Poslední data výzkumné společnosti TrendForce ukazují, jak si v tvrdé konkurenci výrobců notebooků vede Apple se svým MacBookem. Ačkoliv se trh přenosných počítačů jako celek rok od roku propadá, lídrům se naopak daří svůj trží podíl posilovat. Do této skupiny patří také jablečný kolos, který si za poslední dva roky co do tržního podílu polepšil o jedno procento. V porovnání s rokem 2015 se však Apple o jedno místo propadl, ještě loni mu totiž patřila čtvrtá příčka, zatímco letos se musí spokojit s pátým místem a tržím podílem nižším o nepatrných 0,04 procenta.
Prodejcům notebooků vládne ve všech sledovaných letech společnost HP, které se daří držet svůj podíl na trhu kolem 20 %, růst však zaznamenává pouze v desetinách procent. S těsným odstupem dýchá HP z druhého místa na záda čínské Lenovo. Zatímco v roce 2014 se HP těšilo tří procentního náskoku, v dnešních dnech dělí oba lídry od sebe pouhých sedm desetin procent.
Na bronzové příčce najdeme se slušným podílem 14 % Dell, jehož trží podíl se také rok co rok zvyšuje v řádech jednotek procent. O čtvrtou a pátou příčku se pak s Applem přetahuje Taiwanský Asus, přičemž asijská společnost nad svým americkým konkurentem v letošním roce nepatrně vede. Loni však bylo pořadí opačné.
Mezi propadáky pak můžeme zařadit Sony, jehož notebooková divize Vaio se do umístění nedostala a musíme s ní počítat v kategorii “Ostatní”. Důvod k obavám ale mají všichni výrobci přenosných počítačů. Trh s notebooky se totiž jen mezi roky 2014 a 2015 propadl o 6,3 procenta. V letošním prvním čtvrtletí, do něhož je zařazeno také předvánoční období se pak celosvětově prodalo 159,2 milionů laptopů, zatímco v roce 175,5 milionů.