Recenze

Recenze elektrokola Gogoro Eeyo 1s: Tesla pro cyklisty

Společnost Gogoro je průkopníkem v oblasti městské mobility a udržitelných pohonů. V dubnu tohoto roku představila ultralehké elektrokolo Gogoro Eeyo 1s společně se systémem Gogoro Eeyo Smartwheel. Novinka je stvořena pro každodenní pohyb po městě a na rozdíl od tradičních e-biků upřednostňuje obratnost.

Zdroj: CeskyMac.cz (autor: Dominik Ulč)

Kapitoly článku

Váha i design mile překvapí

Varianta, kterou jsem měl tu možnost testovat, nese označení Gogoro Eeyo 1s a přichází v této nádherné matné bílé. Při prvním pohledu na kolo mě z nějakého důvodu napadlo, že jde o Teslu mezi e-biky. To, že Eeyo 1s vystupuje svým jedinečným a za mě naprosto geniálním designem je naprosto jednoznačné. Co ale zjistíte až poté, co se vám e-bike dostane do rukou, je neuvěřitelná váha. Gogoro Eeyo 1s totiž váží pouhých 11,97 kilogramů, což je zhruba polovina váhy ostatních elektrokol. Pro představu, elektrokoloběžka od Ninebot, kterou jsem testoval v prosinci, vážila o pouhých 1,5 kilogramu méně. Nízké váhy se docílilo za použití karbonových vláken v rámu kola, což přispívá i k vyšší pevnosti celého kola. Varianta 1s, oproti 1, má z karbonových částí vyrobené dokonce i sedlo a řídítka. 

Zdroj: CeskyMac.cz (autor: Dominik Ulč)

Eeyo Smartwheel

Nový systém Gogoro Eeyo Smartwheel spojuje motor, baterii, senzory a chytrou konektivitu. Tím tvoří kompaktní a soběstačnou jednotku a staví uživatele na první místo. Funkce Intelligent Power Assist využívá chytře navržený senzor točivého momentu. Ten potom vyhodnocuje sílu, jakou se jezdec opírá do pedálů. Podle toho průběžně během jízdy upravuje pomocnou sílu elektromotoru. 

Zdroj: CeskyMac.cz (autor: Dominik Ulč)

Aplikace Eeyo, která se bezdrátově pomocí Bluetooth spojí přímo se systémem Eeyo Smartwheel, optimalizuje jízdu a zobrazuje vám na telefonu přehledně všechny potřebné informace, aniž by nějak rozptylovala od jízdy. Také se stará o aktualizace firmwaru a softwaru. Systém díky tomu může být v průběhu životního cyklu kola průběžně vylepšován. To v jistém ohledu připomíná politiku Tesly, která formou aktualizací vylepšuje stávající vlastnosti či přidává nové funkce svým elektromobilům. V aplikaci pak máte na výběr ze dvou jízdních režimů s různou úrovní pomoci elektromotoru. 

Zdroj: CeskyMac.cz (autor: Dominik Ulč)

Režim sport – vysoce citlivý pomocný režim. Jak už možná znáte z různých elektrických vozítek, vždy je to ten zábavnější režim, který používáme nejradši a v případě Eeyo 1s tomu není jinak. Celých 14 dní, co jsem měl kolo zapůjčené, jsem jezdil jen na sportovní režim. Na druhou stranu jsem ale věděl, že nebudu potřebovat delší dojezd. Potom totiž přichází na scénu Režim eco, který omezuje pomocnou sílu a právě prodlužuje dojezd. Tento režim se automaticky zapne, pokud nabití baterie klesne na nízkou úroveň.

Jízdní vlastnosti

Gogoro Eeyo 1s nepatří úplně mezi klasická elektrokola. Já na něm ze zvyku třeba hledal přehazovačku. Ta už díky systému Eeyo Smartwheel není potřeba. Jen sednete, opřete se do pedálů a jedete. Na můj vkus by pedály mohly být klidně o něco větší, ale rozumím tomu, že to vše by navyšovalo hmotnost. Stejně tak mají trochu smůlu všichni vyšší zájemci o toto kolo. Měřím zhruba 194 cm a sedačka lze maximálně nastavit na nějakých 185 cm. Během jízdy jsem tedy celou dobu měl pokrčené nohy a to má kolena dlouhodobě nezvládala. 

I přesto jsem ale na kole tzv. jezdil s větrem o závod. S pomocí sportovního režimu se dá naprosto v klidu dosáhnout (legislativou omezených) 25 km/h, a to už je pak jiná zábava. Při takovémto nastavení kolo ujede cca 64 km. Pokud si chcete zábavu odpírat a budete jezdit na Eco, dojezd se zvedne na nějakých 88 km. Vzhledem k tomu, že se jedná o městské kolo, na kterém cítíte kočičí hlavy velice důkladně a v centru Prahy se jim nedá vyhnout, troufnu si říct, že i 64 km bude dostačovat a před dosažením této vzdálenosti budete někde u nabíječky.

Zdroj: CeskyMac.cz (autor: Dominik Ulč)

Nabíječka, respektive celkově nabíjení e-biku, mě mile potěšilo. Nabíječka je lehká a bytelná, tím pádem se dá skvěle převážet i v menším batohu. A díky magnetickému konektoru na náboji kola není nutné hledat žádné skryté konektory a strefovat se do nich. Každý to známe, USB se dá zapojit správně až na třetí pokus.

Zdroj: CeskyMac.cz (autor: Dominik Ulč)

Vlastnost, kterou uvítá každý jezdec, který chce na Gogoro Eeyo 1s jezdit do práce alespoň trochu elegantně je špičkový pohonný systém Gates Carbon Drive. Vydrží totiž mnohem déle než klasické řetězové pohony. Ale to hlavní kouzlo je v tom, že se nemusí nijak mazat a tím pádem vás ani nemůže nepříjemně zašpinit. Geeky jako jsem já pak potěší doplňkový držák na telefon, kam se mi povedlo bez obtíží nacpat iPhone 12 Pro Max v silikonovém originálním krytu. Telefon pak slouží jako displej, na kterém vidíte aktuální rychlost a další informace.

Zdroj: CeskyMac.cz (autor: Dominik Ulč)

Dva modely, pět barev, rozdílná výbava

Gogoro uvedlo na český trh kola rovnou dvě. Jmenovitě jde o Eeyo 1 a Eeyo 1s. Rozdíl je jak ve výbavě, tak z toho odvozené hmotnosti. 

Eeyo 1s – 4 699 € cca 119.000 Kč
E-bike, který jsem měl možnost testovat. V bílé barvě „Warm White“ vypadá, jak už jsem psal, Eeyo 1s naprosto fantasticky. Kromě rámu a přední vidlice má z karbonu také řídítka, ráfky a sedačku. S hmotností pouhých 11,9 kg poráží veškerou konkurenci.

Eeyo 1 – 4 399 € cca 112.000 Kč
Osobitý vzhled dodávají modelu Eeyo 1 čtyři barvy: modrá „Cloud Blue“, oranžová „Lobster Orange“, šedá „Sober Gray“ a bílá „Snow White“. Rám a přední vidlice jsou z karbonu jako u modelu 1s, ale řídítka, ráfky a sedačka jsou z hliníkové slitiny. A hmotnost 12,5 kg je stále skvělá. Když jsem barvy viděl na vlastní oči, hned jsem se do nich zamiloval.

Resumé

Nejsem žádný profesionální cyklista a troufnu si říct, že Gogoro Eeyo 1s není kolem pro profi jezdce. Za mě jde o špičkový gadget pro nadšence do technologií, kteří se chtějí hýbat, ale zároveň u toho nevypustit duši. Skvělá aplikace vám ukáže kolik jedete, kolik kilometrů zbývá do vybití baterie a jak moc právě zabíráte, respektive jak moc vám motor dopomáhá. K nabíječce se dá dokoupit designový stojánek, kam kolo jen opřete a ono se dobíjí. Díky chytré aplikaci se kolo umí uzamknout, pokud se od něj s telefonem vzdálíte. 

Zdroj: CeskyMac.cz (autor: Dominik Ulč)

Musím říct, že jízda na Gogoro Eeyo 1s mě neskutečně bavila, ale kolo má i své mouchy. To, že pokud jste vyšší než 185 cm budete dlouhodobě spíše trpět. Kola jsou tak úzká, že jízda přes tramvajové koleje v centru města se mění v adrenalinový zážitek a absence jakéhokoliv odpružení na pohodlnosti jízdy také moc nepřidá. Cenovku za tohoto Rolls-Royce mezi bicykly si už musí odůvodnit každý individuálně svým možnostem a proto ji ponechávám bez komentáře.

Gogoro Eeyo 1s

4 699 EUR
8.4

Zpracování

9.5/10

Design

9.5/10

Dojezd

7.5/10

Cena

7.0/10

Plusy

  • Design
  • Váha
  • Aplikace
  • Nabíjení
  • Gates Carbon Drive

Mínusy

  • Cena
  • Malé pedály
  • Výška jezdce do 185 cm
Štítky

Dominik Ulč

U Applu obdivuji dokonalou propracovanost designu jednotlivých produktů, ekosystém i skvělý marketing. Ve volném čase se věnuji focení a objevování nových míst. Nejlépe ve vzájemném propojení. Moc rád se s Vámi podělím o mé zkušenosti, poznatky a rady nejen ze světa jablečné společnosti.

3 Komentáře

  1. Ještě by to chtělo zhodnotit, jestli se na tom dá vubec jezdit.
    Verdikt je: NE.

    A spoelčnosti Tesla Motors se omluvte, toto srovnání si fakt nezaslouží.

    1. Hezký den, Jakube,
      podle čeho soudíte, že se na tom nedá jezdit? Měl jste možnost se na Gogoru také projet, nebo vycházíte jen z nějakých domněnek? 🙂
      Podle kolegy, co e-bike testoval, na tom evidentně jezdit šlo a vůbec to nebylo špatné. 😉

  2. Až budete psát další recenzi, konzultujte, prosím, nejprve s panem jakubem Ditrichem, ten tomu totiž evidentně rozumí.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Close