Novinky

Budoucnost v letecké dopravě? Žádný futuristický pohon, ale úsporné dvoumotorové letadlo 

Leckdo by si možná představoval, že letadlo blízké budoucnosti bude poháněno alternativním pohonem, bude létat bez pilotů, tedy zcela automaticky a vzhledem ke stále rostoucí poptávce po letecké přepravě bude obří. Toto je možná vize leteckého průmyslu za několik desítek let. Blízká budoucnost je ale mnohem prostší.

Směr, kterým se aerolinky ubírají, ukazují objednávkové knihy dvou největších výrobců dopravních letadel. Kdo by čekal, že při prognózách, kdy se má počet přepravených pasažérů v dohledné době až dvojnásobit, budou většinu objednávek tvořit obří modely jako Boeing 747 nebo Airbus a380, je na omylu. Aerolinky totiž ve velkém sází na mnohem menší letadla. Důvod je prostý, zatímco Airbus a380 pro až pět stovek lidí musí být zasazován na opravdu vytížené linky, kde existuje předpoklad, že se naplní, menší, dvoumotorová letadla je možné nasadit i pro spojení dvou měst s menší poptávkou.

Bude letadlo budoucnosti vypadat takto?

S tím souvisí také celková změna koncepce letecké dopravy. Zatímco v minulosti se hojně prosazoval takzvaný hub-and-spoke model, kdy jsou pasažéři přepravování mezi vytíženými tranzitními body, mezi kterými pendlují právě ta největší letadla, budoucnost patří přímým letům. Tuto malou revoluci umožnil zejména nástup Boeingu 787 Dreamliner. Toto relativně malé letadlo pro 200-300 cestujících je totiž mimořádně efektivní a to i při dálkových letech. S Dreamlinerem ve své flotile tak pro aerolinky najednou dává smysl spojit dvě města s relativně slabou poptávkou. Jako příklad můžeme uvést například linku mezi Varšavou a Chicagem nebo Torontem , které s Boeingem 787 provozuje polský dopravce LOT. Nebýt Dreamlineru, nedávala by podobná linka přílišného smyslu. Větší letadlo s dostatečným doletem by totiž společnost zkrátka nenaplnila.

Airbus a380 je největším dopravním letadlem současnosti. Objednávek na něj ale není tolik, kolik by si Airbus přál a proto nedáno snížil výrobu na 12 letadlem ročně. 

Druhým efektem nástupu revolučního stroje Boeingu je rozmach dálkových nízkonákladových letů. Ukázkovým příkladem je například severský Norwegian, který mezi Evropou a Severní Amerikou létá za dříve nevídané ceny. Klasické letecké společnosti se nové konkurenci mohou postavit jen s moderní a úspornou flotilou. Například americká Delta Airlines nahradila zastaralé Boeingy 747 o poznání efektivnějšími Airbusy a350-900. Podobný krok učinila taktéž společnost Eva Air, která přešla na velikostně srovnatelný Boeing 777-300ER.

“Královna nebes”. Éra Boeingu 747 však pomalu, ale jistě končí. 

Po průvanu, jaký po nástupu amerického Dreamlineru a evropského Airbusu a350 v letectví nastal, se nabízí otázka, co bude další krok. Odborníci na letectví mají v této otázce jasno. Na trhu totiž existuje poměrně velká mezera, která není zaplněna. Dobře se dá ilustroval na příkladu portfolia společnosti Boeing, který nabízí hojně využívaný model 737. Velikostně nad ním je ale až už několikrát zmíněný Boeing 787, který je o dost větší. Letadlo střední velikosti tedy na trhu chybí. Nebo přesněji v horizontu několika let začne chybět. Parametry střední velikosti totiž naprosto přesně splňoval Boeing 757, který ale tak trochu předběhl svou dobu a pro malý zájem byla jeho výroba v roce 2004 ukončena.

Zatím neexistující Boeing 797 je označován jako letadlo blízké budoucnosti.

Dosavadní flotila tohoto modelu tedy razantně stárne a proto bude potřeba ji v příštích letech obměnit. Dalším zcela nových letadlem, které se světu v následujících letech ukáže, tak bude Boeing 797, na kterém už firma údajně pracuje. Airbus podle dostupných informací podobný projekt nezahájil. Spoléhá se na prodlouženou verzi svého nejrozšířenějšího modelu s označením a321. Ten se ale stále řadí spíše do kategorie malých letadel.

Michal Benatzky

Vystudovaný novinář, který uvízl ve sféře marketingu. Kromě toho i hrdý redaktor ceskymac.cz. Nejraději píše o technologiích, chytrých vychytávkách a občas i o ekonomice a kryptoměnách. V létě kolo, v zimě lyže.

Doporučené články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button