Novinky

Žádný simulátor, jen iPad. Tak vypadal přechod pilotů na Boeing 737 MAX

Dva pády během pěti měsíců. Není divu, že nejnovější Boeing 737 MAX vyvolává řadu otázek bezpečnostních inženýrů i široké veřejnosti. Co stojí za ztrátou více než 300 životů?

Určitě jste v minulém týdnu zaznamenali “aféru” spojenou se čtvrtou generací dvoumotorových letadel Boeing 737 MAX. Pomyslný pohár trpělivosti většiny leteckých společností a Evropské agentury pro bezpečnost letectví přetekl přesně před týdnem, kdy vešel v platnost zákaz vzletu všech letadel 797-8 a 737-9 MAX. Rozhodnutí přišlo necelé dva dny po druhém pádu tohoto stroje během posledního půl roku při kterém zemřelo 157 lidí. S ohledem na tento fakt se nyní objevují nejrůznější výpovědi pilotů a leteckých společností, které tvrdí, že zaškolení na novém typu letadla nebyla dostatečná.

Boeing 737 MAX je od 12. března celosvětově uzemněn. A to až do odvolání

Nejnovější zpráva v New York Times dokonce poodkrývá další zajímavé podrobnosti. Podle amerických novin trvalo školení většiny pilotů, kteří už měli zkušenost se staršími typy 737, jen kolem dvou hodin. S tvrzením, že Boeing 737 MAX je vlastně naprosto stejný jako jeho předchůdci dostali piloti do rukou pouze iPady a třinácti stránkovou příručku, ve které mělo být popsáno vše důležité. Běžný zácvik pilotů na nový typ letadla přitom trvá několikanásobně déle a navíc probíhá na opravdových simulátorech. Ty ale chicagská společnost v době, kdy letadlo vstupovalo do provozu, neměla. K dispozici byl pouze jediný, a to je při počtu 110 létajících letounů k dnešnímu dni žalostně málo.

Při zaškolení pilotů spoléhal Boeing na jejich zkušenosti s ovládáním staršího typu 737 a tak nepoužíval běžné simulátory

Pomyslnou třešničkou na dortu je fakt, že piloti nedostali ani návod k nejnovějšímu softwaru, který je aktuálně nainstalován ve všech problémových strojích. “Když zjistíte, že letadlo má řadu nových systémů, které přímo ovlivňují celkové chování ve vzduchu, je plnohodnotný simulátor zkrátka nutností. Řádný výcvik rozhoduje tam nahoře o životě a smrti stovek lidí,” uvedl Dennis Tajer, pilot Boeingu 737 společnosti American Airlaines, jež narážel na chybu vadného softwaru a čidla pro kontrolu vztlaku pod křídly, kvůli kterému obě letadla nejspíš havarovala.

Letoun Indonéských aerolinek havaroval v říjnu loňského roku

Jak celá situace okolo Boeingu 737 MAX dopadne ukáže až čas – americká společnost údajně pracuje na novém softwaru, který by měl vyřešit stávající problémy. Už teď je ale jasné, že do “výkladní skříně” společnosti založené v Seattlu tento letoun nezapadne. Přitom, jestli jsou nové informace pravdivé, stačilo opravdu málo a téměř 300 lidí mohlo dále žít své životy.

Zdroj
CoM

David Pravda

Blázen do veškeré mobilní techniky, fanoušek Applu, deskových her a dobrého fotbalu. Rád se věnuje urbex fotografii a geocachingu.

Doporučené články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button