Seriály

Swift akademie pro začátečníky: začínáme psát první řádky kódu #2

Přemýšleli jste někdy o programování? Tak proč nezačít teď hned?

Swift je programovací jazyk vytvořený společností Apple, první verze Swiftu byla vydána v roce 2014. Swift je poměrně mladý jazyk, ale na druhou stranu, stojí za téměř všemi aplikacemi na App Storu. Před vydáním Swiftu se na tvoření aplikací pro iOS a macOS používal, dnes již zastaralý, Objective-C.

Jak začít?   

Teď už se přesuneme na to jak začít. Chtěl bych poznamenat, že naučit se perfektně programovací jazyk může zabrat až několik let, v tomto seriálu se budeme učit základy, ze kterých si můžete vytvořit své vlastní malé programy.

Abychom mohli vůbec začít psát kód, musíme si nejdříve stáhnout IDE (integrované vývojové prostředí) Xcode. Stáhneme ho přímo z App Storu na vašem Macu.

Po stažení Xcode otevřeme a měla by se vám zobrazit tato obrazovka:

Zdroj: ceskymac.cz (Autor fotografie: Matyáš Himmer)

Na obrazovce můžeme vidět několik možností, jediné co nás teď zajímá je toto tlačítko:

Zdroj: www.ceskymac.cz (Autor: Matyáš Himmer)

Po stisknutí se nám objeví obrazovka. Musíme vybrat pár možností:

Zdroj: www.ceskymac.cz (Autor: Matyáš Himmer)

Nahoře vidíme platformy, vybereme iOS, poté klikneme na Blank a klikneme Next, vytvoří se nám prázdné pískoviště.

Zdroj: www.ceskymac.cz (Autor: Matyáš Himmer)

Teď už jen pískoviště pojmenujeme a vybereme místo uložení.

Měla by se nám otevřít tato obrazovka:

Zdroj: www.ceskymac.cz (Autor: Matyáš Himmer)

Pokud máte otevřené nějaké postranní panely, zavřete je vpravo nahoře, teď je nebudeme potřebovat:

Zdroj: www.ceskymac.cz (Autor: Matyáš Himmer)

Teď už jsme připraveni začít psát kód, dnes se naučíme pracovat s proměnnými a konstantami, určení datových typů a interpolaci proměnných.

Proměnné

Proměnné jsou jednou z nejdůležitějších součástí všech programovacích jazyků. Proměnné v programování se podobají proměnným v matematice. Proměnné se ve Swiftu vyjadřují slovem var. Uděláme si příklad kódu s proměnnými:  

Zdroj: www.ceskymac.cz (Autor: Matyáš Himmer)

Proměnné se mohou kdykoliv v kódu měnit tímto způsobem:

Zdroj: www.ceskymac.cz (Autor: Matyáš Himmer)

3. řádkou si vytvoříme proměnnou jméno obsahující textový řetězec (String) Matyáš

4. řádkou hodnotu proměnné jméno přepíšeme na nový textový řetězec Petr

Swift nabízí také funkci print(), jak už vyplývá z názvu, můžeme ji použít, když chceme něco zobrazit v outputu. 

Output si otevřeme stisknutím tlačítka v pravém horním rohu: 

Zdroj: www.ceskymac.cz (Autor: Matyáš Himmer)

Napíšeme následující kód a v outputu se nám “vytiskne” hodnota proměnné jméno:

Zdroj: www.ceskymac.cz (Autor: Matyáš Himmer)
Zdroj: www.ceskymac.cz (Autor: Matyáš Himmer)

Do funkce print() nemusíme vkládat jen proměnné, můžeme tam vložit jednotlivé hodnoty:

Zdroj: www.ceskymac.cz (Autor: Matyáš Himmer)

Output pak bude vypadat takto:

Zdroj: www.ceskymac.cz (Autor: Matyáš Himmer)

Konstanty

Konstanty na rozdíl od proměnných v kódu nikdy nemůžeme změnit. Kdybychom se o to pokusili, Swift nám jednoduše nepovolí spuštění programu. Konstanty se v kódu vyjadřují slovem let.

Když se pokusíme o přepsání konstanty věk:

Zdroj: www.ceskymac.cz (Autor: Matyáš Himmer)

Swift se na nás obrátí s chybou, že konstanta věk nemůže být změněna:

Zdroj: www.ceskymac.cz (Autor: Matyáš Himmer)

Specifikování typu

Pokud do kódu napíšeme let věk = 34, Swift si odvodí, že datový typ proměnné věk je číslo (Integer). Je tu také možnost Swiftu ulehčit práci a specifikovat typ proměnné nebo konstanty a to následujícím způsobem:

Zdroj: www.ceskymac.cz (Autor: Matyáš Himmer)

Za název konstanty nebo proměnné dáme dvojtečku a zadáme jeden z datových typů:

Int – číslo

Bool – boolean

String – textový řetězec

Double – desetinné číslo na 12 desetinných míst

Float – desetinné číslo na 7 desetinných míst

Tato funkce může přispět i k přehlednosti vašeho kódu.

Interpolace proměnné

Další velmi používaná metoda ve Swiftu je interpolace proměnné, název zní strašlivě, ale pokusím se vám uvést lehký příklad:

V aplikaci chci vítat uživatele jeho jménem, uživatel zadá jméno v nastavení a aplikace ho vždy osloví: Dobré ráno jméno uživatele

Ve Swiftu je rychlá a lehká cesta jak vyjádřit proměnnou do textu:

Zdroj: www.ceskymac.cz (Autor: Matyáš Himmer)
Zdroj: www.ceskymac.cz (Autor: Matyáš Himmer)

Tato metoda se může použít u všech datových typů i u konstant.

Shrnutí

  1. Proměnná se vyjadřuje slovem var
  2. Konstanta se vyjadřuje slovem let
  3. Proměnné se mohou na rozdíl od konstant kdykoliv v kódu měnit
  4. Pro určení typu proměnné/konstanty napíšeme dvojtečku a typ -> var slovo: String = „Apple“
  5. Nikdy nemůžeme míchat jiné datové typy např. hodnotu boolean do číselné proměnné
  6. Interpolaci provedeme následovně: “\(mojeProměnná) můj text”

Kdybyste měli jakékoliv dotazy, neváhejte a zeptejte se mne v diskuzi, rád vám pomohu.

Štítky

Matyáš Himmer

Fanoušek Applu od roku 2011, rád fotím a programuji. Články píši ve svém volném čase, studuji informační technologie na SSPŠ.

2 Komentáře

    1. Zdravím Radku. Diakritika by technicky v kódu vadit neměla. Já osobně preferuji AJ nebo CZ bez diakritiky. Pokud Vám to vyhovuje s diakritikou, klidně to tak dělejte. Ničemu to nevadí. Kdybyste měl nějaké další dotazy, neváhejte se zeptat. Přeji hezký den.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Close