Poprvé po 13 letech neohlásil Apple rekordní čtvrtletí
Už nějakou dobu se velmi živě spekuluje o klesajících příjmech a ziscích stále ještě nejbohatší společností světa. Například analytici serveru CNN Money včera vydali zprávu, podle které měl Apple ve včerejších večerních hodinách oznámit první propad tržeb po 13 letech. Krátce před 11 hodinou našeho času se tak opravdu stalo. Leccos lze vyčíst jen ze samotého titulku tiskové zprávy, ze které vypadlo slovo “rekordní”.
A word is missing from Apple's press release title today. pic.twitter.com/fv2Niabgd0
— Benjamin Mayo (@bzamayo) April 26, 2016
Nejdůležitější produkt celé společnosti – iPhone tak zažil svůj historicky první propad prodejů. Jablečných telefonů se totiž ve druhém čtvrtletí fiskálního roku 2016 prodalo 51,2 milionů kusů, což představuje pokles o téměř 10 milionů kusů. V loňském roce se totiž ve stejném období prodalo na 61 milionů iPhonů. To se samozřejmě promítlo také v celkových tržbách a zisku společnosti. Zatímco letos se Applu podařilo utržit 50,6 miliard dolarů, v přepočtu tedy zhruba 1,2 bilionů korun, v loňském druhém kvartále to bylo o 8 miliard dolarů více. Klesl také zisk, který se z 13,57 miliard dolarů v roce 2015 propadl na současných 10,5 miliard (252 miliard korun).
Podobně jako iPhone se s propadem prodejů potýkaly také další produkty ostře sledované značky. Už tradičně tak klesly prodeje iPadů, kdy si místo loňských 12,6 milionů kusům, koupilo nový iPad v první části letošního roku už “jen” 10,6 milionů lidí, tedy o 19 procent méně. Jinak tomu není ani v případě počítačů Mac, které zažily propad z 4,5 milionů jednotek na současné 4 miliony.
Dobré zprávy nepřicházejí ani z trhu, do kterého Apple momentálně vkládá největší naděje. Tržby jen v Číne totiž zaznamenaly pokles o 26 procent. O něco málo hůře pak skončily tradiční trhy, tedy Evropa a Spojené státy, kde se příjmy propadly o 10, respektive 5 %. Jedním z mála údajů, které můžou Apple těšit je růst předplatitelů služby Apple Music, kterou si v současné době předplácí 13 milionů uživatelů.
Svět si za ta léta, kdy jsme ve spojitosti s výsledky Applu slyšeli pouze slovo rekordní, už zkrátka zvykl, že každé další období přinášelo automaticky vyšší čísla, než to předchozí. Tento výkyv, který je u jiných společností naprosto běžný se tak v případě Applu bere velmi vážně. Může být totiž znamením, že zlaté časy jablečné společnosti pomalu končí.
Z ne příliš uspokojivých finančních výsledků lze vyčíst, že nejhodnotnější značka světa začíná pokulhávat za stále dravější konkurencí. Pokud tak bude tým Tima Cooka chtít vrátit Apple zpět na svůj dříve nedobytný trůn, bude muset Apple začít představovat progresivnější produkty. Zde se přirozeně vkládají největší naděje k příštímu iPhonu, který ale podle posledních zpráv mnoho nového nepřinese. Mnohem radokálnější by tak měl být až iPhone 8, který bude představen v roce 2018. Ten už bude mít také ambice vrátit do budoucních tiskových zpráv Applu slovo rekordní.