Detailní rozborka MacBooku Air přinesla několik zajímavých zjištění
Nový MacBook Air s M2 budí v řadě ohledů rozporuplné emoce. Zatímco po designové stránce jde o nesmírně atraktivní zařízení, které se opravdu povedlo, v případě hardwaru už tolik důvodů k oslavám není. Kromě pomalejšího SSD se začínají objevovat první zprávy uživatelů, kteří reportují nezvykle vysoké zahřívání M2 čipu při náročných úlohách.
K MacBooku Air s M2 se dostala také parta z webu iFixit, která se specializuje na detailní rozborky spotřební elektroniky. Ti se tradičně rozhodli MacBook Air rozebrat do posledního šroubku, což přineslo hned několik zajímavých zjištění. Rentgenový snímek například odhalil jednu z hlavních změn, která se týká reproduktorů. Dříve byly reproduktory umístěny na bocích základny, ovšem nyní se nachází v prostoru nad klávesnicí.
Jakoby to byl iPad ukrytý v těle MacBooku
Jinak je řešený také spodní kryt, který drží pouze čtyři šroubky, u předchozí verze MacBooku Air bylo nutné sundat šroubků deset. To sice představuje určité zjednodušení, nicméně to ani v nejmenším neznamená snadnější opravy. Většina konektorů včetně těch od baterie jsou skryté, byť jejich odpojení od základní desky není až tak složité. Samotná základní deska (Logic Board) je mimořádně kompaktní a na první pohled připomíná řešení, jaké Apple používá u nejnovějších iPadů. V podstatě tím nejsme daleko od pravdy, jelikož poslední verze Maců a iPadů využívají stejnou architekturu vycházející z platformy Apple Silicon. Žádným překvapením není ani to, že drtivá většina komponent je k základní desce napevno připájená. Možnost opravy zde prakticky neexistuje a většinu poruch tedy bude nutné řešit výměnou celé desky.
Pitva MacBooku Air s M2 dále odhalila přítomnost nového typu ovladače pro rozhraní Thunderbolt 3. Ten již nese logo Applu namísto Intelu, jako tomu bylo u předešlých modelů. Velkým překvapením je také přítomnost akcelerometru. Pro neznalé: akcelerometr je senzor snímající data o pohybu zařízení v prostoru. Zatím není vůbec jasné, proč jej Apple integroval do MacBooku Air. Mohlo by to souviset s doposud nezveřejněnou funkcí, která se objeví až v budoucích verzích macOS. Zároveň může jít o diagnostický nástroj, který by servisům prozradil, zda uživatel například MacBook neupustil na zem.
Borci z iFixit také poukazují na to, že MacBook Air s M2 postrádá heatpipe, respektive zde není žádná tradiční forma pro odvod tepla od procesoru. Apple zde spoléhá pouze na kombinaci termální pasty, která spojuje čipset s grafitovou páskou. Některé testy již ukázaly, že MacBook Pro s M2 se v určitých situacích zahřívá daleko více než M1. Zatím to tedy vypadá, že stejný problém se bude týkat také MacBooku Air s M2.
Půjde MacBook Air nějak opravit?
Baterie s kapacitou 52,6 Wh je přilepena k šasi páskami, se kterými si umí většina servisů hravě poradit. Snadno lze vymontovat také trackpad. Vyměnit půjde i většina komponent, které jsou připojené k základní desce za pomoci konektorů – například reproduktory, klávesnice či akumulátor. Součástky jako je procesor, operační paměť a SSD samozřejmě vyměnit nepůjdou, jelikož jsou natvrdo připájené k Logic Board. Celou rozborku včetně detailního komentáře si můžete prohlédnout na přiloženém videu.