Články

Jestli má Apple uspět v automobilovém průmyslu, musí svůj elektromobil nabízet jako službu

Všichni o něm mluví, vzbuzuje rozporuplné emoce a přitom ho ještě nikdo neviděl. Řeč je o elektromobilu, který Apple vyvíjí již několik let a jehož uvedení by mohlo redefinovat způsob vnímání osobní dopravy. Před několika dny vydala redakce webu Bloomberg zprávu, podle které se Apple rozhodl akcelerovat vývoj s cílem uvést finální produkt v průběhu roku 2025.

Podle všeho by mělo jít o elektromobil bez volantu a pedálů, respektive plně autonomní dopravní prostředek, který nebude potřebovat lidského řidiče. Upřímně si nedokážu představit, jak to Apple chce do roku 2025 stihnout. Pokud by se mu to přeci jen podařilo, je otázkou, jak by vypadaly prodeje, když legislativa většiny zemí ani zdaleka nepočítá s autonomními vozidly.

Na toto téma se vyjádřili také analytici ze společnosti Morgan Stanley, kteří krom jiného potvrdili zprávu publikovanou redakcí Bloomberg. To, že Apple vyvíjí elektromobil, je prakticky veřejným tajemstvím a nejde tedy o nikterak překvapivou událost. Mnohem zajímavěji se ovšem jeví způsoby, jakými Apple může přistoupit k distribuci mezi uživatele. V Morgan Stanley se totiž domnívají, že pokud má Apple uspět, musí svůj autonomní elektromobil nabízet jako službu.

Zdroj: Alex Imnadze

Je však otázkou, jak by něco takového vypadalo v praxi. Scénářů je pochopitelně vícero, nicméně jeden z nich může stavět na regionálně dostupné službě. To by mohlo vypadat tak, že elektromobily Applu by mohly jezdit na jedné konkrétní trase, například z letiště do centra města, pro kterou by existovala legislativní výjimka. Tím by se daly elegantně vyřešit regulační předpisy, které zakazují provoz autonomních vozidel na většině pozemních komunikací. 

Autonomní Apple Car může dávat smysl

Například již zmíněné letištní transporty se z velké části odehrávají na silnicích s kvalitním značením, které je pro autonomní systémy naprosto nezbytnou věcí. Navíc získání licenci či výjimky pro provoz samořiditelných vozů na jedné konkrétní trase nebude pro provozovatele takovým oříškem. Pokud se nakonec potvrdí tento model, znamenalo by to, že elektromobil s logem Applu by nebyl určen běžným spotřebitelům. Alespoň ne v jeho první generaci. Cílení na firemní klientelu může představovat výhodu v tom, že Apple nebude muset tolik hledět na náklady, které mohou být vyšší, než kdyby šlo o produkt pro koncového uživatele.

Zdroj: Alex Imnadze

Apple by mohl elektromobily nabízet formou pronájmu, což by představovalo výhodný model pro obě strany. Apple bude ručit za hardware i software a za to bude nájemcům účtovat měsíční poplatek. V podstatě by šlo o ekvivalent operativního leasingu jen s tím rozdílem, že výrobce by navíc ručil za správné fungování autonomního systému. Apple by navíc mohl s pronájmem elektromobilu nabízet také své další služby, jako je Apple TV+ či Apple Music.

Ačkoli jsem zde popsal můj osobní názor na to, jak by mohl vypadat vstup Applu do automobilového průmyslu, nevylučuji, že finální stav může vypadat zcela odlišně. Přesto jsem přesvědčen, že Apple to bude chtít udělat jinak než ostatní a scénář operující s nabízením elektromobilu jako služby vlastně není tak mimo, jak se může na první pohled zdát.

Richard Streit

Pisálek, fanoušek mobilní a výpočetní techniky. Vyznává a aktivně provozuje adrenalinové sporty. Mezi další zájmy patří cestování, rodina, elektronická hudba, příroda a moderní technologie.

Jeden komentář

  1. Plně autonomní řízení technicky není problém! Pri cenach Apple neni problem zamestnaji par Indu ti budou na dálku ty auta řídt a je to vyřešené

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Back to top button