Google zaplatí Applu 9 miliard dolarů za výchozí pozici vyhledávače v iOS
Skutečnost, že Google platí Applu pravidelné desátky za to, aby zůstal výchozím vyhledávačem v Safari na iOS, není žádným tajemstvím. Například v roce 2014 šlo o jednu miliardu dolarů a v loňském roce už dokonce o trojnásobek. Poslední odborné analýzy ovšem předpokládají, že Apple si letos řekne o mnohem vyšší částku. Konkrétně má jít o těžko uvěřitelných 9 miliard dolarů.
Produkty Applu jsou údajně jedním z nejsilnějších zdrojů návštěvnosti vyhledávače od Googlu. Zhruba polovina veškerých příjmů z mobilních zařízení pochází buď z iPhonu či iPadu. S ohledem na narůstající provoz z chytrých telefonů a tabletů lze navíc předpokládat, že tento segment bude i v následujících letech stoupat. Apple si pochopitelně tento fakt velmi dobře uvědomuje a logicky po Googlu požaduje stále vyšší poplatky.
V budoucnu bude zajímavé sledovat, kam až se Google nechá Applem vyšponovat, aniž by ztratil zájem. Přestože letošní smlouva mezi oběma společnostmi skončí na trojnásobku ceny zaplacené v loňském roce, v nadcházejících 12 měsících to nebude lepší. Predikce analytika Roda Halla totiž směřují k částce 12 miliard dolarů.
Oboustranně výhodný obchod
Lze předpokládat, že dokud Google nebouchne pěstí do stolu, Apple bude i nadále profitovat z velkorysosti internetového giganta. Pokud se tak stane, pro kalifornskou společnost to tragédie rozhodně nebude. Kromě Googlu má o pozici výchozího vyhledávače v iOS zájem také Microsoft, který by po nabídce s velkou chutí skočil.
Někomu by mohla požadovaná cena ze strany Applu připadat až nesmyslně vysoká. Je dobré si ovšem uvědomit, že jde o oboustranně výhodný obchod. Google z reklam zobrazených na jablečných zařízeních inkasuje mnohem více, než činí samotná investice. A to se zkrátka vyplatí.