Okénko do minulostiReklamyZ historie Apple

1984 – Reklama „1984“

Psal se rok 1983 a Apple spoléhal na nový Macintosh 128k jako na novou zbraň v souboji se společností IBM o pozice v prodejích počítačů. Steve Jobs se chystal představit nový revoluční osobní počítač a to si zasloužilo pompézní a revoluční uvedení na trh. Bylo zapotřebí příjít s dosud nevídanou reklamou a jak řekl Jobs: „Chci něco, co zarazí lidi v chůzi, něco podobného hromu.“

Pro tento nelehký úkol byla vybrána reklamní agentura Chiat/Day po vedením Lee Clowa. Clow společně s Stevem Haydenem a Brentem Thomasem předložili Jobsovi koncept názvu vycházejícího z knihy George Orwella: „Proč 1984 nebude jako 1984“, který jej přijal s nadšením a žádal rozšíření tohoto konceptu. Clow se svým týmem vytvořili 60-ti vteřinový příběh, jenž vypadal jako scéna z vědeckofantastického filmu. Zobrazoval mladou rebelující ženu, která uniká před myšlenkovou policií a kladivem rozbíjí obrazovku, ve které Velký bratr svou řečí vymývá mozky naslouchajícího davu.

Tento koncept zobrazoval ducha revoluce osobních počítačů, využívajících se k osobním a prospěšným účelům, namísto zastaralé myšlenky, ve které je počítač využit velkou korporací (Velkým bratrem) ke zničení lidské individuality a svobody. Obrazně řečeno, Macintosh byl ten kdo vystupuje jako bojovník proti velkým zlým korporacím snažícím se ovládnout svět a lidskou mysl. Celá myšlenka vycházela i z již zmíněného souboje o prodeje počítačů se společností IBM, jenž byla do příběhu přenesena jako Velký zlý bratr. Tento příběh byl bez výhrad přijat a tak Jobs najal režiséra Ridleyho Scotta (Vetřelec, Blade Runner, Hanibal, Gladiátor), který se měl postarat o natočení reklamního spotu.

Samotné natáčení probíhalo v Londýně a do role rebelující ženy byla vybrána diskařka, role davů s vysávanými mozky a vlastní identitou se zhostili skuteční skinheadi. Rozpočet 60-ti vteřinového spotu překonal částku $750.000, ale jak se později ukázalo, byla to velmi dobrá investice. První odvysílní reklamy bylo naplánováno na počátek třetí čtvrtiny 18. finále amerického fotbalu, hrajícího se dne 22.1.1984 ve kterém proti sobě stáli Riders a Redskins. Reklamní spot, který se nepodobal ničemu do té doby, tehdy shlédlo celkem 96.000.000 diváků.

Reklama „1984“

[youtube OYecfV3ubP8]

Záběry z natáčení

[youtube owf5b2U9AXs]

Štítky

Marian Kadlec

grafik na volné noze, web designer - mariankadlec.cz, manžel, Martínkův tatínek, pošetilec posedlý minimalismem, pojitel bodů, skorobloger - blog.mariankadlec.cz, gastrosexuál, skorofrutarián, Apple user, think different
Close
Close