Články

Komentář: Auto od Applu může zavařit Tesle a od základů změnit celý automobilový průmysl

V poslední době začaly internetem kolovat spekulace o tom, že Apple oživil projekt Titan a naplno se začal opět věnovat vývoji vlastního automobilu. Zprávy na toto téma pochází z několika na sobě nezávislých zdrojů, které jsou více či méně důvěryhodné. Pochopitelně mají neoficiální charakter, nicméně jak praví známé pořekadlo – na každém šprochu pravdy trochu. Ostatně se stejným tvrzením vyrukovala také redakce agentury Reuters, takže existuje jistá naděje, že nejde pouze o výplod jednoho nadšence.

Zdroj: Alex Imnadze

Když se navíc podíváme na celou věc z širší perspektivy, tak vstup Applu do automobilového průmyslu, nevypadá tak šíleně, jak může na první dobrou znít. Apple je totiž dlouhodobě posedlý snahou transformovat běžně známé technologie do zcela nové podoby. Příkladem za všechny je například iPad, který rozhodně nebyl prvním tabletem, ale teprve s jeho příchodem začala tato produktová kategorie dávat smysl. Á propos; to samé se vlastně týká iPhonu, Apple Watch či AirPods.

Šance Applu uspět v automobilovém světě nejsou malé

V případě automobilového průmyslu je to velmi podobné. Automobil tu s námi existuje už velmi dlouho a v posledních letech to vypadá, že celý segment takříkajíc šlape vodu. Elonu Muskovi a jeho automobilce Tesla se sice podařilo zčeřit hladinu, ovšem do revoluce v osobní dopravě to má hodně daleko.

Zdroj: Alex Imnadze

Takto si Apple Car představuje talentovaný designér Alex Imnadze

Apple by v tomto směru mohl být rozhodně úspěšnější. Má totiž dostatečný kapitál, schopnost přilákat a udržet ty nejlepší mozky na světě a disponuje bohatými zkušenostmi s vývojem hardwaru i softwaru pod jednou střechou. Do karet mu navíc hraje bohatý ekosystém navzájem provázaných produktů a služeb.

A nejde přitom pouze o můj skromný názor. Když se totiž objevily první zprávy o tom, že Apple pracuje na vlastním automobilu, akcie Tesly začaly strmě klesat. Tiskové oddělení Applu tradičně mlčí, ale činy společnosti hovoří vcelku jasným jazykem. Jde totiž o to, že Apple započal masivně investovat do pokročilých systémů kolem nejrůznějších senzorů, baterií, rozšířené reality a dalších technologií, které mu mohou pomoci s vývojem dopravního prostředku.

Zdroj: Alex Imnadze

Samozřejmě nikdo zatím netuší, jak bude Apple Car vypadat, ovšem pár věcí je téměř jistých. V prvé řadě nelze pochybovat o pohonu. Automobil od Applu bude zcela určitě pohánět kupředu elektromotor zásobovaný energií z akumulátorů. A jelikož půjde o produkt technologické společnosti, lze se spolehnout také na propracovaný infotainment. Kromě pokročilého palubního systému se Apple určitě pokusí o integraci dalších služeb a doplňků na bázi předplatného, které mu zajistí kontinuální příjem i po prodeji vozidla.

Apple Car může nabídnout nový pohled na osobní dopravu

Ať už bude Apple Car vypadat jakkoli, má obrovskou šanci otřást automobilovým průmyslem u jeho základů. Pokud nedojde k fatálním přešlapům na straně produkce, tradiční automobilky včetně agilních nováčků jako je Tesla, dostanou vážného konkurenta. Konzervativní uživatelé možná zůstanou i nadále věrni svému VW či Fordu, nicméně je dobré si uvědomit jednu věc. Pro mladou generaci už automobil není tím, čím byl pro jejich rodiče a prarodiče. Na osobní dopravu pohlížejí z úplně jiného úhlu, ke kterému si automobilky stále hledají tu správnou cestu.

Zdroj: Alex Imnadze

A právě to může Applu neskutečně nahrát, jelikož jeho další devizou je schopnost vidět to, co ostatní nevidí. Zároveň umí uživatele přesvědčit, že právě jeho řešení je tím správným a nabídnout jim unikátní zážitek z něčeho tak banálního, jako je například řízení automobilu.

Štítky

Richard Streit

Pisálek, fanoušek mobilní a výpočetní techniky. Vyznává a aktivně provozuje adrenalinové sporty. Mezi další zájmy patří cestování, elektronická hudba, příroda a moderní vědy.

46 Komentáře

      1. Alplí věci se sekají jako každý jiný. Je to jen pozlátko… Kdyby vyráběl kdokoli jeden telefon za rok a jeden notebook, tak by fungovalo všechno… Někdy je zázrak že to co si složí lidí za zařízení a rozhlednou na tom systém, je někdy na hranici zázraku…

        1. Ja jsem par aplikaci pro IOS resil, polovina veci neni mozne ani zprovoznit, namatkou jakekoliv zarizeni s BT pod 4.0, ANDROID umi vsechny, takze rozkousane ‚japko‘ je jen kamen prodavany za cenu zlata, akorat omezenci a jini fanatici veri ve zlato, kdyz si preci za cenu zlata toto koupili 🙂 jako tak jako pacienti s BMWergly.
          Ano mam kasu na BMWergla, ale poridil jsem se noveho Outlandera PHEV, je to technicky a spolehlivostne mnohem dale nez predrazene islamske kramy.

  1. … a nebo když budou zasahovat do kapacit baterií jak u starších iPhonů… dojezd 400km na jedno nabití – po roce dojezd 50km a když je zima tak u 50% se auto vypne 😀😅

  2. Aha, takže nejsou známá žádná fakta, ale jedná se o Apple takže cokoliv tato firma vyvine bude zákonitě trhák…. Chápu.

    1. Ze to bude trhak nikdo nerika. Ale ze existuje celosvetove obrovska skupina lidi kteri od jablek koupi cokoli za jakoukoli cenu jen pro tu znacku a za rok jdou zase po tom nejnovejsim at je to cokoli je prosty fakt.

      1. Strelit mobil a auto je malinko rozdil. Mnozi jabkari kupuji z druhe ruky, ovsem u auta za 2mil a vice to bude hodne nad moznosti tech spodnejsich clenu. A taky koupit foun kazdy rok a auto je sakra rozdil… a dulezite je i to, ze Apple rad inkasuje poplatky dal a dal. U auta to mohou byt deditky, mozna stovky € mesicne. Ja myslim, ze to pri druhe, treti generaci narazi na strop. E auta maji brutalni limit ve starnuti baterie a jak si budou stat bazarova auta je otazka. Az budou plne bazary a nikdo to nekoupi, kvuli nutne vymene baterie, teprve pak se ukaze, jak moc vazne jsou e auta.

  3. Jestli to bude na bázi iPhone, kde jste jen uživatel s minimální možností cokoliv ovlivnit a telefon se snaží všechno dělat za Vás, tak potěš dřevo…
    A pak taky ta cena následného servisu i dílů….

    1. Souhlasim, pred tydnem nam doma explodovala nabijecka od iPhonu (pri standardnim nabijeni).Zena dostala zasah tlakovou vlnou a malem prisla o sluch. Velke poteseni mi zpusobil nakup nove nabijecky a metroveho kabelu za 1,180 Kc.

  4. 1)Mám mimo jiné BMW 330i r.v. 2004. 304´000 Km bez problémů. Rozuměl jsem, že aku v elektromobilech bude potřeba po 8 letech měnit. Tedy s elektro autem bych už musel měnit nákladné aku již potřetí.
    2)Denně po ránu odjíždí z velkého parkoviště před bytovým domem a okolí minimálně 100 (sto) aut. Jak bude prováděno dobíjení aku takového množství aut?
    Bude mít většina majitelů elektro aut trpělivost čekat na nabití aku někde v nějakých hromadných stanicích, jestliže doba nabíjení trvá ca 25 minut? (bez „fronty“).
    3)Za správnou poznámku považuji, že (dle zkušenosti s mobily) kapacita aku bude klesat a možná nezanedbatelně.
    4) Kolik % akumulátorů elektroaut může být „dobíjeno“ ze solární a větrné energie? Je známo, že na výrobu jedné KWh elektrické energie je zapotřebí spálit 3 (tři) KWh ve fosilních palivech. Jaký bude tedy přínos elektroaut pro životní prostředí?

      1. A proč by neměl ? Trojka z roku 2004 je pelech jako jedničková Fabie. Akorát má tahle opice nepatrně dražší banány.

    1. Už teď Tesla má baterie s životností milión mil a chystá se je dávat do nových modelů. To nevydrží žádný podvozek a karoserie, takže baterie dožije někde ve stacionárním úložišti až auto půjde do šrotu.

    2. Ja islamisty a jine posuky nepodporuji ani jednim eurem, nejsem cesky prostitut, elektru vsak nerozumis vubec. Mam vlastni FVE 12kWp s bateriema 15kWh LEFEPO4 a vlastni BMS, kterou prodavam po tisicich , za 8 let ty baterie budou fungovat na 70-90% (zalezi jak se pouzivaji). A jejich cena bude jinde. Nyni me nove baterie do Misky PHEV vyjdou na cca 130 tacu, budu je menit cca za 10 let. To vyjde levneji nez servis BMWerglu a jinych deutsche scheisu od okupantu. A solarni panel vyrobi mnohonasobne vice nez je jeho vyroba, pokud ovsem nestoji ve sklepe. Jo a menice stejne jako baterie a panely jsou z CINY. Ona uz Cina umi kvalitni veci, protoze vyrabi i pro to ‚Japko‘, stejne tak jako i BMWergl ma krome motoru vse ostatni z Japanu a USA ( jako jsou akcelerometry a vetsiny dalsi elektroniky). Pokud sviti slunce mam realne 6-8kW nyni v zime. Proste nemas svou FVE, nemas parkovaci misto, nebudes mit za co jezdit, jednoduche reseni.
      Mate jednu pravdu, solarni energie nenahradi vykonem ropu,ktera je jen akumulator energie za mnoho tisice let, ale copak je nejake pravo kazdeho na tak levnou ropu jako je dnes ? To si jen utahovaci matek ‚KOKODAKU‘ mysli, ze jim patri svet. Proto snad byly navrzeny autobusy. Proste nebudou jezdit, proc by meli mamanci vozit sve prasodeti autem az do satny ? Chuze jim bude jiste prospesna pro jejich zdravi.

  5. problém je cena, pokud bude levnější jak benzín tak jo. Taky musí být dobře prodejné po 8 rocích. Cena vždy na prvním místě.
    To nesplní žádný elektromobil. Taky nehodlám čekat 4 minuty a déle na nabijení.
    Chci aby auto bylo ekologické a to elektromobil není. Benzín umí víc než elektromobil. Infoteiment má benzín také. A pokud chcete kamery a senzory tak benzín umí stejně. Pokud chcete baterky, tak bezín a baterky se taky kamarádí. K čemu je tedy dobrý elektromobil, nyní není dobrý. Benzín šel hodně dopředu v chytrosti, už má i piloty a je otázka času kdy se ještě víc dotáhne na teslu.
    Kupte s v čechách teslu a uvidíte. Budete mít zu toho radost? Těžko říci.. když tesla přijždí do obchodáku se dobít, já vesele odjíždím, protože vím že já rozhodně na auro nečekám, auto čeká na mě. 😀 jinak tesla se mi líbí. O apple autu nepíšu, protože nebyl představen. To je jako psát o housence kterou ještě nikdo neviděl 🙂

    1. Jenze vy mate milnou predstavu ze el auta se dobiji jako benzinova auta.
      El auta se z 90% nabiji doma v garazi pres noc tak ze zadne cekani. To o cem mluvite se stane jednou nebo 2x do roka kdyz jedete na dovolenou a po 500km si dat 1 hod pauzu na obed neni zas tak strasne vzhledem k tomu ze zbytek roku jezdite zadarmo protoze lidi co maj el auto maji i solary na strese 😉

      1. Vazne? Moc nejezdite co? Ja jezdim cca 6k mesicne. Jsem v panelaku, jako asi 80% lidi. Narvane sidliste. Neda se najit parkovani a do toho hledat misto s dobijenim? A cetl jste dnes, ze je novy trend, v zapadni EU, kradou se dobijeci kabely. Co udelate po ranu, kdyz zjistite, ze nemate nabito? A zaplatite si z vlastniho dobijeci stanici doma? To neni o vyhozeni kabelu z okna. Tedy muze byt, pokud si poridite menic. Stejnosmerny doma asi nema nikdo… a mimochodem.. Mylit se je lidske, ale prominte, hrubky mi vadi…

        1. Neználku NEKECEJ !!! žádná stejnosměrná dobíjecí stanice není potřeba, je to fakt jen o vyhození prodlužky z okna nebo instalace běžné zásuvky 220V ( 380 V je lepší ) na zeď někde v přízemí.
          V česku jsme pořád 100 let za opicema, ve Francii, v UK mají dávno dobíjecí zásuvky v patnících u parkovišť, desítky zásuvek na parkovištích u supermárketů, ale naco chodit daleko Vídeń parking dům u zábavního centra Prátr Garage 28 Tiefstraße 1020 Wien Austria https://www.plugshare.com/location/128094
          ze 7 pater celý jedno patro pro elektroauta
          elektromobil nepotřebuje žádnou stejnosměrnou nabíječku ( každej ji má součástí elauta ) fakt jen stačí na noc strčit do zásuvky a jit v klidu spát a ráno máš nabito na 300 a více km, to přece stačí na výlet s dětmi do Prátru na kolotoče a zpět domů, nehledě že já v tý garáži nabíjím, než se vyřádíme na kolotočích mám nabito zase na 300 a víc km podle auta. V Prátrsterne garáži si zaplatím celodenní parkování 8 Eur a mám v tom i nabíjení, co víc si přát, levnější parkování v Rakousku neznám.

      2. A jeste drobnost, vazne myslite, ze stat necha e auta jezdit zadarmo? Az mu budou ubyvat penize ze spotrebni dane, tak to udelaji jako Australie ted. Zdani e auta. Takze to bude stejne jako u benzinu. Budete cvakat. A solar, pokud vim, funguje ve dne. V noci moc nepomuze. A na dovolene, jak pisete, pocitate s tim, ze budete sam s e autem. Jinak muze byt pred vami treba 5 auta. Co pak? 5h cekani? To jako fakt? Protoze pokud tu budou desitky a stovky tisic e aut, tak cesta k mori bude nekonecny pruser… supercharger nebude vsude. Vite jaky prikon je k tomu nutny? To nejde tak lehce natahnout k dalnici… zapominate, co se stane, az toho bude vic.

        1. kámo, tak já byl letos elektroautem 2x v Bulharsku. Většinu cesty odřídil autopilot, ano ten co se o něm píše jak dělá fatální nehody, mně už najel cca 30 tis. km a věřím, že je často lepší řidič jak člověk a netrpí ůnavou. Na každé cestě 5x nabíjení po 30 minutách a věř že já i děcka jsme za tu možnost se proběhnout, najíst a odskočit si na wc vděční. Kolikrát než přejdeš půl megamarketu na wc a zpět tak auto je kolikrát dávno nabitý a čeká na další cestu. Superchargerů už je fakt jak máku a Tesla buduje další a další zatímco ostatní nestaví nabíječky žádné a VW má jen hafo PR žvástů a slibů. Kdo nevěří může kouknout na Plugshare.com do filtru nastavit Tesla supercharger a v itálii nebo UK se nebudete stačit divit kolik jich tam je Superchargerů kde může nabíjet 10 aut naráz. A co je nejkrásnější ? Všude nabíjím zadarmo neboť mý Xko má doživotně nabíjení zadarmiko a to se panečku v létě toulá evropou.

        2. kámo, tak já byl letos elektroautem 2x v Bulharsku. Většinu cesty odřídil autopilot, ano ten co se o něm píše jak dělá fatální nehody, mně už najel cca 30 tis. km a věřím, že je často lepší řidič jak člověk a netrpí ůnavou. Na každé cestě 5x nabíjení po 30 minutách a věř že já i děcka jsme za tu možnost se proběhnout, najíst a odskočit si na wc vděční. Kolikrát než přejdeš půl megamarketu na wc a zpět tak auto je kolikrát dávno nabitý a čeká na další cestu. Superchargerů už je fakt jak máku a Tesla buduje další a další zatímco ostatní nestaví nabíječky žádné a VW má jen hafo PR žvástů a slibů. Kdo nevěří může kouknout na Plugshare.com do filtru nastavit Tesla supercharger a v itálii nebo UK se nebudete stačit divit kolik jich tam je Superchargerů kde může nabíjet 10 aut naráz. A co je nejkrásnější ? Všude nabíjím zadarmo neboť mý Xko má doživotně nabíjení zadarmiko a to se panečku v létě toulá evropou.

      3. 80% procent lidí nemá garáž. To jsem zvědav jak to bude třeba na jižňáku nebo v centru kde sotva zaparkujete , při dobíjení vzniká teplo , potřebujete dostatečný příkon v určité době
        , také různé zásuvky a systémy.
        Zkuste jet el.autem do Chorvatska , pojedete týden…

        1. Do Chorvatska pojedeš stejně dlouho jako oktávkou/superbem. Já tam byl loni superbem a letos 2x Teslou X čas cesty skoro stejný a v Rakousku s jejich omezeníma rychlosti jen chodí pokuty i kdybys jel na trakaři.

      4. Keď si myslíš, že fotovoltaika ti zo slnka pokryje náklady na dobíjanie elektromobilu, tak si kurva ďaleko od pravdy 😄.
        Napríklad s cca štyrmi panelmi dobiješ takú Teslu S len asi 10 krát za rok do plna. To je proste fakt.

        1. tak zo štyrmi panelmi si můžeš akorát svítit na chaloupce a nabíjet baterku aby sis pustil večer televizi. Já mám na běžným Rd panelů 50ks a to půlku špatně orientovanou na západ a v létě vyrobím elektřinu i 40 kWh denně a dlouhou dobu jsem nedokázal vyrobenou elektřinu spotřebovat a zadarmo mi utíkala dopryč…..
          Letos jsem koupil za 35 tis Kč vyřazenou baterii z elektromobilu a sháněl jsem jí 3 roky než jsem ji sehnal a teď už elektřina neodfrčí zadarmo do sítě čezu který o ni ani nestojí a ještě si nechá za to zaplatit, že mu ji smíme předat, už mi energie ze slunce přes den teče do eauta a do baterek, konec hroznejch ůčtů za elektriku, vyřazená baterka z havarovanýho elektromobilu mi bude 20 r sloužit a pak ji ještě prodám do sběru.

          1. Dobrý den , vy máte skušenosti ze zapojování Rd panelů v kombinaci s uložištěm z bateriíz elektro aut?
            Občas něco s el. aut dovezu z USA.
            Budu rád , když se mě ozvete email pmensik1@seznam.cz
            Předem děkuji Menšík

    1. Fakt ? Tak se podívej co dokáže ten tvůj vodík !
      https://elpais.com/elpais/2018/07/16/album/1531738411_917040.html#foto_gal_4
      https://www.televizeseznam.cz/video/katastrofy/exploze-cisterny-na-costa-brava-1978-189252
      pěkně děkuji za vodík, nejbouchavější plyn stačí 0,2 % a neštěstí je hotovo, vodík v nádržích má tlak 200 Bar- osobní auto má v pneumatice 2 Bar ( jen tlaková vlna bez ohnivé exploze ke které zákonitě musí v zápětí dojít ) při roztržení nádrže pozabíjí všechno živé 800m okolo a pak všichni a všechno uhoří.

    2. Vodík se svými malými atomy proniká difuzí všemi materiály, takže plná nádrž je po nějaké době poloprázdná a materiály křehnou. Vysokotlaká nádrž bude potřebovat časté revize (=peníze) a výměnu (=velké peníze). Navíc nejaderná výroba vodíku je ekonomický nesmysl.

  6. No tak ja se nemuzu nad timhle clankem prestat smat. Tolik znaku a zadna informace. Autor si dal za cil napsat, co nejvice radku, nez se ctenar nastve, ze v tom neni obsazena zadna informace. A ty perly typu „protoze je to apple, jejich elektro auto bude jiste pohanet elektromotor a bude mit akumulatory. No ja umru 😀 😀

  7. Ja myslim, ze je to tak 50/50. Pokud by se Applu podarilo vyvinout skutecne revolucni auto, ktere by bud posunulo technologii elektromotoru napajenych z akumulatoru tak, aby byla opravdu pouzitelna (tedy vyresili hlavne dojezd a delku nabijeni), nebo pokud se jim povede prijit s nejakym uplne novym konceptem individualni automobilove dopravy, tak udelaji diru do sveta. A Apple u technologickych produktu opakovane dokazal, ze umi veci posouvat na vyssi level. Pokud ale jen postavi obycejny elektromobil (se vsemi jeho neduhy) kolem tabletu, navic za nesmyslnou cenu (coz Apple taky umi), tak tahle bublina rychle splaskne. Sam jsem zvedav, jak to dopadne…

  8. … škoda psát komentář … článek „ala“ hovno zabalené v celofánu … design auta špatně nevypadá, určitě kupa práce … ALE … s Applem má toho společného asi jako Hruška … je tam taky stopka … no a autor je kdosi kdo si to tak představuje – šupa informace … a zbytek „technického popisu“ taky stojí za to … NO … úplné hovno … proč to proboha člověče vůbec píšeš? … škoda elektriky a času …

  9. toto rozhodně nevypadá jako automobil od aplu .-D, to je jen tvarová studie pro lamborghini, aple je postavený na jiných hodnotách, spíš bych řekl že jejich budoucí auto bude možná crosover, asi to nebude ultraluxusní sportovní elektrické ,,gtčko

      1. Ne, to je auto pro teenagery, ktere jim rozvedeni rozdice koupi za maturitu, pac Helmutovi od sousedu to taky slibili. Dospely se do toho nenasouka 🙂

  10. Abych to uvedl na pravou miru.
    Tesla neni auto pro masy a dlouho nebude od toho jsou davno jini vyrobci bez Testlou, ani ja bych si toto smirovacke auto neporidil (je stale prichnute na internet a OS je Linux, to svedci o zoufalosti softwaru, nehlede na spolehlivost, lepit neco na Linuxu).
    Kdo chce nejlepsi pomer cena/vykon necht si koupi Nissan Leaf, ale prednost pred nim jsem dal hybridnimu Outlanderu, prece jen se mi nechce cekat u nabijecek 😉 , kapacita baterii se bude zvysovat,cena klesat, ale nekdo to zaplatit musi, stejne jako videoprehravace, laserove kopirky, barevne TV, lcd a plazmy. A existuji taky ojete za ‚hubicku‘. Ale v nasi republice je omezencu vyznamna cast, ktera bude tvrdit jak je elektro spatne.
    Opravdu bych jim ty nemecke dehtove scheisy, ktere mi zbytecne rachoti a smrdi pod oknem, upravil na vyfuk dovnit, aby splnovali eko limity a neobtezovali okoli.
    Co vam brani si nastudovat problematiku FVE, naistalovat, pak pul roku vyladit (zvladne bezny ucen) a pak se radovat za usetrene statisice, za ktere muzete poridit Nissan komplet s FVE v celkove cene noveho KOKODAKU ? Ale to by se temto lidem muselo nejspise chtit, ono se jim chtit bude , az ten blahobyt zde skonci.
    Pokud vsichni budou jezdit na elektrinu, tak levicaci zase vymysli odkud vzit chybejici prasule z ropy. ta FVE je nutnost a nyni co EU v .r.2017 zrusila 80% clo na solary z Ciny je o velkou cast levnejsi.
    A dale prece si nemyslite,,ze i po uvedeni do praxe termofuze, bude elektrina zdarma ?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Close