Novinky

Facebook: ochrana dat uživatelů ze strany Applu nás stojí 10 miliard dolarů ročně

Stále žijete v přesvědčení, že využívání největší sociální sítě světa je bezplatné? Nikdy to totiž nebyla úplně pravda. I když Facebook přímo vám žádné faktury nevystavuje, dokáže nesmírně efektivně zpeněžit vaše osobní údaje. Stačí si jen vzpomenout na četné skandály, které jsou s využíváním osobních dat ze strany Facebooku spojené. Stejně tak žádný jedinec, kterému záleží na svém soukromí pravděpodobně nebude horlivý fanoušek Googlu. Také tento moloch s daty obratně pracuje.

iPhone 13 Pro Max
Foto: Richard Streit (CeskyMac.cz)

Nejspíše také ve světle těchto skutečností Apple před lety nabral zcela odlišný kurz. Společnost z Cupertina začala na osobní data svých uživatelů klást enormní důraz. Několikrát ročně proto Apple v rámci svých premiér ukazuje světu nová softwarová vylepšení, jejímž cílem je uchovat vaše soukromí. Apple vždy profitoval především z prodeje fyzických produktů. Bez citlivých informací se proto na rozdíl od Facebooku či Googlu může poměrně snadno obejít. Obráceně ale podobný flegmatismus rozhodně neplatí.

Auta s logem jablka se přeci jen dočkáme. Apple získal patent na unikátní systém střešního okna

Nemalá část uživatelů Facebooku samozřejmě na své účty přistupuje ze zařízení od Applu. A ta blokují, co se dá. Facebook tak od této části uživatelů jen velmi stěží získává potřebná osobní data, která by inzerenti následně použili v reklamním cílení. Nyní mateřská společnost Facebooku Meta přišla s odhadem, podle kterého je bezpečnostní opatření na podporu posílení soukromí svých uživatelů stojí až 10 miliard dolarů ročně. Na vině je docela nenápadná změna, kterou Apple loni udělal. Majitelé iPhonů a iPadů mají možnost zakázat aplikacím sledovat jejich pohyb a chování napříč různými aplikacemi. Většina lidí přístupy zakázala. A důsledky pro Facebook jsou obrovské.

Zdroj: Apple

Právě sledování tohoto uživatelského chování je primárním zdrojem uživatelských dat pro Facebook. Apple novinku představil v rámci aktualizace na iOS 14.5 loni v dubnu. V případě že uživatel souhlas po prvotním spuštění po aktualizaci odmítne, systém aplikace zcela odstřihne od dolování osobních dat. Podle dřívějších zpráv odmítlo sledování za účelem cílení reklamy až 95 procent uživatelů.  Facebook v rámci ohlášení výsledků za poslední čtvrtletí vůbec poprvé informoval o poklesu celkového počtu uživatelů. Akcie společnosti Meta v reakci nejen na toto prohlášení upsaly 33 procent.

Zdroj
BI

Michal Benatzky

Vystudovaný novinář, který uvízl ve sféře marketingu. Kromě toho i hrdý redaktor ceskymac.cz. Nejraději píše o technologiích, chytrých vychytávkách a občas i o ekonomice a kryptoměnách. V létě kolo, v zimě lyže.

Doporučené články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button