chytrých vychytávkách a občas i o ekonomice a kryptoměnách. V létě kolo, v zimě lyže.

Doporučené články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button