AktualityAplikace iOSAplikace MaciOSMacMac OS XNovinkyRecenze

RECENZE: Applovská intuitivnost Apple Music nestačí

Po týdnu vám přinášíme další, tentokrát obsáhlejší recenzi nové hudební služby Apple Music. Je rozruch kolem této novinky oprávěný, nebo skočil Apple do rozjetého vlaku příliš pozdě a konkurenti jako Spotify nebo Google Music už ujeli nedostižně daleko? Zaměříme se zejména na srovnání s nejnebezpečnějšími soupeři. To vše v dnešní recenzi Apple Music.

11722010_10203296243845684_1062877111_n 11739605_10203296243805683_1289156629_n

Už bylo nesčetněkrát popsáno, že Apple Music si buď každý měsíc paušálně platíte a nebo máte zkrátka smůlu. Neexistuje náhradní řešení ve stylu Spotify, které sice dokáže být díky svým reklamám vrcholně otravné, ale veškerá streamovaná hudba je zcela zdarma. Pouze na předplatitelské bázi ale funguje i Google Music, který je podle vás nejvíce podceňovaným hráčem. To může být způsobeno tím, že Google se nevydal cestou blíž k lidu a jeho služba je od začátku nekompromisně zpoplatněna. Tříměsíční zkušební období bez poplatku bylo určitě skvělý reklamní tah Applu vstříc těm, kteří hudbu už pravidelně streamují prostřednictvím jiné služby. Pokud popustíme uzdu spekulacím můžeme také polemizovat o bravůrním PR tahu těsně po uvedení Apple Music. Tím skvělým PR tahem je myšlena tahanice mezi Applem a Taylor Swift o honorářích umělcům. V případě, že tento spor byl opravdu nějak řízený za přesným propagačním účelem, nemůžeme pochybovat o jednoznačně pozitivním výsledku pro obě strany. Ale dost domněnek a spekulací. Pojďme se zaměřit na fakta a Apple Music zhodnotit.

11655490_10203247250420879_560294032_n 11655079_10203247250220874_1162802749_n

Aplikace se schovala za už dávno defaultně přítomnou Hudbu, kterou zná každý uživatel iOS. To znamená, že hudba přítomna ve vašem zařízení musela trochu uskromnit své možnosti. Vlastní hudbě totiž od teď patří pouze jedna ikonka na dolní liště s názvem “Moje hudba”. Skladby se zobrazí pouze podle seznamů interpretů a k jednotlivým albům a dále skladbám se musíte proklikat. Všechny ostatní ikony už ale patří naší dnešní hlavní hvězdě. V sekci “Pro vás” se při prvním přihlášení zavážete k odzkoušení onoho tříměsíčního období. Pak se ale ukáže jedna podpásovka, která se ovšem dala očekávat, z postupu při přihlašování je totiž jasné, že po skončení bezplatné doby vám Apple automaticky zaúčtuje další období, teď už samozřejmě za 6 dolarů měsíčně.

Po nedobrovolném odsouhlasení těchto podmínek se vám objeví interaktivní kolečka s hudebními styly. Vy máte za úkol vybrat vaše oblíbené. Máte možnost také určitou volbu preference, když totiž kolečko stisknete podruhé, zvětší se ještě více. Takže Apple Music bude vědět, že tohoto žánru vám má dodávat více než ostatních. V dalším kole už pak označíte konkrétní interprety. Následně se vám na jakési zdi objeví jak alba preferovaných interpretů, tak playlisty poskládané podle vašeho vkusu. Samozřejmě můžete jednotlivé umělce sledovat aby vám neunikla žádná novinka vašeho oblíbence. Oproti Spotify zde chybí stovky playlistů poskládaných uživateli. Mám na mysli jednak ty podle nálady i osobní playlisty uživatelů, kteří se je rozhodli je zpřístupnit veřejně.

11715951_10203247250140872_566408258_n 11119966_10203247250060870_980752269_n

Další možnosti poslouchání hudby nabízí rádia. Ta najdete v prostřední ikoně spodní lišty. Jako první se vám nabídne radio Beats 1 pod ním najdete dalších několik doporučených stanic, ostatní rádia už jsou podle hudebního žánru. Tento prvek, který je přítomen taktéž v rámci Spotify částečně nahrazuje chybějící otevřené playlisty. Takzvané rádio můžete spustit také u možností konkrétní písně. To znamená, že Apple Music vám začne automaticky hrát hudbu podobnou té, kterou jste si zvolili. Můžete píseň nebo album také stáhnout do offline režimu. Dále můžete píseň sdílet, přidat do vlastního seznamu, nebo zobrazit v obchodě iTunes. Vychytávku navíc oproti konkurentům zde ale opět nehledejte.

Upřímně řečeno, z Apple Music v redakci nadšeni nejsme. Já osobně jako autor této recenze jsem stále více nakloněn na stranu Spotify. Streamovaná hudba je pro mě zdaleka nejčastější zdroj muziky a tím pádem také poměrně důležitá aplikace v mém každodenním životě. Zkrátka jsem se nedočkal tolika pozitiv a výhod, abych začal uvažovat o přechodu na jinou platformu. Apple Music má sice jak jsme od této společnosti očekávali krásný design a plynulý chod. Aplikaci je proto radost ovládat a také radost sledovat. Spotify ale jako celek působí mnohem otevřenějším dojmem. Lidé můžou vytvářet a doplňovat playlisty, sledovat co poslouchají jejich oblíbení umělci a také si pouštět playlisty podle vlastní nálady, nebo příležitosti. Apple moc spoléhá na intuitivnost. A tato sázka podle nás příliš nevyšla.

Michal Benatzky

Vystudovaný novinář, který uvízl ve sféře marketingu. Kromě toho i hrdý redaktor ceskymac.cz. Nejraději píše o technologiích, chytrých vychytávkách a občas i o ekonomice a kryptoměnách. V létě kolo, v zimě lyže.

Doporučené články