Podívejte se, jak se během dvou dekád vyvíjel vzhled webových stránek Applu
Webové stránky Applu jsou 30. nejnavštěvovanějším webem světa, vzhledem k tomu, že tento server slouží pouze k prezentaci a prodeji výrobků jedné značky, jedná se o úctyhodný výsledek. Například konkurenční Microsoft se podle dat ze srpna letošního roku umístil o 16 míst níže na 46. pozici. Žádného ostatního výrobce smartphonů nebo počítačů v první stovce nenajdeme vůbec. Webovou stránku společnosti s nakousnutým jablkem ve znaku tedy vidí denně miliony lidí po celém světě, a tak nás napadlo, zmapovat, jak se tento web v průběhu let vyvíjel.
Velkým pomocníkem se v tomto úkolu stal server WayBack Machine, který archivuje vzhled a historii více než 450 miliard webů napříč světem. Ano okénko do historie serveru ceskymac.cz, zde najdete také.
Ačkoli archivuje WayBak Machine stránky Applu od roku 1996, naši exkurzi zahájíme o rok později. Na 18 let starém screenshotu totiž můžeme vidět i obrázky, které se u prvního snímku bohužel nedochovaly. Z nadsázkou můžeme říci, že pověstnou čistotu designu, která je pro Apple tak typická můžeme vidět už zde.
1997
O rok později, tedy před 17 lety prošel web apple.com podstatnou změnou zmizely červené okraje, a v nově nastolené šabloně můžeme vzdáleně vidět počátek evoluce, která vedla až k designu, který Apple používá dnes.
1998
Rok 2000. V roce, kdy začal autor tohoto článku chodit do první třídy, přibyla na úvodní stránce Applovských webovek horní lišta, kterou zde najdeme i v dnešních dnech.
2000
Say hello to iPod, tímto sloganem vítaly internetové stránky nejhodnotnější značky světa své zákazníky o rok později. Tedy v roce, pro společnost z Cupertina přelomovém. Před 14 lety se totiž zrodil iPod, který vedl k revoluci toho, jak dnes posloucháme a nakupujeme hudbu. Jak se dalo čekat, revoluční MP3 přehrávač najdeme hned na úvodní obrazovce.
2001
V roce 2004 odstartoval Apple dodnes trvající spolupráci s rockovou legendou – skupinou U2. Od tohoto roku si tedy můžeme vybrané produkty zakoupit ve speciální edici RED. Výtěžek z takto prodaných výrobků poté putuje na charitativní účely. Co se týče designu samotných stránek, velké změny se zatím nekonají.
2004
Výraznější vzhledový upgrade přichází až s dalším přelomovým momentem a to nejen pro Apple, ale možná by se dalo říci, pro celý svět. V roce 2007, kdy byl světu představen iPhone se totiž také omladily tehdy už zastaralé webové stránky. Po vzoru iPodu, zde opět najdeme heslo Say hello to iPhone.
2007
Jinak to však bylo u iPadu, tomu jsme neměli říct hello, ten prostě jen oznámil, že je zde. S průkopníkem světa tabletů přišela také další designová změna. apple.com v roce 2010 už bychom mohli směle srovnat s dnešním vzhledem těchto stránek.
2010
Jako poslední se dnes podíváme na ten nejsmutnější moment, který nejbohatší firmu světa kdy potkat. Rok 2011.
2011