Otestovali jsme Trek Rail 9: špičkově vybavený e-bike do každého terénu

Technologie už dávno není jen záležitostí telefonů, počítačů nebo chytrých domácností. Technologický pokrok dnes zasahuje téměř do všech oblastí našeho života a postupně mění tradiční způsoby, jakými pracujeme, komunikujeme nebo trávíme volný čas. A právě v souvislosti s posledním zmiňovaným jsem si nemohl vybrat víc kontroverznější téma, než technologie a cyklistika. Přestože se s postupem doby mění i celospolečenské názory na toto odvětví, stále převažují spíše negativní reakce. Zejména od těch, kteří jízdu na kole vnímají jako ryze sportovní aktivitu. Nejvíce nekompromisní jsou pak jedinci, kteří si žádné elektrokolo nikdy ani nevyzkoušeli.
Pojďme se ale od našeho „národního sportu“ vše zkritizovat na chvíli oprostit a podívejme se na elektrokola nezaujatě. Co skutečně přinášejí, jaké výhody nabízejí a proč si získávají stále více příznivců? Pro tento test jsem si vypůjčil plnotučné horské elektrokolo TREK Rail 9 Gen 3.
Nastavitelná geometrie a špičková výbava do každého terénu
TREK Rail 9 se řadí do kategorie celoodpružených elektrokol. Základ tvoří hliníkový rám s mohutnou spodní trubkou, která v sobě ukrývá odnímatelnou 625Wh baterii Bosch PowerTube. Rail 9 disponuje také funkcí Mino Link. Mino Link je systém, který americký výrobce používá u některých horských kol k jemnému doladění geometrie rámu podle preferencí jezdce nebo typu terénu.
Jde o jednoduchý mechanismus v podobě excentrického otočného čepu, který je umístěn v oblasti zadní stavby, obvykle tam, kde se připojuje tlumič k rámu. Mino Link umožňuje jezdci měnit úhel hlavové trubky a výšku středového složení tím, že pomocí imbusového klíče otočí excentrický čep do jedné ze dvou poloh:
Low: Pro více stabilní jízdu, mírně „položenější“ úhel hlavové trubky a nižší středové složení. Tato poloha je vhodná pro technické sjezdy a agresivní terén.
High: Pro lepší světlou výšku, strmější úhel hlavové trubky a rychlejší ovladatelnost. Ideální pro stoupání a flow traily.
Přestože je Trek Rail 9 sériově vybaven dvojicí 29palcových kol, právě Mino Link umožňuje rychlé a snadné osazení tzv. mullet setupu.
RockShox ZEB Select+ a RockShox Super Deluxe Ultimate RT3: tady omezení nehledejte
Dominantním prvkem celého kola je již třetí iterace vidlice RockShox ZEB Select+ s pružinou DebonAir a tlumením Charger 3 RC. Vnitřní nohy vidlice jsou robustní (38 mm), což dává jezdci řítícímu se dolů s 24,5Kg bicyklem značnou důvěru. Zdvih vidlice se zastavil na 160 mm, přičemž kolo umožňuje osazení vidlicí až se 170mm. O zadní odpružení se zdvihem 150 mm se pak stará tlumič RockShox Super Deluxe Ultimate RT3.
Ten můžeme přepínat kompresní páčkou mezi dvěma polohami – otevřeno – běžně například při sjezdu a uzamčeno – klasická jízda například po cysklostezce. Po uzamčení tlumení dochází cca k 90% zmírnění efektu tlumení, což při delších přejezdech po zpevněných plochách přijde rozhodně vhod. Chválím umístění kompresní páčky, která je umístěna nahoře a v sedě tak dobře přístupná.
Čtyřpístové brzdy vás ve štychu nenechají
Rail 9 je dále osazen čtyřpístovými hydraulickými koutoučovými brzdami od SRAM (Code R) s brzdovými koutouči 220 mm vzadu a 200 mm ve předu, což zajišťuje dostatečný brzdný účinek i v náročnějších terénních sjezdech. Během celého testování se brzdy chovaly korektně a ani mě nenapadlo, že bych potřeboval vyšší brzdný účinek, takže za to rozhodně palec nahoru. Při takto „plnotučném“ e-biku jsou zmíněné velikosti kotoučů rozhodně na místě.
SRAM GX Eagle AXS: tady to půjde i bez drátů
Aby byl výčet mechanické části kola kompletní, nesmím zapomenout na řazení. Ehm, počkat. Ono vlastně už tak úplně mechanické není. Rail 9 je totiž osazen bezdrátovou elektronickou sadou SRAM GX Eagle AXS. Jezdec má na výběr z 12 pastorků (rychlostí) s rozsahem 10-52, což je absolutně dostatečné. Osobně bych chtěl vyzdvihnout právě největší pastorek. Jeho osazení na většině elektrokol z dané cenové relace není samozřejmostí a zvlášť v prudkém stoupání je to nepostradatelný pomocník. Díky točivému momentu elektromotoru (85 Nm) a pastorku s 52 zuby je i v tom nejnáročnějším stoupání o dost snadnější dávkovat energii například přes kořeny stromů a zůstat pořád „v sedle.“
Ještě ale zpět k samotné přehazovačce. Elektronický zadní měnič GX Eagle AXS samozřejmě potřebuje napájení. Na standardním „biokole“ se používá dobíjecí baterie, která vydrží cca 20-30 hodin jízdy na jedno nabití. Trek zvolil trochu elegantnější řešení a k zadnímu měniči přivedl kabel, kterým je přiváděna šťáva přímo z baterie elektrokola. Na nabíjení samotného měniče tak není potřeba vůbec myslet. Ale co když se mi kompletně vybije kolo?
Bosch na takové případy myslel, respektive i z důvodu zachování životnosti baterie zůstává v bateriích vždy malé procento energie – nikdy se nevybije zcela na nulu. A právě menší část této energie lze použít pro ovládání přehazovačky. To samozřejmě mluvíme o běžných výletech v daném dni. Pokud by nastala apokalypsa a kolo jste používali s takto mizivým procentem energie déle, tak si po pár dnech zkrátka nezařadíte a musíte kolo dobít. Věřím ale, že v takto nastalé situaci budete mít úplně jiné starosti než dobíjení elektrokola.
Bosch Performance Line CX: lanovka, která vás vytáhne kdekoliv
Dostáváme se k samotnému jádru technologické vyspělosti dnešních elektrokol. Trek Rail 9 v sobě ukrývá elektromotor Bosch Performance Line CX čtvrté generace s baterií Bosch PowerTube 625 Wh a dálkovým ovládáním s LED indikací na řídítkách.
Bosch Performance Line CX disponuje nominálním výkonem 250 wattů (nominální výkon dle legislativy EU pro elektrokola). Reálný špičkový výkon se pohybuje až u hranice 600 wattů. Ruku v ruce s tím jde i točivý moment 85 Nm, který poskytuje vysoký tah i v náročných podmínkách, jako jsou strmá stoupání nebo náročné technické úseky. Samotný motor nabízí ve výchozím nastavení 4 režimy asistence:
Eco Mode: Minimální podpora pro maximální úsporu baterie
Tour+ Mode: Vyvážená podpora pro dlouhé výlety
eMTB Mode: Inteligentní režim, který automaticky přizpůsobuje výkon elektromotoru terénu a síle šlapání
Turbo Mode: Maximální výkon pro strmá stoupání a těžký terén
Osobně jsem nejvíce využíval režim Eco a eMTB. Zatímco Eco mód je nejlépe využitelný na rovince nebo do mírného stoupání, eMTB je takový přizpůsobivý všeuměl. Ať už jedete po cyklistické stezce, lesem nebo do prudkého stoupání, eMTB se v mžiku přizpůsobí a přidá přesně tolik energie, kolik je zapotřebí. Možná s jedním „ale.“ Pokud jste sportovnější typ jezdce, tak eMTB přidává trochu více energie na rovinkách, než by bylo potřeba. Když si však budete chtít máknout, není problém přepnout na ECO mód nebo přípomoc zcela vypnout. Nutno podotknout, že pokud už je kolo pořádně rozjeté (cca kolem 20-25 km/h) tak ani šlapání za své není nikterak velký problém. To mě popravdě při váze kola 24,5 Kg trochu překvapilo.
Turbo režim pak využijete do táhlých a prudkých kopců, zejména na technicky těžší lesní cesty. V kombinaci s největším pastorkem se totiž vyškrábete takřka kdekoliv si usmyslíte. Bosch Performance Line CX je zkrátka taková soukromá mini lanovka. V následujících řádcích jsem se chtěl věnovat situaci, kdy jste z nějakého důvodu nuceni zastavit v prudkém stoupání a o obtížnosti dostat se zpět do sedla. Bosch však s příchodem nových motorů vydal aktualizaci, která novou funkci asistenta rozjezdu do kopce přináší i do všech předchozích elektromotorů se systémem Smart. Aktualizace však ještě nebyla během mého testování kola dostupná, takže jsem ji nemohl pořádně otestovat.
Výkon elektromotoru prakticky
Co jsem ale otestovat mohl, byl výkon elektromotoru. Výrobce udává maximální možnou podporu 340 %. Jaká je ale úroveň přípomoci jednotlivých režimů při reálném výšlapu? Na to jsem si vyhlídl místní kopeček, který lze vyšlapat i za své. Tím získáme alespoň nějaké referenční hodnoty, které pak můžeme postupně srovnat s Eco, Tour+, eMTB a Turbo režimem. Pojďme na to:
Měřená vzdálenost 229 m
Stoupání 23 metrů
Sklon kopce 10 %
- Vlastní silou – 526 W výkonnostní max., rychlost 9-10 km/h, kadence šlapání 90-100 ot./min.
- Eco – 516 W výkonnostní max., rychlost 13,5 – 14 km/h, kadence šlapání 95-100 ot./min.
- Tour+ – 421 W výkonnostní max., rychlost 17-18 km/h, kadence šlapání 105-110 ot./min.
- eMTB – 536 W výkonnostní max., rychlost 21,5 – 22,5 km/h, kadence šlapání 100 – 105 ot./min.
- Turbo – 450 W výkonnostní max., rychlost 20-21 km/h, kadence šlapání 95-100 ot./min.
Na těchto datech je názorně vidět odstupňování jednotlivých režimů a s tím menší nutnost šlapání. Jinými slovy, za stejný vynaložený výkon dokážete jet 2,25 – 2,5x rychleji při zachování stejné kadence šlapání. Nutno podotknout, že u Bosch motoru není zase tak nutné udržovat sportovní frekvenci šlapání u hranice 90-100 ot./min. Tyto motory si s grácií poradí i s kadencí kolem 70-80 ot./min., což mohou ocenit především starší lidé nebo ne zrovna sportovně orientovaní jedinci. Díky preciznímu dávkování výkonu elektromotoru tak lze snadno kontrolovat přechody mezi aerobním a anaerobním pásmem. Střídání těchto zón je klíčové pro efektivní budování a udržování fyzické kondice, což z těchto kol činí ideální pomocníky při postupném zlepšování výkonnosti.
Výdrž 625Wh baterie: na dlouhé výlety jak stvořená
S výkonem ale souvisí další důležitá veličina, a to výdrž baterie nebo chcete-li dojezd elektrokola. Trek Rail 9 spolu s elektromotorem nabízí 625 Wh baterii Bosch PowerTube, takže se pojďme podívat na reálné hodnoty. Všechny mé testovací jízdy byly vesměs podobné, sem tam nějaký menší, ale prudký kopec v lese, jinak půl na půl asfalt a lesní nebo polní cestičky.
Vezměme si ale konkrétní případ. Celková ujetá vzdálenost 53,3 Km – nastoupáno 502 m, průměrný výkon 148 W s kadencí šlapání 85 ot./min a na baterii po dojezdu zbývalo přesně 50 %. Po většinou byl zapnutý ECO režim, jen do opravdu prudkých kopců jsem využil eMTB nebo Turbo mód. Průměrný srdeční tep se pohyboval na 133 tepech za minutu, což odpovídá mým standardním tepům na běžném kole. Podtrženo, sečteno, průměrná spotřeba na TREK Rail 9 o hmotnosti 24,5 Kg (převáženo na vlastní váze) a hmotností jezdce 78 Kg se pohybuje kolem 5,86 Wh/1 km. Zde si dovolím malou vsuvku právě k hmotnosti kola. Rail 9 má maximální hmotnostní limit 136 kg (kombinovaná hmotnost kola, jezdce a nákladu). Samotné kolo váží 24,5 Kg, takže pro jezdce zbývá 111,5 Kg.
Nabíjecí port je umístěn pod pevnou krytkou, takže vniknutí nečistot zde nehrozí. V případě potřeby lze připojit i 250W rozšíření baterie Bosch PowerMore a zvýšit tak celkovou kapacitu baterie elektrokola
Dáme si ještě jeden příklad, a tentokrát jen jízdu po asfaltové cyklostezce. Celková vzdálenost 16 Km – stoupání 77 m – průměrný výkon 165 W – kadence šlapání 89 ot./min. Při této jízdě byl po většinu času (cca 70%) zapnut ECO mód, zbývající čas jsem kvůli brzké tmě jel na Turbo. Baterie po dojetí ukazovala 87 %. Všechny testovací jízdy jsem začínal s plným nabitím baterie, tedy ukazatel byl na 100 %. Při této jízdě se průměrná spotřeba pohybovala na hodnotě 5,08 Wh/1 km. Jen pro úplnost, průměrná tepovka – 135 úderů za minutu.
Baterie si držela standardní napájecí příkon kolem 170W až do 97% kapacity baterie. Poté se nabíjení zpomalilo na cca 110 – 130W.
Ohledně baterie musím doplnit ještě jeden důležitý a praktický údaj. Rail 9 je dodáván včetně 4A nabíječky Bosch standard a z 0-100 % se baterie dobije za cca 3,5 hodiny, z 50 – 100 % pak za 2 hodiny.
Bosch Flow: komplexní ovládání na dosah ruky. Jedno „ale“ se přeci jen najde
Nedílnou součástí většiny „chytrých“ zařízení je aplikace. Německá společnost si je této skutečnosti dobře vědoma, a kromě chytrých displejů Kiox a Purion má také vlastní aplikaci Flow. Ta je kompletně v češtině a poskytuje uživateli celou plejádu nastavení – od informace o servisních intervalech, počtu najetých kilometrů spolu s konkrétním rozdělením, kolik se na ten, či onen režim ujelo, až po uspořádání jízdních režimů podle potřeby. Lze si také nastavit úroveň asistence, maximální rychlost (do 25 km/h) a nebo maximální točivý moment (10-85 Nm). Pokud tak třeba plánujete delší výlet a víte, že v Eco režimu nepotřebujete maximální točivý moment 85 Nm, můžete si trochu přípomoci ubrat a tím pošetřit energii na úseky, kde bude více zapotřebí.
Spolupráce s Apple Watch jedna báseň
Kromě těchto nastavení najdeme uprostřed dolní nabídky jednu z nejdůležitějších položek – jízda (černé kolečko s vlnkou uprostřed). Jak už samotná ikona prozrazuje, zde najdeme všechny potřebné informace k právě probíhající jízdě na kole. Kromě základních metrik jako je čas jízdy, ujeté vzdálenosti, dojezdu nebo průměrné rychlosti tady nechybí ani možnost navigace, měření výkonu nebo kadence.
Po spárování s Apple Watch aplikace dokonce zobrazuje aktuální, průměrnou nebo maximální tepovou frekvenci, což je důležité pro správnou tréninkovou zátěž. Ve statistikách po jízdě se však tyto údaje v neplacené verzi aplikace nezobrazují, což je rozhodně škoda.
Po spárování s Apple Watch probíhá měření tepové frekvence zcela automaticky s prvním šlápnutím do pedálů. Spolehlivost je v tomto směru opravdu výborná a statistici si tak přijdou na své.
Mezi další negativa pak řadím absolutní nemožnost personalizace zobrazovaných údajů v mobilní aplikaci. Bosch sice umožňuje přizpůsobení informací na svých displejích Kiox a Purion, v aplikaci Flow je ale vše pevně na svém místě a nastavit si tak například ukazatel aktuální rychlosti, srdečního tepu a výkonu na jedné obrazovce zkrátka nejde. Ano, dá se snadno přepínat mezi požadovanými informacemi z jednotlivých ploch pomocí dálkového ovládání na řídítkách, ale to už je další úkon navíc, a tak pohodlné to zkrátka není.
Mezi jednotlivými informacemi musíte za jízdy přepínat. Zobrazení nejoblíbenějších ukazatelů na jedné obrazovce tady zkrátka nejde, což je rozhodně škoda
Zpět ale k tomu pozitivnímu. Tím je rozhodně spolehlivost, respektive bezstarostnost fungování celé aplikace a senzorů na kole. V momentě, kdy totiž zapnete elektromotor, jste okamžitě připojeni také skrz iPhone a můžete vyrazit na cestu. Bez nějakého opětovného párování nebo restartu kvůli nefunkčnosti. Na svém kole totiž používám různé senzory, které následně propojuji v aplikaci Cadence a…tak hladký průběh to rozhodně nemá. Někdy je to pěkně na…však víte – hodně otravné. V tomto ohledu fungovala aplikace Flow a vlastně celý chytrý systém Bosch na jedničku s hvězdičkou.
Aplikace podporuje režim na výšku, ale i na šířku
Trek Rail 9: Ideální společník pro cyklistiku bez limitů
Co říci závěrem? Trek Rail 9 je kolo, které svého majitele jen tak nezklame. Přestože jeho pořizovací cena atakující hranici 140 000 Kč, není zanedbatelná, nabízí za ni skutečně špičkovou výbavu. Nastavitelná geometrie, kvalitní odpružení, bezdrátové elektronické řazení a výkonný elektromotor Bosch s 625 Wh baterií dělají z tohoto stroje ideálního společníka pro všechny, kdo si chtějí cyklistiku vychutnat naplno. Ať už máte den, kdy se vám moc nechce, nebo naopak chcete posunout své sportovní limity, Rail 9 se přizpůsobí vašim potřebám a zajistí skvělý zážitek.
Z vlastní zkušenosti jsem si několikrát ověřil, že i když zkrátka máte den, kdy byste si na klasické kolo netroufli například z důvodu únavy, na elektrokolo nahlížíte trochu jinak. Nezřídka se pak stává, že v průběhu výletu se únava vytratí a vy začnete šlapat zase na plno. A i když se tak nestane, je třeba si uvědomit, že nejsme žádní profi sportovci, kteří mají čas trénovat kdykoliv se jim zamane, a i tento pohyb je tisíckrát lepší než nic.
Sportovně založení jedinci, kteří považují odpočinek za sprosté slovo pak díky elektrokolu mohou jet rychleji, dále a zdolají stoupání, která by na běžných kolech už nevyšlapali. A co vy, jak vnímáte segment elektrokol? Jste stará škola dávající přednost klasickým kolům nebo pokukujete po nějakém e-biku, případně už nějaký vlastníte?
TREK Rail 9
140 000 KčPlusy
- Vidlice RockShox ZEB Select+
- Výkon a dávkování elektromotoru
- Elektronická přehazovačka SRAM GX Eagle AXS
- Dojezd na baterii na hranici 100 Km
- Spolehlivá a intuiMožnost dalšího rozšíření o příslušenství Bosch Smarttivní aplikace
Mínusy
- Hmotnost 24,5 Kg
- Nemožnost personalizace aplikace
- Pro někoho vyšší cena








































je supre že většina techlě kol je počítaná na lidi kolem těch 70-80kg čili na přerostlé dítě .. chybí mě tam jeden zásadní údaj, maximální nosnost jezdce … já mám třeba lehce přes 2m a na 80kg se fakt asi v životě nedostanu, leda tak po kremaci 😀
Po kremaci se možná dostanete ještě níže 😃 Kolo má maximální celkový hmotnostní limit 136 kg (kombinovaná hmotnost kola, jezdce a nákladu). Rail 9 váží 24,5 Kg, takže pro jezdce zbývá 111,5 Kg. Díky za postřeh, doplním i do recenze.