Novinky

Britští záchranáři testují tryskový oblek jako vystřižený z Iron Mana. V budoucnu pomůže zachraňovat životy

Tryskový oblek jako vystřižený ze série filmů Iron Man není pouze komiksovým výmyslem. Do reálného světa se jej rozhodl převést vynálezce Richard Browning, který před třemi lety představil první prototyp. Jeho společnost Gravity Industries se následně snaží prezentovat klíčové výhody a poukazovat na široké možnosti využití.

Ve spolupráci se vzdušnou záchranou službou (GNAAS) ve Velké Británii se uskutečnil simulovaný zásah k nehodě na odlehlém místě. Od příjezdu na stanoviště až po nalezení pacienta uběhlo pouze 90 vteřin, což s ohledem na členitost hornatého terénu lze považovat za naprosto brilantní výsledek.

Zdroj: Gravity Industries

Čím dříve se záchranář dostane k oběti, tím dříve ji může stabilizovat a zavolat helikoptéru či jinou podporu. „Myslíme si, že tato technologie by mohla našemu týmu umožnit ošetření pacientů v mnohem kratší době než kdykoli předtím,“ řekl ředitel GNAAS. Během záchranných operací jde často o vteřiny, které pacienta dělí od ztráty života.

Není tak nebezpečný jak vypadá

Raketový oblek, nebo chcete-li jet pack využívá sestavu menších proudových motorů, které spalují benzin či dokonce naftu. Hlavní trysky nese pilot na zádech, další se pak nachází na pažích. Klíčová data jsou zobrazována na head-up displeji v hledí přilby. Pilot tak má vždy aktuální přehled o tahu motorů, zbývajícím palivu a letovém času.

Vynálezce obleku uvedl, že jde o poměrně bezpečný prostředek a například riziko požáru je naprosto minimální, jelikož použité palivo není nijak zvlášť hořlavé. Pilot se navíc nepouští do letu ve větších výškách, což má zmírnit riziko zranění v případě mechanické poruchy.

Ačkoli se test podařil na jedničku a vypadal skvěle, nasazení do skutečného provozu bude ještě nějaký čas trvat. V prvé řadě bude nutné zapracovat na samotném obleku, který může létat na jednu nádrž 5 až 10 minut. Ovládání vyžaduje specializovaný trénink a perfektní kondici pilota. Opomenout nelze ani vysoké pořizovací náklady. První verze komerčního modelu se prodala teprve nedávno a majitele vyšla na 340 tisíc liber (zhruba 10 milionů korun).

Společnost Gravity však stále pracuje na tom, aby příští verze byly snáze použitelné a také mnohem levnější, respektive dostupnější širší základně uživatelů. 

Štítky

Richard Streit

Pisálek, fanoušek mobilní a výpočetní techniky. Vyznává a aktivně provozuje adrenalinové sporty. Mezi další zájmy patří cestování, elektronická hudba, příroda a moderní vědy.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Close