Články

Apple Watch pro sport. Přemýšlel tady vůbec někdo?

Apple Watch. Hodinky, které už nějaký ten pátek nosím na ruce. Zkoušel jsem to s první generací, následně s druhou a nyní s pátou. Změnila se velikost displeje, jsou o poznání rychlejší, dokonce i funkce pro zdraví jsou aktuálně na velmi vysoké úrovni.

Co ale Apple totálně zazdil, je z mého pohledu použití pro sport. Teď si možná klepete na čelo, že přece Apple na sport myslí od první generace. Přidal sportovní aktivity, vybízí k uzavírání kroužků, pomáhá vám se stresem díky aplikaci dýchání. Dokonce i pásky má v mnoha sportovních provedení. Jenomže tohle není všechno.

Jedno zásadní slovo. Regenerace.

Regenerace totiž byť i náznakem chybí. Apple Watch vás neustále motivují k tomu, ať uzavíráte kroužky a hýbete se. Jenomže to dělá 365 dní v roce. Když si dám svůj sportovní týden, kdy denně spálím přes dva tisíce kalorií aktivním pohybem a mám dva tréninky denně, rád bych odpočíval.

Apple Watch vás ale vesele vyzývají, ať makáte dál. Tělo přitom potřebuje regenerovat. A přitom by stačilo, aby uvnitř běžel algoritmus, který vám po tom týdnu, kdy denně skoro tři hodiny sportujete, nabídl volno.

“Patriku, máte za sebou týden, kdy jste se velmi aktivně hýbal. Dejte si dneska masáž, zajděte si do sauny a odpočívejte”. Tak přesně tohle u Apple Watch nečekejte.

Garmin a jeho BodyBattery

Garmin na to jde trošku jinak. Jasně, s větší výdrží baterie měří i spánek a má tak lepší data. Novější modely sportovních Garminů mají jakousi “baterii těla”, která se vám při spánku dobije a při sportu či stresu vybije. Všechno se to přitom točí okolo HRV (variabilita srdečního tepu), které měří i Apple Watch. Když máte vybitou svojí vnitřní baterku, víte, že si máte odpočinout. Víte, že přepínat tělo není dobré.

Tak to ignoruj!

Jasně, tak ty připomínky můžu ignorovat nebo dokonce vypnout. Jenomže ani já, ani lidé z mého okolí nechtějí mít neuzavřené kroužky. Apple na vás tak nějak psychicky tlačí do toho, ať kroužky uzavíráte. Že jinak nejste úspěšní. Že jste lenoši. Vyvolává ve vás pocit, že děláte něco špatně.

A já chci odznáčky, ocenění a pochvalu. I přes to, že je to absolutní hovadina. Virtuální odznáček, co zůstane v aplikaci.

Řešení je přitom prosté – mít možnost aktivovat režim regenerace, kdy nebudete plnit 30 minut pohybu, cíl kalorií ani stání. A dostanete pochvalu za to, že regenerujete.

Protože pardon, ale tohle není soutěž s ostatními, to je vaše vnitřní nastavení. A kdo chce podvádět sám sebe, cestu si najde. Nebudu přece zapínat režim regenerace jen tak, abych se pak na sebe díval do zrcadla se sklopenýma ušima.

30 minut pohybu, 12 hodin stání. Tak je to správně

Kdo nastavil, že 30 minut pohybu je správně? A že 12 hodin, kdy se alespoň minutu hýbu, je ideální pro všechny?

Já nechci 30 minut pohybu, chci v tréninkové dny hodinu, dvě. A nechci stát alespoň minutu 12 hodin ze dne. Ne proto, že bych byl lenoch. To proto, že občas vstanete v 11 a čtyři hodiny potřebujete absolutní soustředěnost na práci bez vstávání. Nebo jedete autem. A výsledkem je, že daný den už prostě stání nesplníte. Neúspěch! Zítra to zkuste lépe, říkají Apple Watch.

Soutěžit s ostatními? To tak.

A pak jsou tu soutěže mezi přáteli, juchů! Vyhecovat se na maximum s parťákem, kdo dá více pohybu. Jenomže celé soutěžení je tak jednoduché, až je naprosto pitomé.

Soutěž trvá vždy týden a každý den můžete získat maximálně 600 bodů. To znamená, že jeden jediný den, kdy budete chtít regenerovat, nedáte 600 bodů a už to nikdy nedoženete. Pokud váš protihráč do toho “šlápne” každý den a získá vždy maximální body, jste bez šance. To, že ostatní dny makáte mnohonásobně více, už nic nezmění.

Tyhle body se navíc počítají automaticky podle veškeré aktivity. Chcete soutěžit pouze o počet spálených kalorií? O počty kroků? O minuty na kole? Zapomeňte. Na víkend místo týdne? Na měsíc? Smůla.

Zlepšení ve sportu? Zapomeň.

A se sportem můžeme rovnou pokračovat dál. Apple sice ukazuje nějaké pěkné grafy, ale už je neumí nijak dál porovnávat. Začali jste plavat, dáváte si pokaždé kilometr volným stylem a chcete vědět, jak se zlepšujete na čas v grafu? Ani nápad.

Musíte si ručně najít všechna plavání a všechno si sami kontrolovat. Tady Garmin zase exceluje, protože vám dokáže velmi dobře analyzovat vaše pokroky a upozorňovat přímo na všem zápěstí.

Přestože mají fůru chyb

Apple Watch jsou pořád skvělé a univerzální pro všechno. Pro ovládání domácnosti, pro monitorování sportu a jako slušivý doplněk na vaše zápěstí. Mají krásný displej, špičkovou odezvu a rychlost i spolehlivé propojení s telefonem.

A tak nezbývá než doufat, že Apple začne zase více řešit sport. Tedy sport a zdraví jako jeden celek. Protože makat je skvělé, ale regenerovat zásadní.

A kdo se hýbe ví, jak těžké je donutit se regenerovat. Nechat tašku na cvičení doma a zajít si raději na masáž, nebo se jen tak plácnout na gauč.

Štítky

Patrik Vogl

Grafik, Apple fanoušek a psí táta, co občas vezme činky do ruky. A když můžu prokrastinovat, nastavování gadgetů, ladění smart-home a testování čehokoli nového je ideální volba.

Doporučené články

9 Komentáře

  1. Pěkně napsáno.
    De facto souhlasím. Jedu Garminy, občas nandám AW, ale zase se do pár dní vrátím.
    U Garminů bych uvítal trochu větší buzeraci ve stylu AW, Garmin Insights jednou za čas připomenou, že bych měl mít v tuhle dobu víc kroků, ale to není koučink 🙂

  2. Autor ma vecne a konkretni pripominky. Ale bohuzel je to stejne jako si koupit Octavii a pak si stezovat ze nema zrychleni za 5sec, ze se do ni pohodlne nevejde 5 osob, ze neutahne vuz s konem…
    Stejne jako Ocatvia jsou i Apple Watch zarizenim pro sirokovou verejnost (pro masy) = oslovi co nejsirsi zakladnu a prodaji se jich co nejvice. Proto maji funkce ktere 80% uzivatelum staci.
    Stejne jako kazdemu kdo zvazuje nakup „chytrych hodinek“ rikam. Je dulezite si uvedomit co jako uzivatel hledam: chci neco jednoducheho – koupim si cinsky naramek na pocitani kroku. Jsem velkej sportovec koupim si Garminy. Chci od vseho neco koupim si Apple Watch (nb Galaxy Watch nb jak se jmenuji).
    Jak pisu, podnety v clanku jsou super, pro sportovce davaji velky smysl. Ale pro 80% lidi co Apple watch nosi nemaji pridanou hodnotu a pridavaji zbytecnou komplikovanost do systemu.

    1. Já jsem s nimi, jak píši v závěru, fakt spokojený – a souhlasím s tím, že Apple Watch 80 % uživatelům (a možná i více) stačí. Jenom si myslím, že tak, jak jsou Apple Watch prezentovány (mimo jiné pro sport), tam to hrozně pokulhává. Přidává se detekce pádu, SOS, EKG, hlídání hlučnosti, ale nemyslí se na odpočinek.

      Já bych zas nedal ty Garminy, protože jim chybí všechno ostatní, co mám na Apple Watch rád… Takže mě jenom mrzí, že Apple zazdil nějaké možnosti regenerace.

  3. Já se přiznám, že jsem to nedočetl. To z důvodu kde si autor stěžuje že když spálí ve sportovním týdnu 2000 kalorií denně chce pak mít regeneraci.
    Provozuji silniční cyklistiku a 2000 kalorií je 2 hodinový ostrý trénink – což je naprosté minimum k tomu pokud jezdíte denně udežet se v nějaké kondici. Tedy tento výdej nepovažuji za nijak extrémní a náročný na to aby bylo potřeba po něm několik dní regenerovat. Je to pro mne každodenní součást života několik let.
    Možná tedy kdyby měl autor výdej 5000 kalorií (což v cyklistice odpovídá cca 4-5 hodinovému závodu) denně nějakých pár dní po sobě, poté by ho třeba hodinky k regeneraci vyzvat mohly (nevím zda jsou tak nastavené, každopádně po takovéto aktivitě je již ta regenerace nutná).
    Co je věc druhá, že můžete dělat sporty kde hodně zatížíte nějaké svaly které regeneraci potřebují i při takto nízkém kalorickém výdeji. Ale potom je to o tom do jaké míry jde jaký sport na Apple Watch přesně definovat.

    1. Rozumím a škoda, že jste to nedočetl… Ty kalorie jsou tam spíš pro představu běžného člověka, co tohle ani nespálí. Nemůžeme tu srovnávat cyklistiku a mé tréninky (úplně jiná intenzita, zatížení svalů, následná potřeba regenerovat).

      Dát si 4–5 hodin v posilovně je nesmysl a ten hodinový trénink, kdy člověk spálí 1000 kcal, bych nepřirovnával k tisícovce kalorií na kole. To je úplně jiná intenzita.

      Tohle je nicméně pořád dokola ten obecný problém (z mého pohledu). Je jedno jestli pálím 5 tisíc nebo 2 tisíce denně, ale trénink 365 dní v roce není v pořádku. A v kulturistickém tréninku se bavíme o 2 dnech tréninku a následné denní pauze, nebo systému 1+1. Apple Watch nenabídnou regeneraci v žádném případě, nikdy. Cvičit je hrozně důležitý, ale regenerovat důležitější.

      Ať to šlape 😉

  4. Nevím jak funguje výpočet regenerace, ale u Suunto mi to např. po hodině pomalého běhu ukazuje 10 až 15 hodin regenerace což jsou nesmyslné hodnoty, takže dle mě nesmyslná funkce.

    1. Na Suunto jsem neslyšel moc chvály, takže se možná ani nedivím. Ta „regenerace“ na Garminech funguje tak nějak podle očekávání, navíc nenuceně… Tak se to fakt povedlo.

  5. Ahoj, článek super a souhlasím že jediné co mi na AW chybí je opravdu ta informace o „regeneraci“. Jinak jsem s hodinkami velmi spokojen a po zkušenosti s Garminy nebo Polary jsem se vždy vrátil k AW, prostě vyhovují 🙂 Našel jsem app která se jmenuje RocketBody a co jsem tak pochopil tak bere data z ECG a podle toho vyhodnocují zda si dát spíš kardio nebo silový trénink… Bohužel jsem neměl možnost vyzkoušet jak to funguje, mám starší model hodinek!! Ať se daří Patriku a dál takových článku, díky!!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Close