Jak Adobe (ne)začalo prodávat Lightroom v Mac App Storu
O tom, jak si společnosti Adobe a Apple „příliš nerozumí“, se toho napsalo již opravdu mnoho. Přestože ve svých počátcích k sobě měly obě společnosti lidsky, filosofií i produktově blízko, běh konkurenčního trhu vše změnil. Od té doby, kdy Apple začal zcela otevřeně brojit proti technologii Flash, se zdálo, že obchodní válka je nevyhnutelná. Nicméně ať se to managementu obou společností líbí nebo ne, navzájem se potřebují a alespoň základní spolupráce je oboustranně finančně zajímavá. A tak Apple trochu ustoupil kolem pravidel pro vývoj aplikací pro iOS a Adobe oznámilo, že začíná prodávat své první produkty přes Mac App Store. A nebo vlastně nezačíná?
Mac App Store na zkoušku
Adobe již nějakou dobu nabízí globální prodej svých softwarových produktů přes vlastní e-shop na adobe.com. Přímý prodej je zajímavý nejen 100% příjmů v mateřské společnosti, ale i tím, že jde poměrně snadno vytvářet specifické produkty jako multiplatformní, multiuživatelské či jinak zvýhodněné licence. Na druhou stranu nákup aplikací pro Mac z Mac App Storu je čím dál oblíbenější, a tak si velká společnost jako Adobe nemůže dovolit jej úplně ignorovat. A tak po vzoru naší Chytré Horákyně se vedení Adobe rozhodlo vyzkoušet ten nový Applí vynález. Nutno podotknout, že zatím velmi opatrně.
Lightroom 4 a Elements na zkoušku
Adobe ze svého poměrně širokého portfolia produktů vybralo dle očekávání tři základní programy. Adobe Premiere Elements 10 Editor jakožto dostupný video editor za 80USD a přímý konkurent iMovie a Final Cutu X. Adobe Photoshop Elements 10 Editor pro úpravy fotografií. Ten za stejnou cenu konkuruje zejména Pixelmatoru a trochu vzdáleně iPhotu. A pak hlavně zcela nový Lightroom 4. Situace u Lightroomu je velice zajímavá, protože jde o velice ostrou konkurenci Apple Aperture, která je žhavou novinkou a aspiruje tak na velice zajímavý produkt k prodeji. Má to však několik ale, která jsou zřejmě tou testovací vějičkou na uživatele Mac App Store:
- Lightroom 4 je v Mac App Store nabízen za 149USD, což je dvojnásobek ceny Aperture 3 a navíc je to stejná cena, za kterou Adobe nabízí výhodnější licenci téhož softwaru na svém webu. Takže o jakékoli cenové agresivitě a konkurenčním tlaku na Aperture řeč být nemůže.
- Protože má Adobe regionálně odlišnou cenovou politiku, je Lightroom (zatím) k dispozici pouze uživatelům ze Severní Ameriky. Takže ostrouháme nejen u nás, ale i celá EU a zbytek světa.
- Pro Mac App Store Adobe generuje speciální licence, které narozdíl od běžných nejsou multiplatformní a jsou nepřenosné mimo Mac AppStore. Lightroom 4 koupený přes Apple nepůjde aktualizovat jinak než přes Mac App Store a Adobe předem varuje, že updaty touto cestou mohou přicházet později než na Adobe.com!
- Není k dispozici upgrade licence pro uživatele starších verzí a co víc, Adobe na svém blogu říká, že negarantuje možnost zvýhodněného upgradu na budoucí verze narozdíl od licencí prodaných přes Adobe.com.
Co z toho plyne?
Upřímně mi to tak trochu připadá, jak kdyby management Adobe nezkoušel, nakolik je Mac App Store dobrý prodejní kanál, ale vyráběl argumenty, proč výhodný není. Za uvedených podmínek je nákup Lightroomu přes Mac App Store jednoznačně nevýhodný pro uživatele. Navíc je uměle omezena cílová skupina, takže prodeje budou stejně zkreslené a nereprezentativní. Takže pokud jste zajásali jako já, když jsem zprávu o Lightroomu 4 na Mac App Store uviděl poprvé, tak můžete vychladnout stejně rychle jako já. Adobe zatím tento prodejní kanál bere s velkou rezervou a na nějaký plný Photoshop za dobrou cenu v Mac App Store můžeme dál v klidu čekat.