Fototest DSLR vs. iPhone 16 Pro: Zvítězí klasická optika nebo softwarová magie?
Fotografování se v posledních letech stalo běžnou součástí našich životů. Mobilní telefony s pokročilými fotoaparáty dnes umožňují zachytit nezapomenutelné momenty rychle a jednoduše, zatímco na druhé straně spektra stojí staré známé digitální fotoaparáty. Ne, že by pořízení snímků s takovým zařízením bylo zásadně složitější, trochu více úsilí to ale přeci jen stojí. Oproti mobilním telefonům však dostáváme široké možnosti manuálního nastavení a kvalitnější výstup. Anebo snad ne? Pojďme si srovnat tyto dva odlišné světy na konkrétních snímcích.
Digitální kouzla vs. kvalitní optika: síly se vyrovnávají
Začněme vcelku nenápadnou denní scénou. Oproti snímku ze zrcadlovky s objektivem Nikon 55-200mm f/4,0-5,6G je na první pohled viditelné silné softwarové doostření. To ale na druhou stranu nepůsobí nikterak přehnaně a fotku dělá líbivější. K tomu přispívá také správné vyvážení bílé nebo zvolený kontrast. Automatický ostproces má zkrátka iPhone zvládnutý na jedničku. V tomto ohledu nemůže 7 let starý fotoaparát, který navíc není stvořený pro úpravu fotografií v samotném těle přístroje, konkurovat. Porovnejte si však množství detailů na obou fotografiích – například chmýří rákosu nebo jednotlivé listí na stromech. Zatímco iPhone vlivem doostřování přichází o značnou část detailů, Nikon D7500 si v tomhle ohledu vede podstatně lépe a je rozpoznatelně detailnější.
To však nelze říct o následujícím snímku, který je rovněž vyfocen na 120 mm objektiv (v případě iPhonu 16 Pro). Zde nejnovější iPhone doslova válcuje svého protivníka. Od zachyceného množství detailů k správné vyvážení bílé až po celkovou obrazovou kvalitu. Na fotce zachycené Nikonem D7500 je vidět značná podexpozice a výrazná chromatická aberace. Tohle by se samozřejmě dalo následně upravit. Ostatně, focení digitálním fotoaparátem se obecně skládá ze samotného focení a následné úpravy fotografií. My se ale nyní bavíme především o výsledcích, které nám poskytnou přímo jednotlivá zařízení bez nutnosti následné editace.
Noční režim v akci: když už velikost snímače nerozhoduje
To, že iPhony dokážou vytvořit solidní snímky i za slabého osvětlení, není žádná novinka. Už loňský iPhone 15 Pro byl na tom opravdu výborně, iPhone 16 Pro (recenze) je však ještě o kus dál a porovnání nočních fotek mě skutečně překvapilo. Oba přístroje byly nastaveny na totožnou citlivost snímače (iPhone automaticky, se zrcadlovkou jsem manuálně nastavil stejnou hodnotu ISO 2500) s délkou expozice ½ sekundy a výsledek posuďte sami.
Zatímco fotka z Nikonu D7500 šumí jak právě otevřený šampus, na iPhonu tento jev není takřka vidět. Snímek z telefonu je také značně ostřejší a na první dobrou není patrné, že je focen z ruky, což se o fotce vlevo říct nedá. Ano, jsem si vědom, že při nočním fotografování je focení z ruky považováno za jednu z největších chyb, v případě zkušebních snímků to však nehraje zásadní roli a plusové body tady rozhodně leží na straně iPhonu.
Portrétní fotografie: na všechno software nestačí. Nebo snad ano?
Další důležitou a společností Apple také dlouhá léta proklamovanou fotografickou disciplínou je focení portrétů. Portrétní režim vůbec poprvé přišel v roce 2016 s iPhonem 7 Plus a i přesto, že během osmi let ušel neuvěřitelnou cestu, k dokonalosti mu pořád přeci jen něco chybí. A to zejména ve chvílích, kdy máme méně světla. iPhone pak sahá k vyšším hodnotám ISO a v takových podmínkách sem tam selže i samotný portrétní režim, který nevyhodnotí správně popředí od pozadí. Jinými slovy, to, co by mělo být ještě ostré, už není a naopak.
Typicky se mi to stává například u osob, které mají brýle. Brýle jsou na nejvzdálenější straně od iPhonu už neostré, přitom od roviny ostrosti jsou vzdáleny sotva pár centimetrů. Fotoaparát s běžným objektivem využívající klasické fyzikální zákony s tímto samozřejmě nemá vůbec žádný problém a rozostření probíhá pozvolně podle vzdálenosti od ostřícího objektu. Podívejme se na srovnání snímků se zapnutým portrétním režimem a bez portrétního režimu
Tím ale samozřejmě nechci říct, že by se iPhonem nedaly pořídit pěkné „portrétovky.“ Při troše umu a dobrého světla není problém pořídit opravdu krásné fotografie, za které by se dříve nemuselo stydět 90 % všech fotografů.
iPhone 16 Pro jako adekvátní náhrada fotoaparátu
Když nad tím tak přemýšlím, říkám si, jestli má fotosoustava iPhonu 16 Pro vlastně nějaké velké slabiny. A i když to říkám nerad, protože osobně beru fotografování jako řemeslo, které si zaslouží především čas a cit fotografa, doba se zkrátka posouvá kupředu, a také iPhone může z obrovské části nahradit digitální fotoaparát s výměnnými objektivy. Ano, možná nebudete mít při focení tolik možností nastavení (i když i tady najdeme aplikace jako Halide, ProCamera a další, které nám v tomto ohledu poskytují do jisté míry svobodu).
Možná nebudete mít tak dobrý pocit, jako když domáčknete spoušť (i v tomto ohledu ale Apple dělá vše možné, aby nám zprostředkoval co nejpodobnější zážitek z opravdového fotoaparátu), nicméně po stránce softwaru a výpočetního výkonu je telefon oproti staré zrcadlovce na míle vepředu. Tedy snad kromě redukce odlesků objektivu, které se ani nejnovějšímu iPhonu 16 Pro nepodařilo odstranit.
Začátečníkům, kteří by se chtěli věnovat focení přeci jen o trochu více, bych s klidem doporučil jeden z telefonů aktuální generace. Stačí se postupně učit a zkoušet, co z něj dokážete dostat. Pokud vás focení nadchne, můžete časem investovat do opravdového fotoaparátu. Možnosti dnešních fotomobilů jsou ale tak pokročilé, že s trochou znalostí zvládnete pořídit fotky ve skvělé technické kvalitě a místo drahé výbavy můžete investovat třeba do cestování. Protože právě na cestách a s foťákem, který máte pořád u sebe, se vytvářejí ony nezapomenutelné fotografie, které stojí za pozornost.
no asi takhle, pokud se nechci tahat s fotákem a pak se drbat s photoshem, affinity nebo jinou postprodukční alternativou a chci prostě hezký líbivý obrázek, co nebudu tisknout na stěnu, tak je iphone ideální, ostří sám (nebo si nechá poradit na co má ostřit) má hezké barvičky, nemusíte tahat kilogramy blbostí (objektiv, baterka, stativ, atp), můžete se s tím koupat a pád z jednoho metru asi taky zvládá líp 😀
na druhou stranu, pokud chcete nebo očekávatá něco víc tak holt to zracadlo, nebo dneska už bez-zrcadlo, contiunální focus, focus bracketing, RAW (ok, u iPhonu 16 jsem neviděl ty RAW, takže úplně srovnávat nemůžu) a asi to dá tisknout do větího formátu .. ale pokud vám stačí super fotka na instagram tak není co řešit 🙂
nedávno jsem byl v polsku, výlet, kešky a mrknout se po jantaru .. nic moc, ale následná fotka https://flic.kr/p/2qAzGVZ focus bracketing .. ale většinu výlety jsem si vystačil s iPhonem, přeci jen vejde se do kapsy, atp 🙂
Mám to v podstatě stejně jako vy. Pokud chci fotku na soc. sítě nebo i do rodinného alba (výlety, dovolené, oslavy atp.), tak vždy dávám přednost iPhonu. Zvládnu s ním udělat více než důstojnou fotku s minimem námahy, a hlavně jej mám vždy u sebe, což o bezrcadlovce říct rozhodně nemůžu. 🙂 Když ale pořizuji fotky do recenze nebo natáčím videa, tak samozřejmě vede klasický fotoaparát. Btw hezký úlovek jantarů 😉
děkuji 🙂
dodatek .. a mimochodem, srovnávat fotky jednoho objektu s různým nastavením, to je jako srovnávat jabka a hrušky, jak můžete vedle sebe dát dvě fotky viz třeba noční ukázka
Vlevo – Nikon D7500 | 1/2 s | f 4,5 | 27 mm | ISO 2500 || Vpravo – iPhone 16 Pro | 1/2 s | f 1,8 | 24 mm | ISO 2500
sice mají oba půl sekundu a stejné iso ale ta clona to je diametrálně rozlišné, nehledě na to že v případě Nikonu je to jedna fotka, zatímco vpřípadě iPhonu je to určitě noční režim a tedy složenina více fotek, každopádně F4,5 vs F1,8 na to se vátně nedá moc říct 😀
1) Clona ovlivňuje hloubku ostrosti: Při f/4.5 (Nikon) je hloubka ostrosti větší, což znamená, že více objektů v různých vzdálenostech může být ostrých. Naopak při f/1.8 (iPhone) je hloubka ostrosti mnohem menší, což může způsobit rozmazání pozadí nebo popředí, a tím odlišný vizuální efekt (proto používá více fotek na noční režim)
2) Světelnost: iPhone s clonou f/1.8 propustí na snímač podstatně více světla než Nikon při f/4.5. I když je čas závěrky stejný (1/2 s) a ISO také (2500), Nikon má díky menší cloně k dispozici méně světla, což může ovlivnit kvalitu obrazu, zejména v detailech a šumu.
3) senzor: Nikon D7500 má APS-C senzor, který je výrazně větší než senzor v iPhonu. Velikost senzoru má zásadní vliv na kvalitu obrazu, dynamický rozsah a schopnost snímat detaily za špatných světelných podmínek. Naopak iPhone spoléhá na softwarové úpravy, které mohou výsledný obraz “vylepšovat,” ale nejsou totéž co přirozená kvalita snímače.
4) a to nejlepší nakonec .. Nikon D7500 byl představen v dubnu 2017 a srováváme ho s výrobkem roku 2024, používáme DSLR pro srovnání v době kdy jsou DSLR na ústupu, a jsou nahrazovány MILC (Mirrorless Interchangeable Lens Camera – tedy česky – bezzrcadlový fotoaparát s výměnnými objektivy). Takže bych řekl že si ten Nikon vlastně tak špatně nevedl 🙂
mimochodem, jaké objektivy byly použity?
u fotky (asi) slunce – pro jistotu ani parametry uvedené nejsou 😀
to je takový problém nahrát si do mobilu nějaký fotoprográmek umožňující manuální nastavení a fotit s podobným nastavením? to že dám na oba P (automat) moc o kvalitě nevypovídá, max o kvalitě automatu 🙂
Malá připomínka k bodu 1. i přes vyšší clonové číslo bude u crop dslr hloubka ostrosti určitě nižší než u iPhone na plnou díru právě kvůli velikosti čipům. U iPhone je hyperfokální vzdálenost nějaké 4m a při zaostření na tuto vzdálenost je už od cca 2.5m vse do nekonečna v hloubce ostrosti. To u dslr (byť crop) při cloně 4.5 nehrozí.
1. Viz komentář Radima: naprostý souhlas. Abych měl výslednou ostrost ze zrcadlovky stejnou jak v případě iPhonu, musel bych clonit na čísla kolem 13 a výše, což je s ohledem na limity setového objektivu nesmysl. A pak jsem taky nějak musel dojít právě k onomu nastavení ISO 2500 a času 0,5 sekundy. Což jak asi tušíte, když mám v trojúhelníku ISO, clona a čas dvě fixní hodnoty, musím hýbat právě s clonou (v případě, že mluvíme o fotografiích bez úprav, na které se zaměřoval celý tento test).
Kdybyste si článek opravdu přečetl, zjistíte, že tam přesně tento “věkový” rozdíl obou zařízení zmiňuji a také, že SW iPhonu je stvořen upravovat fotky přímo v zařízení, kdežto u DSLR takové ambice nikdy nebyly.
Na automatiku fakt nefotím, víz výše. Jak bych asi dokázal nastavit podobné nastavení, kdybych to nechal na automatice? (Když snímač zrcadlovky je o dost větší než na iPhonu…)
Ahoj no asi takhle…. v létě jsem si koupil Canon R8 tedy poměrně kvalitní FF – čip z R6 Mark II. Po půl roce srovnávání fotek s iPhone jsem ho teď prodal – minimální rozdíly v kvalitě, zato obrovský v použití – když jsem potřeboval udělat rychle fotku, vytáhnout Canon z brašny, sundat krytku, zapnout, nastavit clonu, čas a iso, zaostřit a cvak a pak zas uklidit…. místo toho iPhone vytáhnu z kapsy a je to tam…..
Ano bavily mne klasické fotoaparáty a s láskou vzpomínám na svůj dálkoměrný Sokol (i když to byl hrozný šmejd) nebo výrazně lepší Prakticu, ale doba je jinde a pokud člověk dnes fotí rodinu a fotky z cest a dovolené je klasický fotoaparát za zenitem….
Je mi jasný, že technicky je ta R8 úplně jinde…. ale taky je mi jasný že SW a výpočetním výkonem je to velmi zastaralé oproti dnešním mobilům a tak se rozdíl fyzické ,,kvality” srovnává výpočetně – no a jako uživateli je mi fuk co a jak udělá tu fotku, jde mi o výsledek a komfort a praktičnost použití.
Jak to jen říct slušně. Srovnávat nejnovější technologii se sedm let starou, když se čipy posouvají mílovými kroky každý rok? Jako nezlobte se na mě, ale i když připustíme, že pro drtivou většinu uživatelů focení mobilem stačí, protože by pořádný snímek neudělali i kdyby za ně celý snímek, včetně kompozice, udělala umělá inteligence. Tak toto srovnání je totálně o ničem. Srovnejte foťák s letošní technologií a pak se bavme o rozdílech.
Srovnání trochu nešťastné, ale jak jsem psal výše sám jsem si porovnával půl roku iPhone a R8 a došel jsem k závěru, že fotoaparát dnes už ne – s výjimkou profi focení kde člověk chce využít specifické a taky extra drahé objektivy, ale na rodinou a cestovatelskou fotografii dnes už ne. Nejlepší foťák je ten který mám sebou a iPhone mám sebou vždy.