Seriály

Swift akademie pro začátečníky: trocha teorie na začátek #1

Pokud nemáte vůbec žádné zkušenosti s programováním, nevadí. V tomto díle se vám pokusím vysvětlit ty základní kameny programovaní.

Co je to vlastně programovací jazyk? Programovací jazyky nás obklopují ze všech stran, jak už v našem mobilním telefonu, tak i třeba v rozhlase v metru. Laicky řečeno, s programovacími jazyky lze vytvářet programy pro moderní technologie. Abyste si ale nemysleli, že programovací jazyky jsou inovace této éry, první programovací jazyk byl vytvořen již kolem roku 1940.

Zdroj: Apple

Ve světě existuje mnoho programovacích jazyků, každý z nich má jiné zaměření, jeden programovací jazyk je určen na vývoje videoher, druhý zase na vývoj webových stránek, uvedeme si pár příkladů:

Swift – vývoj aplikací pro iOS, macOS, iPadOS, watchOS, tvOS

Ruby – Twitter

Python – Instagram, Facebook, Google, YouTube

PHP – Yahoo

C++ a C# – vývoj her, Unity(C#) a Unreal Engine(C++)

Toto je jen zlomek všech existujících programovacích jazyků. Jako u jazyků ve světě, každý z nich se navzájem liší. Psaní kódu je vždy jiné. I když jsou programovací jazyky odlišné, když jeden umíte perfektně, naučit se ostatní, už není zase takový problém. My se v této sérii zaměříme na Swift.

V tomto díle ještě nebudeme psát žádný kód, s kódem začneme pracovat až v dalším díle. V tomto díle si řekneme základní typy dat, jaké může Swift přijímat.

Datové typy

String – v kódu String – je jednoduše text. Ahoj, Mac, Apple, -> všechno tohle jsou příklady Stringu -> v češtině nazývaný textový řetězec, ale doporučuji si pamatovat pojem String, v kódu se tento pojem používá velmi často.

Integer – v kódu Int – je celé číslo, 1; -2; 0; -> všechna celá čísla, která vás napadnou můžou být Integer 

Boolean – v kódu Bool – je informační typ na který může být odpověď pouze true nebo false -> to znamená, že hodnota nemůže být nic jiného než true (pravda) nebo false (nepravda) 

Float – v kódu Float – vyjadřuje desetinné číslo s přesností na 7 desetinných míst

Double   v kódu Double – vyjadřuje desetinné číslo s přesností na 12 desetinných míst -> používá se častěji než Float, má větší přesnost. 

Tyto typy si pečlivě zapamatujte, v kódu se budou používat velmi často.

Zdroj: Unsplash

Proměnné

Další důležitá část všech programovacích jazyků jsou proměnné. Proměnné jako v matematice zastupují danou věc. V programování se mohou používat třeba takhle:

Řekneme si kolik tam je lidí? Z toho si uděláme proměnnou s názvem počet lidí a vyjádříme si u ní kolik tam vlastně lidí je, zlehčeně by to vypadalo asi takhle:

početLidí = 20

Za 20 min přijde 6 nových lidí a 3 odejdou, počet lidí se nám změní na 23

početLidí = 23

V kódu můžeme kdykoliv zeptat na hodnotu proměnné početLidí a kód nám vrátí číslo 23.

Proměnné se v pokročilejším kódu samozřejmě používají více komplikovaně a rozsáhleji než je tento příklad, ale tento příklad nám stačí na to, abychom si udělali obrázek jak proměnné vůbec fungují. Výhoda proměnných je, že se mohou kdykoliv změnit.

Zdroj: Apple

Konstanty

Konstanty fungují stejně jako proměnné, ale narozdíl od nich se v kódu nemohou nikdy změnit. Uděláme si příklad:

početLidí = 23 -> dáme jako proměnnou -> počet lidí se může měnit

kapacitaSálu = 200 -> dáme jako konstantu -> kapacita sálu zůstane vždy stejná 

Jako konstanty si většinou určíme hodnoty, které nechceme ani omylem v kódu změnit.

Pokud byste měli nějaké otázky ohledně datových typů, proměnných a konstant. Neváhejte a zeptejte se mne v diskuzi. Rád vám odpovím. V dalším díle našeho seriálu budeme už konkrétnější a ukážeme si, jak začít programovat jednoduché části kódu.

Matyáš Himmer

Fanoušek Applu od roku 2011, rád fotím a programuji. Články píši ve svém volném čase, studuji informační technologie na SSPŠ.

Doporučené články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button